|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Du får höjja effekten med en viss procent , vet dock inte exakta för det ändrades för inte allt för längesen till lite mer generösa siffor iaf. Du får dock inte ha turbo eller kompressor i, eller kompressorn tror jag får sitta i men då får du inte ha några remmar på. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Nu vet inte jag riktigt hur alla tänker. Men jag ska som vanligt i alla fall bidra med min alldeles egna åsikt... Jag har läst ett flertal trådar om "Getaway" filmerna och massa andra saker som inte direkt är så jätte säkert. Och i dessa trådar så skrev de flesta "fränt, coolt" o s v. Men i denna tråd som handlar om att besikta en bil på olagligt sätt. Så blir det massa inlägg om hur dumt och olagligt det är. Min personliga åsikt är att jag tycker att det är betydligt bättre att falskskylta inför besiktning än att köra SKITFORT med nån gammal supra eller dylikt igenom en storstad. Men därmed inte sagt att jag gillar falskskyltning och gör så själv. Men jag anser att det har talats om BETYDLIGT värre brott än detta i det här för övrigt suveräna forum utan att någon reagerat speciellt mycket. Så mitt tips till dig som startade tråden, kolla med sfro vad man får göra med din bil. För SBP kan man knappt fråga. Olika stationer verkar ha HELT olika regler. Och tekniska kontoret har ännu mer udda regler. Jag har ringt runt till massa stationer, och tekniska kontoret. Och dom flesta hade olika "sagor" om vad jag fick göra. Jag kan inte förstå riktigt hur det kan vara så. Men jaja, man får väl sluta med bilar och börja med nåt annat istället. Logdansinstruktör eller nåt. *asg* MVH Morgan. |
|
|
Visst går det att smyga igenom en bil på det sättet...men som alla tidigare har sagt så är det olagligt och det kan bli ett ekonomiskt helvete om något inträffar (om nu inte försäkringsbolaget vill täcka) MEN visst går det att få en gatlegal e28 med turbo motor (så länge det handlar om en orginal turbomaskin) Men det räker inte med att bara hissa i tex en 745 maskin och köra in till bilprovingen och tro att det funkar. Jag har varit i kontakt med olika myndigheter och fick väldigt många och konstiga svar (ingen vill att man ökar effekten på en äldre bil igentligen) Men mitt råd kontakta sfro vad som du behöver göra för att regga som ombyggt fordon..köp motorn räkna med att bygga om hjulupphängning, byta drivlina, byta bromsar osv. Men visst går det!! Sen en lite kick till alla...istället för att slå någon på fingrarna..varför inte hjälpa till? |
|
| jag håller med dej pelle | |
|
så länge motorn är avgas-certad och original borde de ju gå eller är jag o cyklar? "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Det fungerar inte att bara byta skyltarna, bilen identifieras på flera olika sätt utöver regnumret. Hoppas detta kan få slut på alla dumma frågor om hur man "lurar besiktningen (sig själv" på bästa sätt. Det är inte bara otroligt korkat, utan dessutom olagligt! Det är fullt tillåtet att trimma bilen 20% utöver original motoreffekt, detta förutsatt att man använder sig av konventionell trimning (ej överladdning eller gas) och att avgasreningen inte påtagligt försämras. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fråga från en lekman Varför vill man lura SBP? Är det inte bättre att köpa en snabbare bil som är typade och godkänd? Ja har inte orkat läsa alla inlägg därav min fråga |
|
|
starre, din heldiggris som har M3: Jeg antar at dom inte har råd til bil med masse hk. (Även om bil/hk inte koster spesielt mycke i Sverige). Ps. Nå skal vi inte forsøke å "hellig-gjøre" enkeltpersoner her på forumet. I utgangspunktet tycker jeg folk skal si det dem mener, men når jeg selv opplever at folk trekker opp pekefingeren for den minste lille ting, så forstår jeg dem som tycker det er mange moralister her (og antakeligvis med dobbeltmoral). |
|
|
Starre, det finns dom som köper sin färdiga bil och sen finns det dom som hellre bygger en värsting med egna ideer och kunnande. Sen finns det oxå den gruppen som inte kan lägga ut en halv miljon på en bil...och det är faktiskt en stor grupp.´ Ekonomiskt tja kanske utkastade pengar men skapargädjen framför allt. Troligtvis så hade jag kommit mycket billigare undan att köpa en färdig race bil men när jag bygger själv så får jag bilen som jag vill och samtidigt lär jag mig en hel del...och framförallt så vet jag vad allt handlar om/när det väl går i sönder. |
|
|
Pelle Persson: Tack för ett rakt och bra svar/starre |
|
| Hur är det med chiptrimming då? Låt säga att jag smäckar in ett chip med 50 hk extra på en Volvo T5. Hur är det med försäkringar då? | |
| ÄÄ gnäll!!!! | |
Paap Reeder |
Hej! Vi diskuterar här huvudsakligen inte hur det är i ÄLLMÄNNA livet ute i trafiken just idag, utan vad som händer om den juridiska blixten slår ner. Vi lever i en värld där: - nollvisionen trycker på mer och mer - åldern redan avgör premierna med i princip en fördubbling - Folksam vill få ut våra "fortkörnings"-register för att kunna höja premierna. DET BLIR säkert så! - Polisen i Californien kan redan idag jacka in sig på ditt diagnosuttag och direkt vid vägkanten debitera miljöböter om bilen släppper ut för mycket skit. DET BLIR säkert så även här! - Förslag finns att ej kattade bilar enbart får köras i orter som är mindre än Torsby (läs Stkhlm). DET BLIR säkert så! - Helbilsgodkännandereformen begränsar dina stylingåtgärder till vilken typ av hjulbultar du får använda ty bilfabrikanterna vill tjäna egna pengar på sina tillbehör. DET BLIR säkert så! - redan idag är det ajöss med garantierna om du pillat på chipet - miljörörelsen vill sänka tomgångskörningstiderna till 30 sek samt hårdare kunna övervaka efterlevnaden. En tidsfråga således när länsman får gå in i ditt diagnosuttag och se att du för tre dagar sedan stod med motorn på men med stillastående hjul i 50 sek. Länkar man in även GPS´n idet så kan även platsen bestämmas till korvkiosken i Torsby. Vad är en juridisk blixt??? När tre filer långsamt rullar framåt i KNAPPT halv promenadfart så måste båda yttre filerna - var för sig - stanna före varje övergångsställe .... annars är det omkörning på överg.ställe. Pris 800:-. Vittne: 6 elever från polisskolan i en lärarbuss som intygade att bilen i fil två "förde ut sin stötfångare före bilen i innerfilen ut på övergångsstället". En solklar omkörning. (OBS det var inte jag men väl en 2002 tii). Praktisk trafik: vem stannar före varje överg.ställe vid krypande kökörning om högerfilen stannar? Hur ryckigt skulle det bli?? Om ingen upttäcker nått .....händer ju inget.......vi diskuterar Vad som händer om det upptäcks och myndighetsprestigen triggar igång den juridiska blixten. Mitt tips: Chipnivån är passerad inom två år! MVH /// Paap R |
|
Tja , jag instämmer. Känns som det blir svårare och svårare att ha bilen som en hobby , kostnaderna minskar iaf. inte. kanske blir en klassfråga att ha bilen som hobby ? Att det blir hårda miljökrav tycker jag dock bara är bra , händer att jag knackar på hos bilister som står flera minuter med motorn igång mitt inne i stan , brukar fråga vad det är för fel på bilen --> inget hur så ? --> Jah.. du verkar inte kunna stänga av motorn? Lixom.. först gnäller folk när deras barn dör av cancer , sedan står de med sin skitiga volvo740 10 meter från lekplatsen och har bilen på tomgång under 10 minuter.. förstår inte deras resonemang , sluta gnäll eller slå av motorn... FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| Tomgång max 30 sek????? det blir jävligt kul att se dom ändra det efter ett par dagar när de laglydiga lastbils/busschaffisarna smällt med bilar/hus/fotgängare för att de inte hunnit få upp trycket i bromsarna före de måste starta.... ;-) | |
Paap Reeder |
Hej wadel! ...angående Volvon på lekplatsen: Håller helt med dig! Såg förra veckan en snubbe som lämnade en sprillans van med motorn på tomgång och gick in på ett apotek! Han var borta långt över 5 min. Var just på väg att hoppa upp i förarsätet på vanen "för att gasa, tuta och spaka litet" för att se om han kom ut. Kanske olagligt men jag hade tänkt säga att jag försökte förhindra miljöbrott. Kollade sedan upp vem som ägde bilen .......man tror inte sina ögon och öron!!!! MVH /// Paap |
|
Förbjud lekplatser och korkade snubbar med van. My Bimmer is my mistress |
|
| BoogieElvis> Har de inte fått upp tryck i bromsarna så kommer de ingen vart så det blir mycket riktigt svårt med en 30-sek-regel | |
|
Är inte frågan fri på detta forum? Skulle vilja tillämpa följande uttryck: "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar" Man må man tycka att vissa frågor är hur korkade som helst men då kan man väl bara låta bli att svara...? Man behöver inte slänga ur sig oförskämdheter om någon bara för man har en annan uppfattning. "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
| wath, man kan ju alltid dra skruvarna, så visst går det går det att köra ändå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.