AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.532

TRE OLIKA BMW VERKSTÄDER,OTALIGA BESÖK MEN PROBLEMET KVARSTÅR!

Sida 1 av 4
Snälla Hasso, Johan B, Folke och ALLA andra BMW gurun tar er an detta problem.
En kort redogörelse av mitt dilemma.
Bilen; BMW 325i –92 21.500mil
Det hela uppkom utan förvarning. Första gången det hände körde jag på 4-ans växel, ca 80km/h. Plötsligt försvann effekten för en sekund, trots trampande på gasen så fanns där ingen respons, som om motorn var död. En liten ryck och så kom kraften tillbaka och bilen gick klockrent i en hel vecka. Andra gången var det vid ett rödljus, bilen bara dog och var i praktiskt taget omöjligt att starta. Sedan dess har fenomenet uppkommit med allt kortare mellanrum flera gånger under samma dag. Ibland dör bilen helt under drift, som om man stänger av tändningen. Jag kan ligga och köra i 160 km/h och den bara lägger av, tvingas lägga mig i väggrenen och försöka tvinga den till att starta. Problemet uppkommer under alla omständigheter oavsett hastighet, motorns temperatur eller väderlek. Den blir ytterst svårstartad efter att den slocknat. I övrigt startar den direkt vare sig den är kall, varm eller ljummen. Ibland kan jag köra 50 utan att problemet uppstår, andra gånger uppkommer det flera gånger i följd under tex motorvägskörning. Bilen är fullservad hos BMW, har haft mig som ägare i över fyra år, absolut original skick går som en dröm, stabil tomgång, normal bränsle förbrukning. Har nu varit hos tre olika BMW verkstäder (Wöllkes, BMW Möndal samt en oberoende verkstad ). Samtliga har kopplat upp bilen till datorn för felsökning utan framgång, inga felkoder. Jag har läst mig blind och sökt förgäves bland alla inlägg. Följande har gjorts av vekstäderna utan att man funnit felet:

Vevaxelgivare bytt
Lambdasond
Samtliga relän bytta
Bränslefilter bytt
Luftfilter
Oljefilter
Olja
Insugningsgummit (gummibälg)
Tändstift
Tändkablar
Insugningspackning
Gasspjälls packning
Ventilskåpspackning
Nytt batteri
Nytt vattenpump termostat och kylare
Sökning efter luftläckage
Rengörning av tomgångsmotorn
Rengörning av databoxen
Smörjning av samtliga el kontakter
Nollning av minnet
OCH bränslepumpen byttes för ca 3000 mil sedan så det bör inte vara den.

Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Har snart bytt ut hela bilen. Det enda jag som hobbymekaniker kan tänka mig är luftmängdsmätaren eller gasspjällsgivaren??. Men enligt BMW så hade detta resulterat i felkod. Likaså ett fel på kamaxelgivaren. Bilen har ingen Vanos. All hjälp och råd uppskattas.

Tack på förhand

Daniel

Daniel: bara en reflektion, du har en m50 motor i din e36. den har inga tändkablar såvitt jag vet.
Har de provats att byta tändspolar, de är normalt ganska dåliga på e36 m50. En bekant fick byta alla 6 på sin 325 innan den började gå som den skulle.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Eftersom den är svårstartad efter att den "slocknat" skulle jag nog testa mig fram direkt efteråt. Om du ger den startgas startar den då? Får den gnista? Luktar det bensin i avgasröret?

Efter sådan enkla tester kan du komma fram till om det är bränslet eller tändningen som felar..På så sätt slipper du byta hela bilen innan du hittar felet=)

Så här brukar jag göra och det fungerar för det mesta.

93
96
931fredde
E46 320iT -04

Låter dyrt, det där...
Har sett samma fel tidigare, då var jorden som sitter vid främre lyftöglan dålig...
Annars är ju kilens teknik bra.
En grej du kan pröva är ju att dra två kablar från pumpens + & - till en lampa fram så kan du övervaka pumpaktiviteten.
Ska försöka komma på nåt mera!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jordningsfel är inte otroligt!

"rengjort databoxen"?
Kan det vara något glapp i den kanske?
Kan du testa med en annan box?

Tändspolarna är inte otroligt!
Om de är riktigt dåliga kan man se överslagen i form av blå blixtar om du tar bort täckkåpan och kör motorn i mörker. (tänk på de giftiga avgaserna om du gör det innomhus!)
Såg du hur tändstiften såg ut innan du bytte dem? (fuktiga, brända, sotiga etc.)

Men jag tror mest på jordfel!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kom på en sak till!

Har du något eftermonterat larm?

Kan vara det som strular med imobilisern!?

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du skriver "Samtliga relän bytta": Har du bytt bensinpumpsreläet? Låter annars som om det kan vara det, eller de orsakerna som Johan B radar upp.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kom att tänka på samma sak som Johan B. Startspärr som glappar?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hade ett liknande fel med lika mycket utbytta prylar på en 320 E30 en gång. Felet var glapp/oxid i kontaktstycket till boxen.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Och även en endast 3000mila-bensinpump kan ju också strula....

/J
Din BMW har den EWS alltså kodad nyckel?
Detta kan få de mest underliga symptom.
Annars tror jag som JohanB säger att det är
ett jordfel. Testa och gör rent alla jordpunkter
för både motor och styrbox.

be
250
benny
535im-86
Hej! Har haft detta fel på en 525 på den va det styenheten. där en lödning hadde blivit en spricka i.Jag förmodar att detta fel uppstår även vid tomgångskörnig så det du får göra e att försöka frammkalla felet själv.Rycka,dra,böja o bända och slå på allt som du misstänker.Du hittar inte felet om bilen e igång och fungerar då blir det som att leta efter en nål i en höstack.Om du nu misstänker styrenheten och tar isär den behöver du ett bra förstoringsglas så man ser. sen e de bara sätta i gång o peta på alla lödningar

mvh.benny
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag fattar inte den där taktiken som verkstäder kör med.
taktiken att byta ut allt som skulle kunna va fel.
när jag meckar med min bil och jag misstänker att något är trasigt så undersöker jag den delen så mycket det bara går för att försöka konstatera ifall den är paj.
i detta fallet tycker jag att det är helt sjukt att dom håller på och byter termostater och vattenpump och en massa såna prylar. jag fattar inte hur dessa saker ska kunna göra så att bilen dör i farten. jag har själv upplevt att termostaten har pajjat i min bil, men inte fan dör bilen för det. det enda som händer är ju att tempen stiger.
det känns verkligen som att ifall man vill ha billiga driftkostnader på lite äldre bmw så får man göra allt själv. även om man som jag är en riktig nybörjarmekaniker.
tänk tex om det i detta fall är en jordfläta till motorn som är paj. en sån kanske kostar 11kr på biltema. lite surt då att ha bytt så här många delar på verkstäder + betalat deras svindyra timpenning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Schumi, vissa bilverkstäders kompetens slutar tyvärr där diagnossystemets felkoder tar slut! :o/

Ibland får man intrycket att en del verkstäder byter delar på måfå så länge kunden betalar och ser glad ut.....
(de tjänar ju pengar så länge de kan debitera kunden för både material och arbete, åtminstone kortsiktigt så länge kunden är kvar....)

Mvh

sh
820
shu!
525i -91
Kan det inte vara säkringen till soppapumpen som glappar då ?

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Kan dela med mig av mitt problem även fast det inte hjälper i ditt fall.

Problemet hade funnits redan från att bilen var ny(en ägare före), om han körde en kort sträcka vägrade bilen starta. Det var inte något större problem för mig eftersom det blev max en gång i månaden. Fast för en månad sedan blev det allt oftare, till slut vägrade den att starta varje dag nästan. Ringde två olika BMW verkstäder för att höra om det fanns något kännt fel. Detta eftersom jag hade hört att 328or från 96 har problem att starta ibland. Båda sa att det inte finns något kännt fel, varav den ena svor över att BMWPower finns så att BMWägare kan prata om sina problem. Blev lite sur eftersom han var så negativ över BMWPower, han menade att det skulle förbjudas... Så jag installerade TISen och fem minuter senare så läste jag att det är ett mjukvarufel på e36 tillverkade 1996 som gör att om man vrider om nyckeln för snabbt så går inte bränslepumpen igång och startspärren är fortfarande aktiverad. BMW vill ha 650kr för att rätta till sitt misstag, dåligt säger jag...
Jag får hålla med på att det är en lång lista på bytta eller kollade grejor som jag inte alls relaterar till ditt symptom.
När bilen dör, är det supertvärt som när man vrider av nyckeln eller lite mjukare som när bränslet försvinner? Prova lite försiktigt på en enskild plats på låg fart med att vrida nyceln från/till (utan att vrida till start!). Är det lika tvärt? Isf är det tändningen som försvinner, inte bränslet. Och eftersom det är alla 6 som dör samtidigt så är det nåt gemensamt, styrenhet, strömförsörjning, jordpunkt. Om du misstänker bränslebrist däremot så skall motorn tända direkt om den får sniffa lite startgas. Isf får felsökningen flyttas till pump, pumprelä, styrning till spridare osv.
Känns mera som tändningsfel tycker jag.
Ett tips: Ställ in en tom frekvens på AM/mellanvåg på din stereo, du kommer säkert att höra lite tändningsstörningar här. Lyssna hur det låter när du vrider av nyckeln enl. ovan, kolla nästa gång motorn dör så hör du lätt om det var tändningen som försvann.

FP
Tror det kan vara samma fel som Benny hade i sin 525. En kompis till mig hade även det problemet på sin M3 e30, den kunde dö när som hellst för att sedan gå ngr kilometer/mil innan den dog igen, det var en liten ynklig kallödning i styrenheten som orsakade felet, bilen har gått klockrent i flera år nu sedan lödningen fixades. Det kan ju vara värt att kolla iaf, det brukar synas en liten mörk ring i lödningen.
Måste bara tacka alla som tagit sig tid att svara. Ett enastående forum och en obeskrivlig engagemang.

Wendtan: Du får ursäkta min okunnighet/slarvighet. Vid noggrannare genomgång av servicepappren från Wöllkes visade det sig att det var tändspolarna som bytts.

Kilen: Startgasmetoden har jag aldrig testat. Väntar otåligt på att den ska ”slockna” så att jag kan göra testet.

931fredde: Dyrt som ett beskrivande ord räcker inte till. En högskolestudent som jobbar nattetid för att betala av servicekostnaderna. ;( Men jag klagar inte, än är man ung och kry.
Är det möjligt för dig att ge en närmare beskrivning av ”jordningen”, som sagt jag är en nybörjare när det gäller bilar.

Johan B: Har rengjort och smörjt samtliga delar med elektronikspray. Och även testat med en bekants box men även då uppkom problemet. Tändstiftens skick vet jag ej men enligt BMW Group var det inget att anmärka. Larm samt startspärr är bortkopplade helt men… Hur kan jag felsöka jordfel?

ErikW: Även bränslegrälet är bytt

Jack Bauer: Ingen kodad nyckel enligt BMW.

Folke: Det är inte lika tvärt som när man vrider av nyckel. Främsta skillnaden är att när man vrider av nyckeln vid fart över 100km/h så försvinner varven direkt men när bilen ”slocknar” av sig själv så ligger varvet runt 3000 rpm fast det finns ingen kraft tills den lägger av helt och dör. När den väl slocknar en gång så kan man köra en knapp kilometer och den dör igen.

Tack återigen till samtliga. Jag har tagit åt mig alla råd och ska ut på jakt imorgon. Fortsättning följer..
Fortsatta svar uppskattas

MVH
DAniel
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men jag hade exakt samma fel på min volvo turbo. PRECIS som du beskriver... böt allt möjligt och omöjligt, men den fortsatte att gå jättedåligt. Någon felkod kom heller inte upp i diagnosverktyget. En kompis drog till med ett höftskott och träffade mitt i prick. Vi testade med en luftmängdsmätare som han hade liggandes och - se på fan! Bilen gick som en klocka igen!!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
En uppdatering av det mystiska slocknandet. De senaste tre dagarna dör bilen allt oftare på varvtal under 2500 rpm och blir nästintill omöjlig att starta. Senast imorse kl 05.55 på väg hem från jobbet dog den precis innan Tingst.tunneln i Göteborg, orsakade en smärre katastrof och den vägrade starta. En hel kvart tog det innan jag fick den till att starta. Än så länge har jag inte hunnit starta med startgas men jag försöker klura ut hur jag ska felsöka ett eventuellt jordfel. Vore tacksam för tips och detaljerade förklaringar.

MVH

DAniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.