AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.534

TRE OLIKA BMW VERKSTÄDER,OTALIGA BESÖK MEN PROBLEMET KVARSTÅR!

Sida 4 av 4
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
DanielNiklas:

Har du kollat tändspolen?

Mvh Robban
Grejen med test på stereons AM-band är ju inte att det skall tillkomma några ljud ljud, däremot skall tändstörningarna försvinna om det nu är tändningsfel i bilen. Mycket tyder ju på detta verkar det som.

FP
Visa användare
25
various
540iT -95
Om jag hade varit du så hade jag ifrågasatt imobilizerns vara eller inte vara (bortkopplad).....
Har visserligen en annan bil men hade samma fel (typ). Bilen dog i tid och otid, verkade dessutom vara tidsinställd på att funka efter 10 min ;). Har bytt immobilizer och nu har jag inga problem.

Ja jag vet att din är "avstängd" men hur många på detta forum har hört en "fackman" svära dyrt och heligt på att det är som han säger och sedan har det visat sig att det inte var så...

japp, jag är en skeptiker!

Det kan ju vara något att fundera på när du sökt igenom allt annat....

Jens

No brakes but a damn loud horn!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt min tanke Various!

Tror fortfarande på larm/imobilisern!

Kan räcka med att "fackmannen" har gjort en dålig inkoppling av en av alla sladdar som skulle kopplas ur från larmet....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B, Various : Jag förstår era tankar kring larmet och imobilisern, frågan är hur man ska gå tillväga för att upptäcka eventuella fel. Bilen har två startspärrar, en i själva larmet och det andra är en separat som man trycker in startspärrsnyckel tills det slutat blinka, då kan man starta bilen. Finns det speciella färger på kablar som man ska tänka på?? Vet att grönt innebär startspärr i vissa larm men kom gärna med förslag. Börjar bli rätt desperat nu. Vågar knappt köra bilen längre. Kan jag på egen hand koppla ur den separata startspärren helt?? Eller måste man vara elkunnig??

En annan konstig sak är att tomgången ligger på 600 rpm eller vad man säger. Tomgången är stabil men väldig låg (tror jag i alla fall). Kan jag höja den på något sätt förutom att spänna gaswiren?

Jag köpte en elektronik rengöringsspray idag och gav mig på alla jordkontakter jag kunde hitta. Även glödlampkontakterna fick sig en rejäl dusch. Hittills (ca 6mil) har bilen inte stängt av sig = ).

Imorgon är det dags för vinterfälgarna och de nya däcken att åka på. Efter oändliga timmar sökande och läsande i forumet blev det dubbade Gislaved NF3 205-55-16. Hade velat har Hakka 4 däcken med de gick inte riktigt ihop med ekonomin. Kunde ha sparat tusenlappar på regummerade dubb däck med hakka 4 mönster men jag antar att jag sätter säkerheten före pengarna. Hoppas att däcken visar sig vara bra. Något speciellt man ska tänka på med nya dubbdäck?
Tack på förhand

Mvh

DAniel

Paap Reeder
Hej!
Om det nu skulle vara imobilizern ....... kan du inte klicka med startspärren av och på några gånger så borde den ju gå igång ... ett tag i a f??

MVH /// Paap R
Hej Paap Reeder

Att få igång bilen är inga problem, med lite tålamod går det. Det är slocknandet som stör. En arbetskollega till mig trodde på glapp i startspärrs kontakerna men det är en djungel av kablar under ratten vet inte vad som är vad.

Som vanligt, hjälp uppskattas.

Mvh
DAniel
Visa användare
25
various
540iT -95
Den jag pratade om är den separata Immobilizern.
Du har 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt, kanske kan du fixa så att verkstaden monterar in en ny. Det är bara att hävda (som jag gjorde) att det är den som orsakar dina problem(vilket det var).

Men, om du ska kika själv så finns det en säkring som kan glappa (på min) den sitter i sk bajonettfattning under ratten. Följ kablarna från huvudet som du sätter nyckeln i, då borde du komma till en säkring, denna kan man ändra till en säkringshållare som inte använder bajonettfattning! I värsta fall testa utan säkring (dvs koppla förbi den).

ehhh, någonstans så skriver du att den är urkopplad!? stämmer detta eller menade du bilens larm? Har man då bara tagit ur säkringen kanske?

Är det ett FOX system så är det samma som mitt strulande!

have fun /// Jens

No brakes but a damn loud horn!
Idag hade jag en nära döden upplevelse…

Tidigt på morgonen, motorväg 110kmh på väg till skolan. Plötsligt känner jag hur bilen saktar tappar kraften... Sätter på varningsblinkers och är precis på väg att lägga mig i väggrenen när jag känner en öronbedövande smäll bakifrån, tappar kontrollen för en stund men lyckas ändå styra bilen ut mot väggrenen. När chocken väl lagt sig märker jag att en lastbil har stannat längre fram… ser lastbilsföraren krampaktigt springa mot mig. För att göra en lång historia kort, när han väl märkte att jag mådde bra och att skadan på bilen var minimal (M3 kofångaren mosades helt), förklarar han att han somnat till precis när jag saktat in, inte hunnit bromsa och således kört på mig.
Hursomhelst, det hela slutade med att han med tårar i ögonen bad mig att inte anmäla det till försäkringen (nåt med att han skulle förlora jobbet och att han hade barn att försörja osv.). Jag fick en liten summa som ersättning för kofångaren och så åkte jag till skolan och min föreläsning i Mikroekonomi.
Bilen ska jag avställa under hela vintern och felsökningen blir till under våren.

Innerliga tackar till alla som hjälpt mig med tips och råd med bilen.

Mvh
DAniel

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Daniel >> Jag hoppas att du tog hans nummer!!! Du ska bara veta hur "vek" en bils konstruktion är... om du har otur så kanske fästen och diverse balkar bak har fått sig en smäll och blivit krokigt :-/
Men om du knappt märkte att du blivit påkörd frånsätt den "öronbedövande smällen" förståss, så kanske skadan begränsades till spoilern. Men som sagt kolla igenom allt ordenligt!!!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vad som än händer godtag aldrig en sådan uppgörelse på plats! Om det nu visar sig att bilen är sned..vad gör man då? Kostar en heldel om man nu inte har en kompis som har rikt bänk. Om man får en skada som visar sig efteråt tex pisksnärtsskada! Hur ska man då gå tillväga mot försäkringsbolaget?...det finns ingen anmälan!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Sen en annan sak....som kanske inte har med själva huvudtråden att göra...man ska ALLTID uppsöka sjukhus vid påkörningsolycka bakifrån! Pga skadorna visar sig oftast inte direkt utan dom kommer smygande.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
pisksnärtsskada vill ju fbolagen ändå inte betala ut ngt för...
tråkigt på bilen men hoppas han betalde bra på d. d e ju du som ska tjäna på uppgörelsen...
vilka hastigheter kan ni ha legat i?

lycka till det 2.a problemet!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Paap Reeder
Hej Daniel!
Kolla bakdörrarnas springor mot C-stolpen.
En E 28 exvis tål knappt att man sparkar sönder bakljusglaset.
Skall man ha drag måste extra rör in i bagaget.

Är springorna ojömna - > riktning.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.