AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.506

montera startknapp ?

Sida 1 av 2
Ett tänkbar vinterprojekt: fixa en startknapp i min Z3.
Hur svårt är det?
Påverkas bilens säkerhet på något sätt?

Tänkte närmast ersätta sigarettändaren med start knapp. Tror ni att det går?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det kräver i alla fall nyckeln i tändningslåset och att tändningen är på... annars kommer inte motorn att tända pga stöldskyddet.
Sedan skall man nog koppla startknappen via tändningslåset så att man inte kan trycka på den och dra runt motorn utan att ha vridit om nyckeln.

/PG
Har sett en sådan installation där cigg-uttaget ersattes med en startknapp. Mycket snyggt gjort om och jag inte missminner mig fanns det även rätt bra instruktioner.
Sök på www.roadfly.org och z3 coupé forumet alternativt www.mz3.net:s forum.
Vore intressant att se hur det skulle bli..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Självklart vill man ha nyckelfunktionen kvar. Men just startmotor vridningen kan man lätt flytta till en knapp som dessutom är bruten av tändningen så den ej funkar utan nyckel.
Stora problemet blir att hitta rätt knapp, den skall ju passa resten av interiören annars ser det bara sopigt ut.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vad är det för fel på Z8:ans start knapp?

Z3c 4ever, ska du göra det i vinter så hänger jag nog med på samma modd i min.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
kj
72
kjelle23
Z3 roadster-98
320 touring-89
Har själv funderat i samma banor! (en röd knapp med kromad ring ligger och väntar)
Att bara koppla den parallelt med startläget på tändningslåset borde inte vara några problem men det är inte så roligt när någon klåfingrig kompis trycker på knappen när motorn är igång.
Kanske går att koppla något relä som bryter strömmen till knappen när motorn är startad.

MVH
Kjelle
Aldric
Ni får skaffa en sådan strömbrytare med ett plastlock över modell avtryckare i jaktplan :)
Finns att köpa färdigt kit här, Länk

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det blir lite knepigare med kopplingen om man vill ha säkerheten att den inte skall funka när motorn är igång. Vill man göra det lätt för sig så kan man ju sätta en cool vippbrytare bredvid som bryter strömmen (som bara är aktiverad i tändningsläge på).
Denna vippar man upp och sen trycker igång motorn, sedan vippas den tillbaka, då har man ju lite tid på sig att hinna hindra polaren från att både vippa och trycka.
Startspärren när motorn redan är startad är en mekanisk funktion i de flesta nyckelbrytare, man måste vrida tillbaka nyckeln till frånläget innan man kan vrida till start igen. Dett blir ett problem med startknapp och måste lösas med ett relä som drar då motorn redan startat, signalen kan ju tas från laddningen t.ex. Riktigt bra blir det ju först när samma knapp används för både start och stopp...

FP
Det just sån med både start och stop funktion som jag skulle vilja ha.
Det jag har sett på nätet hittills är bara start men ingen stop...

____
Inga probs.
Ett relä drar när motorn är igång via DF på generatorn, detta relä skiftar knappens funktion från att ge startplus till solenoiden, till att bryta upp kl15 från nyckeln till bilen (motorstyrningen). Sen får man vrida av nyckeln separat.

FP
nåja, hur som helst så låter det som att detta överstiger mina begränsade mekar kunskaper. jag får nog vända mig till nån firma för detta jobb.
Förslag?

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Folke: du har ingen skiss på det där, antingen om du ritar upp och mailar eller faxar till mig på 08 564 842 40, men märk då med mitt namn.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Richard, fick skissen från Folke i mailen...hur händig är du med elen? ska vi göra ett försök i vinter? :-)
P.s våra grejer från Bimmian har kommit igår.

____
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Z3c 4 ever:

Jag är rätt händig, frågan är hur svårt det är att komma åt originalkablarna, men visst kan vi göra ett försök i vinter.

Sen får vi väl träffas så du kan få betalt för grejorna från Bimmian, har du monterat dina än?

Någon som har koll på vad startknappen till Z8:an kostar????

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Richard, har tänkt sätta på dem på söndag. kan smsa dig på söndag morgon om du har lust att sätta på dina smatidigt!

____
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
jag har startknapp i min. Monterad av Östlunds Motorteknik i Järfälla. satsen kostade 800kr och arbete 1500.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Black Z3:
Har du inga bilder? Du får gärna skriva några rader om vad som gjorts och hur den fungerar samt skicka bilder om du har.

Z3c 4 ever:
Jag fick inget SMS! har du monterat eller ej? har lite ont om tid fram över för styling måste måla, tapetsera och annat jox hemma.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Richard, du har mail.

____
har precis köpt BMW Scen Live- November. På sidan 34 finns en 2.2 roadster med en startknapp i tändaruttaget. produkten är Anlassen des motors. Lyckades inte hitta nån sån hemsida.
För övrigt är den rodstern lätt (!) överstylad. Monsterlook front, motorhuv med överdimentionerade gällar och E46 njurar samt hammann sidovingar och stor bakvinge...

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.