AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.523

328i frågor

Sida 1 av 2
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Hej jag funderar på att köpa en 328i sedan-95 och undrar därför om det finns några vanliga fel på den modellen??Är det dyrt att köpa M3 backspeglar till den(för övrigt har den M paketet).Brukar AC:n sluta fungera vi ett visst antal år?

Tacksam för lite svar till en 5-serie ägare......
kamber
M3 speglar kostar om ja inte har fel ca 3100kr o inte lite mer ! samanlagt för båda speglarna e det nåt runt ca 6500kr ! kanske lite mer eller minder! det e vad ja ksan säga! (om priserna inte nu har sjunkigt!)
Jompa
Det finns kopior med klart godkänd kvalitet för runt 2000kr för båda.

BMW= Bäst Man Wäjer
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Vad gäller AC-anläggningar så brukar det vara kondensorn som korroderar sönder, detta kan ta 5-10år beroende på var bilen körs och skötsel(saltet fräter sönder aluminiumet). Vad gäller allmänna fel på modellen så kan jag inte säga ngt specifikt, jag köpte min 96:a i våras och det är mest lite smågrejer som irriterar tex trasig elvärme i backspeglarna och spolarmunstyckena, lite glapp då och då i check-panelens display... men det är ju som sagt inget som gäller för enbart 328:an.
Däremot så är jag lite fundersam över kopplingen på 328:orna, ibland vid full acceleration så slirar kopplingen(trots att bilen bara har rullat 6100mil), detta kände jag även på en annnan 328-95 som jag provkörde(13000mil), likaså så tycker jag inte att växellådan är helt smidig, ibland när man ska lägga i 1:an från neutralläget så är det ett rejält motstånd(trots att jag har bytt olja i växellådan till Redline´s helsyntetiska).
Om du köper M3-backspeglar så håll hårt i dom, dom stjäls friskt! :(
Za
20
Zacka
328iA -95
Jag har haft min i ett halvår. Kanonnöjd. Har bara haft problem med att tempraturen gick upp när jag körde i städer när ac var på. Bytt en givare till kylfläkten, så det funkar som det ska nu.

Jag köpte min -95a för drygt ett år sedan och sedan
dess har följande fått lagas:
- elvärmen i höger backspegel
- elvärmen i förarstolen
- läckage i höger strålkastarspolning (gjorde att all
spolarvätska rann ut)
Dessa åtgärder hann jag dock få ut på Europlus-
garantin.

Dessutom fick jag byta batteriet för några veckor sedan
efter att det lagt av helt.

Annars inga problem.
Prim
Jag har haft min i snart 2 månader. Jag är också kanonnöjd. Har haft problem med checkpanelen bara.
Grymt mysigt vrid i motorn!
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Ang. växellådsolja, tänk på att synkarna behöver friktionen från en riktig vxlolja. Det spenderas oerhörda pengar att utveckla synkar och olja till ett fungerande system.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Det där med att det kan vara lite segt att trycka i ettan från neutralläge är ett vanligt BMW-"problem". Helt normalt. Men det går att dunka i den under motorbroms från 40 knyck utan problem ;-)

Själv har jag också haft lite glappigt i färddator-displayen.

Vad kan man säga annars. Den går skönt. Men det kostar...
Mi
542
Micke R
328i -98
Det där med 1:an har senaste veckan dykt upp på min bil. Kanske är det kylan, men det är ett högst obetydligt problem så ingen fara.

Däremot vill jag fråga hur era bilar reagerar när ni startar dem vid plus/minus-noll grader?

Går era upp till ex.vis 100 varv och faller sedan under några sekunders gång ner till normal tomgång?
Min gör det emellanåt men en del gånger fladdrar den ytterst lite mellan 650 - 750...

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag menar 1100 (elvahundra) varv.

Mvh / Micke R
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag har också upplevt slirande koppling vid fullacc på min men den är nog sliten. Däremot tycker jag att varvtalet sjunker långsamt från högt varvtal när man växlar.
Jag har 225/50 däck och jag tycker att bilen är mycket spårkänslig. Nästan nervös. Ska det vara så?
Dåliga dimljus. Läckage. Farthållaren är seg och inexakt. Jag hade en 535i -90 förut och jag tycker nog att min 328 är en lite sämre byggd bil. Känns inte lika gedigen.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Mr
30
Mr PB
E36 328 IM TOURING -98
Jag skulle gärna vilja veta vad Christian M hade för problem med sätesvärmen och hur mycket det kostade att laga?? Själv har jag lite småproblem med min 328'a men det beror nog mest på att den är lite dåligt skött innan jag köpte den..
Jag kan instämma med mageng att jag börjar bli trött på komforten med mina 18" 255 däck, är faktiskt ett rent he***te när man åker på spåriga motorvägar...
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Angående mageng's kommentar om att motorvarvtalet faller sakta när man växlar. Jag tror det är tänkt att det skall vara så för att få en bättre växling. Har hört det iaf. För jag kan säga att du inte är ensam om det. Så har alla BMW (nåväl jag har inte kört alla) jag har kört.

Öhlinare eller inte?
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Angående breda däck och spårkänslighet så tror jag att kvaliteén och färskhet på däcken har en avgörande roll samt att man väljer en smalare dimension i fram. Ex. 225/45 i fram och 245/40 17" i bak. Har detta på min med så gott som nya Dunlop SP på och den känns lika stabil som om man körde med 15", inte ett dugg nervös.
Tidigare hade jag 17" fälgar och däck med dimension 235/40 både fram och bak med lagom slitna däck - det var inte roligt!
bl
2.296
blixten
325i -88
Klart att varvtalet skall gå ned fort mellan växlingarna. Om det inte gör det det så är det något som inte stämmer. Jag har vid sådana symptom lämnat in bilen och fått det åtgärdat.
Angående spårkänslighet och breda däck så varierar spårkänsligheten mycket beroende på vilket däckfabrikat man har.
Mr PB: Problemet med sätesvärmen var att den helt enkelt inte fungerade. Det blev inget varmt trots att det lyste i knappen när jag slog på värmen. Jag fick som sagt detta fixat på Europlus-garantin så jag har ingen aning om hur dyrt det var att fixa, tyvärr.

Jag har 235/40 både fram och bak med Bridgestone och det är spårigt men framförallt bullrigt tycker jag. På vissa knottriga vägar kring 100 är det nästan jobbigt. Tänker definitivt prova ett annat fabrikat när det är dags att byta.
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Christian, prova även att gå ner i dimension på framdäcken.
328 Coupe: Jo, jag har funderat på det. Skulle kunna tänka mig att ha 215-däck fram men då måste jag ju ha nya fälgar, så det får nog vara.
bl
2.296
blixten
325i -88
Christian M Hur breda fälgar har du nu då?
blixten: Jag vet ärligt talat inte dimensionen på fälgarna men det är väl inte så sannolikt att det passar med 215-däck på en fälg där ett 235-däck sitter som gjutet, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.