|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På min 540-98 e39 har jag automatisk nivå reglering och vill byta dämpare runt om. Då frågar verkstaden (ej aukt.) om jag har vanliga eller nivådämpare för om det inte är vanliga så kostar det FRUKTANSVÄRT mycket! Men den frågan har jag inte fått förut? Finns det ställbara dämpare eller vad menar han? Jag ringde Sachs o kollade pris de svarade ca:8000 till 540 e39 med nivåreglering.. Någon som begriper vad verkstaden menar.. | |
| Ja det finns ställbara. Nivåreglering är ju ställbara iom att de justeras beroende på hur tungt bilen lastas etc. | |
|
BE vverkstaden köpa från forza.se de vet vad man skall ha på, skall du dessutom sänka extra fram så behövs den korta modellen av bilstein sprint. Tror att Bil&Motorteknik har en omgång Bilstein ligger... Verkar som verkstan itne har stenkoll:) Mvh Asken |
|
|
Med nivåreglering (som du har på din och jag på min e39) så byter man endast framdämparna och fjädrar bak+fram, bakdämparna behåller man. Priset 8000:- verkar rimligt. Vadå vanlig och inte vanlig nivåreglering? Mvh, /Wille |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag har nivåreglering, och har också frågat vad det innebär. Varken från BMW eller det här forumet har alla svaren. På din fråga har jag dock fått reda på lite grann. Nivåregleringen sker i stötdämparna, och en givare sitter över bakaxeln. Nivåregleringen sker hydrauliskt (nu gäller det min) och använder styrservons olja och pump mm. Det som händer är att den hydrauliska givaren ger ett oljetryck till stötdämparna, som innehåller en slags hydraulkolv. Det här systemet gör naturligtvis att stötdämparna är dyra. Jag har inte fått fram någonstans om den här kolven i stötdämparen är dubbelriktad, dvs kan både trycka upp dämparna och dra ihop dem. Det är viktigt om man vill sänka bilen. Jag vet därför inte om nivåregleringen på min modell kan sänka bilen bak. Jag har inte elektronisk styrning av givaren, den är helt mekanisk och sitter med ett stag mot krängningshämmaren bak. Du kan söka i forumet om du funderar på att byta ut dämparna mot "vanliga" och plugga systemet. Mvh Rolf Black shining beauty |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E39 nivåreglering är inte hydralisk utan pneumatisk och har en separat komperssor liggande under reservhjulet. ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns en del med koll vissa saker o ingen koll alls på andra saker.. Men om jag vid en test (BMwcsknutstorp) av hjulens rörelser fick mkt dåligt testresultat bak skall jag då byta fjädrar eller dämpare eller bägge.. |
|
|
Vad Willew menar är att du byter dämpare runt om och endast fjädrarna fram. Nivåregleringen ersätter fjädern i en konventionell uppsättning. Det finns enligt BMW endast en typ av nivåreglering på samtliga e-39 bilar. Jag har själv köpt dämpare till min bil, även bak :) Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros: menar du att det inte finns fjädrar bak? Nivåreg. sitter ju i dämparen inte fjädern.. Fick pris på Sachs idag troligen samma som original dämparna kostar 5200 men väntar pris på fjädrar.. |
|
|
Kilen: nej jag menar precis det jag skrev. Dämparen dämpar rörelsen som fjädern "orsakar" , det är fjädern som reglerar nivån, inte dämparen. Därav att bilen har konventionella dämpare och en grej istället för fjädern. Min 528i Touring Länk |
|
|
Nu får ni allt reda ut begreppen för mig: Fram: dämpare + fjäder som vanligt ok inga konstigheter. Bak: Dämpare + fjäder men själva nivån regleras med tryck i dämparen eller en "grej" som tsaros skriver sitter det en tredje pryl där alltså? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enligt Asken så sitter nivåregleringen inne fjäderarna och stötdämparna är separata på en Touring. (Det finns nivåregleringen även på sedaner.) Och jag har även sett nån bild på där det är kopplat till stötdämparna typ "Hi jackers". Så då blir det inte lättare att reda ut begreppen tyvärr. Du får väl krypa under och titta hur det ser ut. ///MVH Hasso Länk |
|
När jag kommer hem så kan jag lägga upp en bild... fotade härligheten då jag monterade stänkskydd. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Så här ser det iaf ut på lite äldre vagnar. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag bytte bort mina nivåreglingings dämpare igår mot 2 friska Bilstein och det blev MYCKET bra. Kan starkt rekomenderas. Hasso: njurbälte behövdes inte ;-) |
|
|
Men nivåregleringen tar jag inte bort det är juh den som skiljer mig från "de där" som lyser mig i ögonen bara för att de har full last. Eller har släp/husvagn o o bilen släpar rumpan i backen.. Men hittar vi ngn som VET hur det ser ut? |
|
| Jag resonerade som så att de 5-6 ggr/ år som jag lastar såpass tungt, då får jag passa på att lysa tillbaks lite på folk..De andra 359 dagarna om året fåra jag njuta av god väghållning. | |
|
Kilen: Jag VET att det är "vanliga" dämpare på E39 touring med nivåreglering. Det enda som är konstigt med den är att de lutar väldigt mycket och därför är ganska långa. Bild kommer ikväll... jag lovar. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Vi kanske skulle göra klart för alla som svarar på frågor gällande e-34 att detta faktiskt gäller en e-39a. e-39 har vanliga dämpare precis som Hasso, MagnusM och jag säger. Om inte annat så får jag väl krypa under bilen senare ikväll och ta en bil så ni andra ser hur det är. Min 528i Touring Länk |
|
|
Här kommer bilden jag lovade. Länk Till vänster ser ni den lilla armen till givarn som säger vilken vinkel bärarmen har. I mittem sitter gummibälgen som ersätter den konventionella fjädern. Till höger är den alldeles vanliga om än lutande stötdämparen. Det är vänster bak som forograferats. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
tack, så slapp jag fota :) Min 528i Touring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.