|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Men då är de ju iofs inte särskilt laglydiga heller... ;-) | |
| Paap Reeder: var det nån kändis som ägde den eller vad? | |
|
bedrägeri : brb 9:1.. DEN SOM DEDELST VILSELEDANDE FÖRMÅR NÅGON TILL HANDLING ELLER UNDERLÅTENHET, SOM INNEBÄR VINNING FÖR GÄRNINGSMANNEN OCH SKADA FÖR FÖR DEN VILSELEDDE ELLER NÅGON I VARS STÄLLE DENNE ÄR, DÖMMES FÖR BEFDRÄGERI (HÖGST 2 ÅR..) oK, att lura att försäkringsbolad via att trimma bilen kan omöjligen kvala in då skada, som är ett krav för åtal, för fbolaget hade varit den samma om bilen ej varit trimmad, möjligen kan man tänka sig en jämnkning med den del av ersättningen som motsvarar premieskillnaden mellan ex en 525 o en 535 om 525 är trimmad till ca 220 hp inget annat. Skall ett bolag kunna neka till utbetalning (om de uttryckligen inte frågat vid tecknandet om trim) är att de i sin policy eller i fvilkoren klart anger att trimmade / ändrade bilar försäkras, likväl skall det anges vid offert, villkoren får man ju hem retroaktivt. De rebjuder tjänst och skall däremed ange de vilkor som gäller. Du som kund anger att du har X bilmodell, vill de ha specialvillkor skall de ange detta, finns tveksamheter kring trim o dyl skall de begära en #besiktning# av bilen hos bolaget eller möjligen ett intyg på att bilen är ok, vilket en lekman aldrig med juridist bindande verkan kan ange utan detta måste komma från en auktoriserad verkstad. urkundsförfalsking : brb 14:1.. DEN SOM, GENOM ATT SKRIVA ,ANNAN, VERKLIG ELLER DIKTAD PERSONS NAMN ELLER GENOM ATT FALSKELIGEN FÖRSKAFFA SIG ANNANS UNDERSKRIFT ELLER ANNORLEDES , FALSK URKUND ELLER OCH FALSKELIGEN ÄNDRAR ELLER FYLLER UT ÄKTA URKUND, DÖMES OM ÅTGÄRDEN INNEBÄR FARA I BEVISHÄNSEENDE TILL... (HÖGST 2 ÅR.) Ok här är vi farligt ute, om du som kund hos SBP anger felaktiga uppgifter vid en regbeiktning kan du kvala in, aldrig vid en kontrollbeiktning. Man ändrar aldrig i en urkund vid en kontrollbes. krav; farra i bevishänseende, om du inte förnekar att du ändrat, om du är ärlig o säger att du bytt, blblblb på bilen kan detta omöjligen bli urkundsförfalskning. Att en besiktningstjänsteman begår tjänstefel genererar inte urkundsförfalskning. Däremot att ändra plåtar eller chassinummer utan att meddela detta är urkundsförfalskning. Osäker på vad som gäller om man är ärlig på besiktningen och under en regbeikning framlägger styrkta papper på vad man gjort samt hur dettta på verkar bilen, då kan det inte bli urkundsförfalskning, möjligen tjänstefel hos sbp. Att den inte går igenom är ju en annan sak.. (med reservation för stavfel och andra av mig gjorda tankevurpor) |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tog och skickade min "Golf GTI+Turbo"- berättelse till en försäkringsjurist i en motor-organisation. Svaret blev långt och delvis juridiskt men om jag sammanfattar svaret enligt: - ersättning kan reduceras eller helt utebli - nivån av ersättning beror av "den efterföljande juridiska diskussionen mellan din och FB advokater om huruvida själva trimåtgärden orsakat olyckan". I mitt fall med älgen är det enklare ty älgen hoppade ju inte upp på vägen för att lukta på turbon utan det var en ren olyckshändelse. I det fallet borde ingen reducering skett. Han borde fört talan mot FB om "oskälig nedsättning". Vem orkar med sånt??? Hur lång tid tar det? Jag vet inte hur hela Golf-ärendet sedan avslutades men han borde fått ta tillbaka sin bil.....vilket han sedan kanske fick. Vet ej. Men grejen är den att bilen skulle isf tagits på vagnskadebiten och akutvården på trafikförs (vilket den ju också gjorde.) Beträffande mitt inlägg i början om att få ut 120´ för min gamla - bakifrån påkörda - E28:a ligger det till på ett annat sätt. Kan de tvistande parterna (jag själv slipper om det är två olika FB) bara visa att det hela "med trolig säkerhet" orsakats av trimningsåtgärden tror jag man ligger jäkligt pyrt till. På allmän väg kan säkert allt hänföras till trimningsåtgärder eftersom hk/kg är en premieklassningsgrundande klausul. I bolagens försäkringsvillkor - det är FB som ställer statuterna och du accepterar - finns i regel ovanstående dylikt inskrivet. MVH /// Paap R |
Njuren |
HAHAHAHAHAH! Pinsamt o gnälla om svenska lagar,gnäll! Klaga had eni inte gjort om ni bara hade fått en provturi en kvart med en Ferrari F50 på E4:an........... BMW - i nöd och lust |
-Daniel- |
320-325 håller med dig helt varför ens idas hålla på att gnälla Jesperado: kommer ihåg att jag läste nånstans att du har kört närheten av 300 med motorcykel nånstans tycker du att alla ska hoppa på dig för att du kör nästan 3 gånger fortare än vad begränsningarna medger och rìskerar ditt (det är din enask) men också andras liv när du kör så fort? så varför hetsar du upp dig så mycket när någon annan frågar en fråga bara för att det råkar ha med ditt jobb att göra? Länk som någon annan skrev här 50% av trådarna här inehåller frågor m.m hur man ska undkomma böter m.m från polisen på kamera spray på reg skylten m.m så varför ska alla hetsa upp sig så mycket här? |
|
-Daniel-: Hur känner du till hastighetsbegränsningarna där jag har kört? Jag tycker att det drar ner forumets i övrigt trevliga karaktär och höga trovärdighet om man ska börja ge varandra direkta tips på hur man begår förhållandevis grova brott. Jämför med om man skulle ge varandra tips på var man kan köpa narkotika eller hur man förfalskar pengar...? Att jämföra ett troligtvis helt harmlöst lager klarlack på en registreringsskylt med att förfalska en bils identitet är som att jämföra snatteri och bankrån, juvenilt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-Daniel- |
iofs det kan ha varit i tyskland du har kört det har jag ingen aning men att hetsa upp sig för det här när det finns hur många andra trådar med tips hur man begår brott förfalska en bils identitet gämför jag inte med narkotika och penga förfalskning, jag tror nog du är den enda som gör den jämförelsen och det där harmlösa klarlacklagret kanske inte förfalskar men iaf förvränger och försvårar en polisutredning eller? |
|
Daniel: jag håller med dig om att det är en allmänt konstig och inkonsekvent hållning gentemot brott här, men man ska även hålla i minnet att sprayen inte är olaglig (ännu). Själv håller jag benhårt på yttrandefriheten, vill någon fråga hur ett brott kan utföras på bästa sätt så har han/hon full rätt att göra det, om man inte vill att sådana saker kommer till allmän kännedom så är det ju ingen som tvingar en att svara... |
|
| Jag menar; det finns böcker som lär ut hur man odlar biofarmaka som kan slå ut en halv nation på några dagar, hemsidor som lär nybörjare hur man inte bara bygger, utan även monterar bilbomber. Då tycker jag att förfalskning/bedrägeri är ganska harmlöst, men det är väl bara jag som är så omoralisk och/eller totalt inkapabel att prioritera vad som är värst... | |
-Daniel- |
jo elvis jag håller med dig det är väldigt inkonsekvent här en del klagar på försäkringskostander och i nästa tråd diskuterar han/hon hur man ska lyckas blåsa försäkringsbolaget och jag håller med sprayet är inte olagligt jag skulle själv inte säga nej till en bruk av sprayet själv, ville bara dra det till sin spets att om jesperado jämför bestikningen med knarkbrott och pengaförfalskning så kan man kanske säga att man försvårar polisutredning med sprayet (lite väl tilltaget jag vet) |
|
Vi ska kanske klargöra lite om Svea rikes lag här? Det ÄR otillåtet att göra några som helst förändringar på en registreringsskylt, och det ÄR otillåtet att vara behjälplig vid brott, eller hjälpa någon till brott! Läser man lite i straffsatserna och studerar tidigare domar finner man att människor dömda för just det brottet tråden började med ofta döms till fängelse, medan t.ex. ringa narkotikabrott sällan ger fängelse som påföljd. Min jämförelse är alltså inte helt gripen ur luften... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jeppe: Men det ÄR INTE olagligt att fråga om hur du begår ett brott! | |
Njuren |
De va ju ett jevla gnäll om den här satanens lagen....Gå nu ner till bilen o andas djupt 10ggr så ska ni få se att det ordnar sig.. slösa energi på vaxa bilen ist vetja BMW - i nöd och lust |
-Daniel- |
därimot tror jag jesperado att förfalskar pengar som du också jämförde med ger betydligt längre straff än att skriva några rader här tycker iofs att tråden spårar ur lite men jag håller med dig jesperado om att det kanske förstör lite av forumets kvalite men då ska man vara konsekvent och ta bort alla trådar som inehåller sådant tycker dock att trådar som folk skriver "kolla på den här bilen va snygg/ful den är sånna trådar tycker jag förstör lite mer...eller kanske inte förstör men iaf e lite ivägen med allt annat lite mer vesäntligt, man kanske borde ha en speciell stor tråd bara för sånna länkar |
| Njuren: jag gnäller inte om lagen, jag gnäller på folk som sätter sig till doms över andra, inte på grund av vad de gjort utan på grund av att de frågat om något de undrat över. | |
Njuren |
BogieElvis:Var ej riktat till dig, riktat till gnällegumparna med dubbelmoral.När kommer mercan ;-) BMW - i nöd och lust |
Njuren |
Oj kanke inte va du som skulle ha en! BMW - i nöd och lust |
|
Jo det var väl tänkt så, men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig... Nu lutar det väl mer åt en Volvo FM7 eller en motsvarande Scania, man får tag på väldigt schyssta beg. lastbilar i samma prisklass som en ny merca, och då får man en säkrare bil som både är roligare att köra och som håller längre. Men visst vore det fint med en CLK som extrabil om man blir rik nån gång... :-) |
|
| Oki förresten, trodde du menade båda diskusionssidorna... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.