AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.820

hjulbultar skruvar ur sig!

Sida 1 av 2
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Tjenare.

Ja, dom skruvar ur sig. har stannat flertalet gånger på två veckor och dragit åt, senast vänster bak, ibland fram osv.

jag har mekat mycket med bilen, bromsar osv, trott att jag var felkällan, men upptäckt att jag inte glömt att dra åt.

BmW - enjoy!
Är konan på skruvarna i toppskick?
Är det skador i godset i navet?
Går skruvarna tungt att dra in?
Hur många fulla gängvarv har du innan det tar stopp?

Undvik eventuell koppar/aluminiumpasta på den konade delen av skruven.

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du dragit bultarna med rätt moment?
- Bultarna skall dras med 100Nm (+-10Nm)

Har du smort bultarnas anliggningsyta mot fälgen (konan)?
- smörj INTE på bultens kona som ligger an mot fälgytan, det behövs en viss friktion där för att hålla fast bulten.

Hur gamla är bultarna?
- bultarna kan sträcka sig efter x-antal års användning och måste då bytas.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton vann!

Ytterligare en fråga:
Är det rätt typ av bult i förhållande till fälgen?
- vissa "piratfälgar" kräver speciella bultar för att anliggningsytan mot fälgen skall bli rätt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
jag kan inte svara på några av dessa frågor så värst bra.

1. dom går bra, ganska lätt att dra in.

2. dom är inte smorda alls.

3. dom är säkert jättegamla, och om det är rätt till fälgar har jag ingen aning om :/

4: det är iaf typ 6 varv innan dom bottnar iaf, kanske mer.

det är gamla vinterplåtfälgar, inga specialbult vad jag kan se

BmW - enjoy!
I ditt fall skulle jag ha bytit ut skruvarna mot nya fräscha grejer. Detta anser jag vara en säkerhetsdetalj vilket gör det ännu lite viktigare att det är i toppskick.
Precis som Johan B säger är det möjligt att skruvarna sträckt sig lite med åren och fått en midja. Detta kan försämra friktionen som är nödvändig för att skruven ska sitta på plats, detta försämrar hållfastheten drastiskt också!

Är det gamla orgiginalfälgar du har?
I såna fall är det med största sannolikhet en kona på 60 grader på skruven. Detta för anses vara det vanligaste gradtalet när det gäller konade hjulskruvar. Det bör inte vara några problem med att hitta nya sådana.
Åk till närmaste däck/fälghandlare och hör med denne.
Testa de nya skruvarna mot konan i fälgen och försök se om det glappar eller passar dåligt, det är hög vikt att konan har fullt anligg mot konan i fälgen.

Du bör ha minst 6 fulla varv när gängan har tagit fäste, helst inte så mycket mer då utsticket kan göra skada i handbromstrumman.

/Anton
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En enkel fråga: Har du lackat fälgarna och har färg även på anliggningsytan?

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ett: byt bult till nya original.

Om inte det hjälper byt fälg.

Varje gång jag stött på detta problem är det en av de två sakerna.

sh
820
shu!
525i -91
Loctite vore väl inte en helt galen lösning ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Shu: Jag hoppas att du skämtar!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sh
820
shu!
525i -91
Ehm, nej ? Nya bultar och loctite ... det fungerade bra på min gamla 316. Tycker det känns lite kryddat att tex byta fälgar.

Finns loctite som inte låser helt, för alltid.
Men som håller fast och går att få loss med en aning anstränging.
sh
820
shu!
525i -91
Precis, fattar inte varför det skulle vara en dålig idé ?

pu
24
putteprutt
523iA -99
Aha!

Här har vi ett exempel där bultskallarna är mindre i diameter än motsvarande hål i fälgen! Detta gör att fälg+bult agerar som en jättelik planetväxel - bultskallen så att säga "rullar" på underkanten i hålet. Om fälgen rullar låt oss säga 6234 varv, så snurrar bulten bara 6233, dvs uppskruvad den skruvas upp ett varv. Comprende? Det är därför detta fenomen bara förekommer på vänstersidan, på högersidan dras bultarna åt istället.

Detta är skälet varför somliga (mycket) äldre bilar har vänstergängade fälgbultar på vänster sida. Nuförtiden är väl alla hjulbultar koniska i stället, dvs när man drar åt ordentligt så finns inte denna skillnad i diameter. Om inte bulten bottnar först, vill säga.

--/Peter

BMW -- Break My Window
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
putteprutt: du e inte dum du!!! sjysst förklaring! ja, jag ska kolla lite på det där. nu har jag nog fått tillräckligt med tips skulle jag tro.

fast, byte av fälgar är inte på tal förrän däcken är slut (snart), för jag har 4st andra fina till :)

BmW - enjoy!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För att lösa problemet måste man gå till botten och hitta orsaken, att använda Loctite döljer bara vissa av symptomen trots att grundproblemet finns kvar.

För att hjulskruvarna ska sitta fast måste det finna en viss klämkraft mellan fälg och nav, som håller skruven i spänn. Så länge skruven är i spänn, hindrar friktionen i gängan och konan den från att skruvas ut.

Klämkraften i förbandet får man genom att dra åt skruvarna, men friktionen i gänga och kona gör att man får förluster som

gör att skruven låses fast. För lite friktion vid åtdragning är inte bra, för då låses inte skruven (i praktiken är detta ovanligt med grovgängor). AnNdra effekter kan vara att klämkraften blir för stor och förstör skruv eller underlag. För mycket friktion gör att momentet går åt för att dra runt skruven och man får liten klämkraft. Loctite har låg friktion vid åtdragning som sedan stelnar och ger hög friktion.

WmBrejzers problem är att skruven tappar klämkraft (=orsaken) och blir lös, därefter skruvar den ut sig. (=verkan). Att

använda Loctite gör inte att klämkraften behålls, det tar däremot längre tid innan skruven skruvar ut sig.

Som Putteprutt går fortare för skruvarna att lossa på ena sidan, men grundproblemet är att man tappar klämkraft.

För att lösa WmBrejzers problem måste man hitta orsaken, det kan var mycket som gör att skruvarna inte behåller klämkraften.
Några saker att titta på: (mycket är redan nämt tidigare)

1. Passar konan på fälgar och skruvar ihop, är det samma vinkel?
2. Om skruvarna har blivit sträckta (t ex av muttermaskin) kan de ha sträckts och deformationshärdats, så att de inte är så elastiska som tidigare.
3. Färg och smuts på fälgar, nav, kona eller gängor?
4. Rätt moment?

Skruvförbandsteori är egentligen ganska enkelt, det är hederlig mekanik.
Som kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att för att få ett förband att sitta bra, så ska skruven vara så elastiskt som möjligt. En lång skruv är elastiskare än en kort, en smalare skruv är elastiskare än en tjock - jämför gärna med ett gummiband. Har man problem med en konstruktion där skruvförbandet lossar, är det bästa man kan göra att förlänga klämlängden genom att använda en längre skruv och lägga in en hylsa i förbandet. I vissa applikationer är det bättre att använda en mindre skruvdiameter, för det ger ett elastiskare förband. Loctite och låsmuttrar är i många fall en nödlösning, det de gör är att hindra skruven/muttern från att skruva ut sig. Förbandet i sig är då redan löst och har tappat sin funktion, även om användaren
kanske inte märker att skruven är lös.

Oj, så långt det blev!!!

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Glömde poängtera att det finns tillfällen då Loctite kan vara en acceptabel lösning för en konstruktion, men för hjulbultar är det inte så!

Erik

___
sh
820
shu!
525i -91
Erikw: Ser att du har läst om skruvförband, men att använda en längre bult och hylsa är också en nödlösning, varför inte använda en annan kvalitet bara än vanlig 8.8 tex ,finns juh oändliga kombinationer då det gäller hur elastik en bult är, vars brottgränsen ligger , hur värmetålig den är osv.

Alla sätt är bra utom dom dåliga.. ;-)
Dock så tycker jag att i detta fall så är det nya grejer som man vet passar, som gäller.

Erikw: Intressant yrke du har. Jag tillverkar fästelement till först och främst fordonsindustrin. Vilken tillverkare jobbar du för?

/Anton
jaha shu! äre därför mina hjulbultar går så trögt då jag ska skruva åt/upp? ;)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
sh
820
shu!
525i -91
Haha :> , kan vara förklaringen . Men visst sitter dom ? :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.