AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.025

V6 kontra rak 6.

Sida 1 av 2
Blev inspirerad av disk. om vrid/effekt och kastar in en annan brandfackla: Alla ni som har snöat in på (BMW:s) överlägsna raka sexor, har ni någonsin provat en modern V6?
Jag kör min första Ford (jag duckar redan för glåporden)(Mondeo st220) med en 3-liters V6 på 226 hp. Motorn saknar balansaxlar, ändå är det inget problem att köra på högsta växeln på tomgångsvarv(ca 750 rpm) och även accelerera hyggligt, praktiskt taget vibrationsfritt.
Utan att vara maskiningeniör påstår jag att V6:an sparar både vikt och utrymme och är en i princip modernare konstruktion än den raka. Jag förstår att BMW inte gärna byter ut sina raka sexor, man har ju själva helgonförklarat den nuv. konstruktionen.
(När och om vi blir färdiga med denna diskussionen så kan vi köra några varv om RWD/FWD, där finns det en hel del käpphästar att ta itu med)
Orvar:
Kul att du gillar din bil, de ser faktiskt rätt aggressiva ut. Har själv möjligheter att köra nyare V6:or (MB)rätt ofta, men är lite rädd för att ge mig in i en diskussion där jag är säker på att det finns fler som kan sina motorer bättre än jag. Min åsikt blir därför kortfattat såhär:

Visst är det något speciellt med raka sexor ändå ;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Intressant diskussionsämne!

Jag vill absolut inte påstå att jag är expert på området men vill i a f bidra med en pedagogisk förklaring över skillnaderna mellan olika typer av motorer, bl a rak/v-6.

Länk

Det är mycket möjligt att många redan sett denna sida men jag länkar ändå in den som ett bidrag till diskussionen.

orvar; Är du säker på att du inte har några balansaxlar i din V6:a?

Jens
If it ain't broke.... Nä, allvarligt talat: jag väntar bara på dagen BMW byter ut sina raka sexor, man trodde ju aldrig att MB skulle göra det heller men se vad som hände....

Själv så har jag köpt både min första och sista sexa, jag ångrar bittert att man inte skaffade en V8 medans man ändå var ute och spanade, inget ont om sexorna (varken raka eller V) men vridet saknas änna... ;-)
Att motorn skall sakna balansaxlar har jag läst mig till på webben där man även berättade om hur chassit provades ut på Ringen av Fordfolket. Sen har väl vinkeln avgörande betydelse för vibrationerna, 180 grader(boxer) är väl det bästa.
Jo, visst har vinkeln på en v-motor betydelse men en v-motor kan aldrig bli en boxer-motor, även om den är i 180 grader. Det är inte bara vinkeln som gör en boxer vilket du kan läsa mer om i länken jag bifogade.

Jens
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
orvar: Du påstår att V6:an sparar både vikt och utrymme - i forhold til ytelse antar jeg.. Noen andre fordeler med V6:an du kan påpeke?

Hvordan merker man at det er en V6:a eller en rak motor som sitter under huvan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika motorkonstruktioner har olika för- och nackdelar!

En V-motor kan göras kortare och då kan man få några fördelar:
1. Den tar mindre plats på längden, vilket gör det enklare att montera den på tvären i främst framhjulsdrivna bilar.
2. Det ger även utrymme till att utnyttja kupéutrymmet i förhållande till bilens totala yttermått mer effektivt, då motorn inte kräver lika mycket plats.
3. Vevaxeln blir kortare och därmed blir vridmomentspåfrestningarna mindre på den, detta är nog inte så avgörande på annat än rena högprestandamotorer!
4. En boxer eller V-motor behöver (oftast, VW har en V-motor med så liten vinkel mellan cylinderraderna att de har samma topp på båda raderna) två separata topplock och därmed fler kamaxlar. Därmed blir det dyrt att använda sig av advancerade kamaxelsystem (dubbelt så många) i topplocken.

En rak sexa har en bättre naturlig balans än en V-motor.
Motorgången blir därmed mer harmonisk och vibrationsfri på alla varv.
En rak motor medger även att man använder ett topplock och lättare kan försvara advacerade och därmed dyra lösningar med t ex kamaxelstyrning och variabla insug mm.

Utvecklingen av V-motorerna har gjort att de har fått bättre gångkultur än äldre V-sexor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
På car.kak.net, sök på "st220" finns en lång artikel om hur st220 (+Focus st170) togs fram; motorn har 60graders vinkel, kort slaglängd samt är vevaxeln försedd med motvikter för att eliminera behovet av balansaxlar.
Har kikat på din anvisade länk, Mr. Marsupilami, den är väl inte komplett, visst finns väl andra vinklar än 60 och 90, VW ex. har ju en V-motor med extremt liten vinkel (20-25 grader?).
F.ö. är det väl svårt att peka på ngn kännbar skillnad mellan rak 6:a och V6:a
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

F-n grabbar...En 6:a SKA vara rak ;)

En V6 ser bara för mesig ut :))Viktigt med utseende idag!

Mvh Janne.
orvar; Intressant artikel, ska skicka länken vidare till en kollega som kör ST170.

Det finns helt klart fler vinklar än 60 och 90 grader. Beskrivningen är mer för att visa på principen.

De stora skillnaderna är väl de som Johan B tar upp. Det är ju också en förklaring till varför BMW har råd att ligga i framkant vad gäller avancerade motorlösningar.

Jens
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är precis som Jesperado brukar säga:

"A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!"

Hade man bara haft råd så varför nöja sig med mindre?

Länk (Såld)
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har kört många bilar med 6:or av många olika format. Men jag har alltid dragits mot raka 6:or. Även innan jag gillade BMW så var det rak 6:a som gällde. Jag tycker personligen att en rak 6:a är trevligare att skruva med än en V6. Och jag ger heder åt volvo som t o m tvärställt en rak 6:a. =) Visst har jag provat ST220 och Saab V6:or och div andra märken. Men jag gillar gången i t e x volvo S80 och 960 och BMW. Men det är ju min personliga åsikt.

MVH Morgan.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Bästa av två: Varför inte TVÅ raka sexor, ger en ganska bra tolva?
Förlåt, kunde inte låta bli.
Mr Mars. och Johan B!: Köper att en V-motor blir dyrare att tillverka än motsvarande raka. Var tar vinsten vägen? Får köparen ell lägre pris, mera utrustning, bättre prestanda om han köper en BMW?
Det är ju precis tvärtom. Du får ju slanta upp omkring 150.000 till för att komma i nivå med min simpla Ford. Jag vet inte om jag är dum eller smart som inte har fattat det hela?! Vad tycker ni?
orvar; Jag tror inte det var så Johan menade. En V-motor behöver inte vara dyrare att tillverka. Tvärtom med tanke på att du får de positiva effekterna i form av en mer kompakt konstruktion som bl a gör det lättare att kombinera med FWD.

Det som är dyrare med v-motor jämfört med rak motor är speciallösningar som t ex kamaxelstyrning, variabla insug m m eftersom de måste byggas för två cylinderrader ist f bara en. Detta har medfört att BMW har kunnat lägga mer pengar på avancerad utveckling av sina motorer. Flera biltillverkare med v-motorer har helt enkelt inte byggt lika avancerade lösningar för sina motorer i den grad som BMW har gjort. Istället har de hållt nere kostnaderna för att kunna lägga sig på en annan prisnivå för sina bilar. Undantaget är väl MB som inte är billigare än BMW men å andra sidan jobbar de mycket med utveckling av kompressoranvändning och det lär väl kosta en slant det också.

Andra spekulationer från min sida är att BMW, tack vare att de använder raka sexor, kan bygga motorer som tål att varvas högre. Detta eftersom den naturliga vibrationsfriheten i motorn borde göra det lättare att varva den högre med bibehållen tillförlitlighet.

Jens
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Orvar, intressant diskussion du har satt igång.

Teoretiskt sett så är en rak sexa bättre än en V6:a, det är vi nog överens om. För att kompensera V6:ans brister kan man ta till andra lösningar. Man kanske måste använda balansaxlar, dyrare montorupphängninssystem, avgasssystem som inte överför ljud och vibrationer på samma sätt, bättre ljudisolering, hjälpramar, styvare kaross, styvare motorblock osv. Vad jag menar är att man måste titta på helheten och inte fokusera på detaljer. Vad man vinner någonstans, kanske man förlorar någon annanstans.

Om man tittar på vad man som konsument får betala för en produkt, så är det i många branscher inte baserat vad produkten kostar för tillverkaren, utan baseras på vad konsumenterna är villiga att betala. Idag är "marknaden" i genomsnitt är villig att betala mer för en BMW än för en Ford, men detta jobbar Ford självklart med att ändra. Se bara på Audi, som för 30 år sedan var ett gubbmärke, med tveksam kvalitet. Man började med marknadsföring, rally, höjde priset och kvaliten. Och vips, så är marknaden villig att betala 50 000 mer för en VW med Audi-emblem...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bra slogan den där med trend kontra instinkt!
Kan f.ö. konstatera att ni är för smarta här för att nämna ordet "Premium". Lite grann känns det ändå som att man får betala en del extra om man vill ha en BMW(el. Mercedes, AUDI). Apropå AUDI hade jag 5 AUDI 100 mellan -75 och -89. 1975 hade märket ingen status utan man kunde få gliringar som "fattigmansMerca" o.dyl. Den som kunde tänka själv såg en rymlig, bekväm, ganska snabb, snygg, bensinsnål (lättbygge!) familjebil till underpris. Slutsatsen är självfallet: Köp gubbilar, gubbarna vet bäst! Eller hur va!?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En rak 6:a kan även användas som hyvelbänk. Det kan man inte med en V6:a! :)
Såg någon nämna att han skulle skicka vidare den här diskutionen till en med ST170. Den har ingen 6:a. Varken rak eller V.
Det jag skulle skicka vidare var länken till en artikel om hur de tog fram ST220 och ST170. Jag har åkt i hasn bil och det är ganska tydligt, t o m för mig, att det inte sitter nån sexa i :))

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.