|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Alltså: bak finns ej fjädrar utan bara dämparen? Är detta rätt uppfattat? |
|
|
Det finns en fjäder men den är inte av stål utan är en kudde av gummi. Förutsatt att du har nivåreglering. Detta gäller E39 touring och inga andra. Bilden säger allt. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Har själv bytt dämpare bak på min 528i -96:a, så jag vet hur allt ser ut! Sedanen och kombin har visst inte lika, tänk på det! Det här jag skriver nu gäller sedanen!!! Bakre upphängningen på en sedan, med nivåreglering är väldigt enkelt uppbyggd! Det är helt enkelt ett fjäderben från Sachs, med dämpare i alltså. Och där det i normala fall sitter en spiralfjäder på fjäderbenet sitter här en luftbälg som fylls eller släpps ur med luft beroende på hur man lastar bilen. Detta styrs av en givare som sitter på respektive bärarm. Luften kommer från en kompressor som ligger under reservhjulet bak. Själva stötdämparen är precis som på vilken bil som helst, och kan alltså inte fyllas eller släppas ur på nåt vis.... Skillnaden är här att den omges av en "luftbälg" istället för en spiralfjäder! På mina bälgar blev det torrsprickor och därmed pyspunka.... Två nya fjäderben (för man måste byta komplett fjäderben), kostar ca 8000 från BMW. Vill nån veta hur man byter, så tar vi det i en annan tråd för det är väldigt mycket att skriva.... Hoppas det blev glasklart nu!!! mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
då skriver vi en gång till då: Alltså det finns ingen fjäder, det finns bara stötdämpare bak fjäderns arbete/funktion är ersatt av en gummibälg som kan fyllas eller tömmas på luft allt efter behov! Summa summarum: en e39touring med automatisk nivåreglering som man av ngn anledning vill byta dämpare o fjäder på blir fyra dämpare och två fjädrar. Där satt den va! |
|
|
Magnus M skriver: "När jag kommer hem så kan jag lägga upp en bild... fotade härligheten då jag monterade stänkskydd." Hoppas att det är dämparna vi får se och inget annat... :-) Mvh Jörgen |
|
|
Kilen: Alldeles korrekt! Jörgen: Om du kollar tråden i sin helhet så ser du att bilden redan är upplagd. På bilden syns nivåsensor, gummibälg och stötdämpare. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jodå jag förstod... Jag bara skämtade lite med dig... :-) Mvh Jörgen |
|
|
Jag har fjädrar bak men då har jag väl någon konstig modell då:) Asken |
|
|
Jepps... den heter väl X5? ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Antingen försöker asken vara rolig (fel gubbe) eller så har han rätt (har hänt förr) men va f-n vad gäller finns den där j-a fjädern eller inte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.