|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Men sluta tjata byt bult först sa jag! |
|
|
oj oj oj måste jag säga!! stora tack till erikw! du vet visst en hel del du! jag byter till min reservbils bultar helt enkelt, så får vi se. dessa bultar jag nu har på, kastar jag och köper nya då jag behöver. "man lär sig något nytt var dag" tack! BmW - enjoy! |
|
|
Det är inte alla som vet att det är inte hjulskruvarna som bär bilens vikt, utan att den bärs upp av friktionen mellan nav och fälg. För att den friktionen skall vara tillräcklig, måste en viss klämkraft finnas. Klämkraften får man av hjulskruvarna, men man förlorar alltid lite efter ett tag pga av sättning. Hur stor sättningen blir, kan man påverka. Smuts och färg i förband är alltid av ondo och ska undvikas. Är förbandet nytt får man mer sättning än i ett tidigare draget förband. WmBrejzer: Bra att du byter bultar, glöm bara inte bort att kolla de andra sakerna jag skrev. Låt oss gärna veta resultatet, när du har kört t ex 50 mil. Shu: För att få ett bra skruvförband måste det utformas efter vad det skall användas till. Ett enkelt sätt att få ett skruvförband sitta bättre är att använda en längre skruv. Hylsa eller inte, man kan "gömma" förlängningen av skruven i konstruktionen. Om man t ex tittar på hjulskruvarna så har plåt-fälgar en krage som tillåter att ha längre skruv, och även aluminumfälgar har en viss tjocklek på godset. Att byta kvalitet till högre (10.9, 12.9) går inte alltid, eftersom komponenterna som monteras kanske inte klarar av den högre kraften som uppnås. Att försöka uttnyttja styrkan i en 12.9-skruvs som skruvas rakt in aluminiumgods, går inte. Dessutom finns det risk för andra problem när man går upp i kvalitet, såsom väteförsprödning och ytbehandling. Elastisiteten på skruven bestäms enbart av dimension och längd, stål har samma E-modul (210 000 N/mm2) oavsett materialkvalitet. Loctite till hjulskruvar är ingen bra lösning och jag avråder att använda det. Det hindrar som sagt bara att skruvarna inte lossar helt, trots att de har tappat klämkraften. När man har tappat klämkraften, så är friktionen mellan nav och fälg för liten för att hålla hjulet på plats på navet. Följden kan bli att ytan mellan fälgen och navet blir "gnuggad" av den rörelse som uppkommer. Loctite ÄR bra för vissa applikationer, ett exempel är en bältesinfästningen i B-stolpen. Detta förband har oftst liten klämlängd då det sitter i karossen och belastas ytterst sällan. Skulle man tappa klämkraften här, så fungerar konstruktionen ändå tack vare att gängorna tar upp lasten i krockögonblicket. Anton: Jag jobbar inom produktutveckling på ett lastbilsföretag på Hisingen, och din arbetsgivare i Halstahammar är vår huvudleverantör av fästelement! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Tänkte väl det. ;-) /Anton |
|
|
=)) |
|
|
jepp shu, dom sitter som berget tack vare mina armar :) "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Hehe , okej . Har du några bilder på hur pärlan ser ut nu ? Skulle vara kul att se :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
ska bli!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Perfekt ! Maila dom till mej :P // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
går inte att skicka bilder till dig. hotmailklienten gnäller omo att de blir fullt! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
okey shu! kolla din mail nu får du se en snygging ;) "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Ska göra det :> // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Ojoj ... nostalgi ! Det där var förmodligen den smartaste bilen jag har ägt. Otroligt billig att äga och köra. Men den ser ganska likadan ut som då jag hade den. Samma stereo tilllochmed. Är den omlackad eller bara nyvaxad på bilderna ? Har du haft nå problem med den sen du köpte den ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
snabbvaxad på bilderna. har inte haft några problem förutom normalt slitage. jo de skulle vara de felinkoplade dimljusen så att reläet låg på hela tiden 85 och 86 (spole) var batteri o jord. 30 å 87 (kontakten) gick från brytaren till dimljus o sen vidare till dimljusen. så den förlorade 0.2 A/timme inte bra, urladdat batteri. men detta är löst nu. btw adda mig på din icq shu! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Ska göra det :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.