AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.350

kan man lura sbp såhär?

Sida 1 av 5
om jag sätter i en 745i turbo snurra i en svart e28:a från 1986 tex. kan jag då skruva över mina regplåtar på polarens standard e28:a från 1986 och rulla in på bilprovningen bli godkänd och åka hem byta plåtar föt att sedan se nöjd och glad ut och köra med min e28:a i ett år till?
Nej....de kontrollerar chassienr oxå...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En otroligt dum fråga. Ska man begå bedrägeri och urkundsförfalskning tycker jag att man ska ha mer skam i kroppen än att be om tips och råd på ett forum för entusiaster. Det är nästan så jag hoppas att du provar och får ett kännbart straff...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

men oj, d va visst känsligt, hade inte tänkt att testa det ens, vad var det som var så himla farligt med att jag frågade? finns ju inga lagliga vägar att få igenom ett turbobygge
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Titta på straffsatserna för bedrägeri och urkundsförfalsking så förstår du att det är ett ganska allvarligt brott du vill ha tips och råd om. Jag tycker att detta är ett dåligt forum för diskussioner av brottslig verksamhet...

Jeppe

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Helt rätt Jeppe.

---
Always Diesel
men ursäkta, jag visste inte att det var så pass allvarligt, brottslig verksamget dyker väl isf upp i varannan tråd här om vilka man har kört ifrån och turbokonventeringar osv, det är ju inte direkt så att jag hade tänkt att sno nåns BMW å sätta mina plåtar på den och besiktiga eller hur.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tillgrepp av motorfordon är ett betydligt mindre allvarligt brott än det du tagit upp...

Jeppe

jaja jag ser det fortfarande inte som brottslig verksamhet bara för att en vanlig "bmw kille" sitter å funderar på hur man ska få bilen godkänd hos sbp med turbo, förlåt så hemskt mkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jimboo,
Du förstår väl att det är allvarligare att falskskylta en bil och åka till besiktningen mot att tex slänga i en kompressor och ta bort remmen och påstå att den inte används ?

Tycker personligen att det får vara någon måtta på tips och trix i det här forumet...

Länk Länk
jag har redan sagt förlåt, vad ska jag mer göra? köpa saab och hänga på stcs eller?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det låter som en utmärkt idé ! :))

Länk Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Såja såja, han har ju bett om ursäkt nu...
Tror inte att jimboo var så sugen när han förstod hurpass allvarligt brott det är.
Hade han inte frågat så hade han ju inte fått veta, eller hur?
Då kanske jimboo suttit och skakat galler nu...
Paap Reeder
Hej!

Sedan är det så här:
..det du säger om att "få ditt turbobygge godkänt av SBP vid den årliga besiktningen" saknar egentligen praktiskt juridiskt värde så länge det inte är ändrat i regbeviset.

Regbevis och fordon måste i de tekniska specifikationerna överensstämma och de oaktat om man lurat till sig ett godkännande genom bedrägeri eller ej.

Försäkringsbolaget försäkrar sedan det fordon som står i regbeviset (med +/- 10% då det gäller avvikelser i effekt d v s ett chipp-byte om inte fordonet är helbilsgodkänt för då får du inte ens byta det).
Mera effekt -> större risk -> större skador vid olycka -> högre premier.
Helt klockrent tycker jag.

Skulle någon köra på min E 28 i baken så betalar FB kanske 15 000 för den om de löser in den. Utgångspriset blir vad jag skulle fått på en bilfirma om jag sålt den strax före påkörningen.

Alltså ... vad gör jag vid olyckstillfället?
I id-kontrollen av förare ingår att Du skall visa upp ett giltigt körkort.
I Id-kontrollen av fordon ingår givetvis regnummer. Att regnumret gäller just det påkörande fordonet skall kontrolleras mot chassinumret ....... således upp med din huv och kolla att chassinumret stämmer.

Vad hittar man där...? ett turbo-bygge på en E 28:a. Aha .. vi har kanske att göra med ett oförsäkrat fordon. Inte bra.
Logga snabbt in på mobilen och kolla med bilreg.
Stämmer ...en vanlig E 28...utan turbo.

Alternativet är således att direkt på vägrenen göra upp i godo.... vilket innebär direkt att jag lägger till en nolla på priset ....ty det är vad min E 28 värderas till av mig.

Således ...läs på juridiken jävligt noga innan man börjar med urkundsförfalskningar ....och framförallt ...akta dig att skrynkla till min bil.

MVH /// Paap R
PETER.O
Paap, är det inte vagnskade-försäkringen som minskar/uteblir
om man trimmat och ej uppgett det till försäkringsbolaget.
Skadan som den påkörda fordonet får ersätts väl av försäkrings
bolaget.Varför skulle någon vilja ersätta dig med 150000kr om
din bil bara är värd 15000kr? Inte jag iallafall.Ett försök att få
så mycket mer ersättning är väl bedrägeriförsök?

Peter
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
PETER.O:
Tja, det den som kört på har att välja på är ju att betala 150.000 kronor (hypotetiskt) eller bli anmäld för att köra ett oförsäkrat fordon.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skulle nog välja det senare hellre än att ge ngn girig rackare massa deg...
PETER.O
Pratade med mitt försäkringsbolag idag angående detta.
Dom svarade att det har ingen betydelse om bilen är
trimmad(det har vi ändå ingen kontroll på).Det är isåfall
en polisiär sak, om polisen kommer fram till att olyckan
beror på att bilen varit trimmad blir ev självrisken högre,
samma som om du kört oaktsamt.Bilen är dock försäkrad
oavsett om den är trimmad.

Peter
sh
820
shu!
525i -91
Peter.O : Stämmer bra det , har också frågat ganska nyligt då 325:an som jag köpte är motornord vässad och ville veta hur det går med försäkring osv om jag skulle krocka.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
-BeeMWe-
Haha kul att se hur folk reagerar på sånna här inlägg... Du får nog ta bort turbon eller låna din kompis motor vid bes.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Sleng en tusenlapp under bordet, og Jesperado ordner resten! ;) Er det noen rabattordning for medlemmer av forumet?

*kniis*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.