AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
26.205

Automat vänner: hur kör ni egentligen?

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag menade något i stil med att ägaren till en 50 år gammal engelsk sportbil blir imponerad när jag utan tips från honom hittar alla reglagen till ljus, körriktningsvisare mm. När det sitter fem likadana omärkta reglage i en rad och man av erfarenhet vet vilket som är vilket tycker jag det är rätt bra. Det betyder därmed absolut inte att man är inkompetent om man behöver fråga ägaren...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jeppe. De är lika sällsynta som en fullutrustad BMW :)))

///MVH Hasso
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har faktiskt sett en "fullutrustad" BMW. En 750 som gick runt i Skåne som demobil 1988-1989. Den har allt man kunde få utan att ha "dubbla grejer"... Det är mycket grejer det. Enligt ägaren (jobbar på Förenade bil i Malmö) den enda fullutrustade E32:an i Sverige.

Jeppe

Höger! vill man använda vänstern så får man köpa manuell låda!
kör med högerfoten. vänster sättes på annan lämplig eller olämlig plats ;)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Låter alltid högerfoten vila när jag kör automat. Tycker precis som några ovan nämnt att det blir ryckigt när man använder båda fötterna.

När jag kör 316 och 325:an använder jag dock vänsterfoten :-)

//Henrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter väldigt klumpigt att köra automat med vänsterfoten, men det går säkert efter lite träning...

Jeppe

Henrik Arvidsson:
Är det inte svårt att köra med vänsterfoten?

Det är inte det minsta klumpigt eller ryckigt.
Jag har kört en hel det truck och då använder man båda fötterna för att kunna smyga försiktigt mot det man ska lyfta med full kontroll. Det är omöjligt att köra mjukt, effektivt och säkert om man inte avänder båda.

Samma sak har följt med till bilen.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
En BMW körs med stil endast höger fot, obs detta gäller ej på bana då alla tekniker är tillåtna=)

Så nu vet ni varför jag hade sämst tid på knutstorp, full broms full gas full broms full gas osv...

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
I en automat använder jag enbart vänsterfoten till burnouts. =)
Annars är det bara höger foten.

MVH Morgan.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Första gången jag körde automat råkade jag bromsa med vänsterfoten. Gissa om det blev en tvärnit.

Visa användare
14
Diesel Dark.
325 Tds Touring -99 E36
Använd endast högern såklart.
Är man nu så lat att man inte orkar att växla själv medans man kör så ska man väl inte använda båda fötterna heller.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Gjorde samma sak som dig Player! Stod mitt San Francisco city i en närapå 45 graders nedförsbacke och skulle köra iväg med en hyrd SUV. Lite spänd sådär. När det började gå lite för fort så satte jag dit vänsterfoten och nöp till :)
Tur att inte airbagen löste ut :)

För att bilfärden ska bli lite mer spännande så brukar jag korsa benen, gasa med vänster och bromsa med höger:-)
Nä, alvarligt så använder jag bara höger förutom vid race.
/Lidberg
75% högern
25% bägge

// Lazze
Länk
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Micke Olsson: För att klargöra, jag tar god hjälp av vänsterfoten då jag kör 316 och 325

//Henrik
Hehe, att köra med bägge fötterna känns ju för fanken just precis som att köra truck eller nå't :) På sådana fordon måste man ju som sagt bromsa ner maskinen för att kunna varava tillräckligt för att hydrauliken skall kunna lyfta några ton hit eller dit vart man nu vill ha det... Men på bilen.. mja, vänsterfoten får aggera som trummis till musiken i bästa fall!

// Björn Eriksson
Normalt så är det höger foten som jobbar men jag har provat att börja vänsterbromsa lite på konbana....svårt som tusan att bara bromsa lite med vänstern men det går ju att bromsa i svängarna utan att man tappar fart ;)

V12 LeMans
Klart man bromsar med vänster fot med en automatväxlad bil , precis som Skomakaren och hans kompisar i Formel 1 ,:)

Skämt å sido , så tycker jag det blir bättre flyt i körningen med "vänsterbroms" , speciellt när man kör lite forcerat .

Men jag föredrar naturligtvis manuell låda med motorbromsning .

Ja
760
JanF
530i-93
Har man kört entreprenadfordon så har man lärt sig köra med både höger och vänsterfot.

Där sitter det ofta en "rattstång mellan benen" så där är man tvingad att använda båda fötterna. Efter ett tag är man lika duktig i vänstern...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.