AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
26.203

Automat vänner: hur kör ni egentligen?

Sida 1 av 2
Efter en diskution i lördags (under vissa maltdryckers påverkan iof...) diskuterades länge och väl hur man kör en automatväxlad bil:

Jag hävdar att man gasar och bromsar med samma fot: den högra
medans min kamrat var av den starka övertygelsen att man man har en fot på vardera pedalen för snabbast och smidigaste framfarten

Har provat "vänsterbromsandet" men det sitter i ryggmärgen att flytta höger foten från gasen til bromsenså jag upplevde det bara som irriterande

Hur gör du ??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
GM: din polare är nog korskopplad nånstans :)))
Vänster fot används enbart vid burnout:))
Eller till den golvmonterade ljusomkopplare som var standard förr.

///MVH Hasso
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Givetvis enbart högerfoten....

/J
Det är omöjligt att vänster bromsa med automat,pannan blir så deformerad mot ratten.men däremot så körde väl rallyfolket med
vänsterfotstekniken tidigare.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
På den tiden då jag hade automat så brukade jag växla mellan enfots och tvåfotskörning. Två fötter lämpar sig utmärkt i morgonrusningen genom stan, dels så rullar det inte fort och så slipper man sitta och vifta med höger foten fram och tillbaka.
Alla som kört gocart har ju kört med tvåfots tekniken och det med känsligheten är bara en vanesak.
Kör med min höger fot, ifall jag har riktigt bråttom kan jag lägga vänster foten på bromsen och "va beredd" me högern för snabb gas.=)

Ny bild 3okt-
Länk
Jag använder ALLTID båda fötterna, dock en samtidigt. :-)

Men när jag var ute och provade en 540 med steptronik förra veckan så spelade kordinationen mig ett par ordentliga spratt. Sitter i ryggraden att frikoppla när man ska rycka i spaken... Fanns ju ingen koppling på den.. :-))))

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Har aldrig ens funderat på att använda båda fötterna vid körning med automat...
Automat + högerdojan = bekvämt
Automat + h/v doja = gud vad jobbigt (skosnöreshaveri?)..
I automatare har jag bara använt vänsterfoten till den golvmonterad handbromsen i en Ford Bronco.

Finns det kanske någon vänsterfotad som har åsikter, t ex att man skall byta plats på gas och broms :-DD

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jo, Micke...vi märkte din teknik i 540:n ;-))))

Använder i stort sett alltid högerfoten, men nån gång ibland så kommer vänsterfoten in o testar bromsen, men jag fastnar inte i framrutan. Precisionen är tydligen hög även i vänsterdojan :)

Är väl antagligen för att man efter ett antal års körning med manuell dunkat in i ryggmärgen att vänsterfoten sköter kopplingen o inget annat man ligger kvar vid det....kanske :)

Mvh
Patrik

___
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag blandar friskt mellan de båda teknikerna. Många äldre bilar, framförallt amerikanska lider av dålig tomgång, och då är man tvungen att använda bägge fötterna för att undvika tjuvstopp. Men vid normal framfart använder jag endast högerfoten...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jeppe: jo håller med dig att vänsterbroms behövs på div trimmade jänkejärn, men är det en standardmaskin, så ska det inte vara några bekymmer alls på dom heller. Om det inte risigar raggarbuskar som ingen lyft på huven på flera år.

///MVH Hasso
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tyvärr blir jag ju tvungen att köra all tänkbar bråte i jobbet, då är det bra att kunna trixa med bägge fötterna ibland. Men det är ju rätt som du säger, är allt i ordning behövs det inte...

Jeppe

Jesperado:
Gamla jänkare är väl inge "bråte",dom är en ju livskultur.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Jesper: att se unga grabbar på ASB köra Saab med Frihjul (95/96främst men finns även på tidiga 99or..) är rätt underhållande när dom släpper gasen och tror bilen skall motorbromsa.....
När man väl kommit in i frihjuls tekniken är det bekvämt ( frihjulet var ju från början "uppfunnet" p.g.a. att motorbroms med Tvåtaktarna inte var så lyckat alla gånger ( dålig smörjning) kanske vore nåt även för moderna SAAB att ta upp igen....( dom puckona envisas ju med nyckeln på golvet fortfarande.........)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-magnus:

Eftersom jag oxså enbart har två pedaler på min bil:))så ska jag vel oxså få göra min stämma hörd:))

Använder givetviss enbart höger foten vänstern vilar på M-fotstödet vad annars skulle den finns där för??

31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
endast högerfotten och den är mest på gas pedalen och helst i botten
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
själv använder jag bara högerfoten när jag kör automat, men när jag har suttit bredvid i min bil och någon som ej kört aut. förut ska köra, då vill de gärna använda vänsterfoten eftersom bromspedalen är så stor! *skratt*

// Erik

----
No real power, just turbo shit!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bayern münchen: Det var inte jag som sa att just gamla amerikanare var bråte, det var din egen fria tolkning.

Magnus: Visst är det spännande när man som tekniker stöter på nya okända saker, men de flesta har rätt bra koll. Det roligaste är nästan när ägaren till en speciell bil blir förvånad över att vi faktiskt vet precis var allt sitter och fungerar, många blir imponerade...

Jeppe

Jeppe:
Imponerande att folk blir imponerade av att du KAN ditt jobb. Vad hade dom förväntat sig? Att du var en banktjänsteman som gått fel?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att man är kompetent som besiktningstekniker betyder (naturligtvis) inte att man känner till alla reglage och funktioner på alla bilmodeller som någonsin tillverkats. I så fall skulle ingen vara eller någonsin kunna bli en kompetent besiktningstekniker. Jag skulle vilja träffa killen som kan ALLT om ALLA bilmodeller...

Jeppe

Det var inte riktigt så jag menade.

Vad jag tänkte på är ju att när man åker till bilprovningen så är det iaf för mig självklart att det är en utbildad tekniker som kollar på bilen och inte en snabbköpskassörska.
Inget illa ment för någon kategori utan mer att när man köper en tjänst så förutsätter man att personen i fråga vet vad han/hon sysslar med.

En bilmek ska kunna byta olja, en optiker ska kunna det här med glasögon osv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.