AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.535

TRE OLIKA BMW VERKSTÄDER,OTALIGA BESÖK MEN PROBLEMET KVARSTÅR!

Sida 3 av 4
ja
67
jartsu05
520 D 2010
Som någon skrev här tidigare, Byt ut bränslepumpsrelät. Typiskt
att motorn bara dör - för att sedan starta 2-3 min senare.
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Om luftmassemätaren vore paj så skulle bilen ändå starta direkt
Den används ju inte vid starten...

Skulle vara kul med lite mätresultat så man kan utesluta vissa saker, annars kan man ju bara gissa sig fram

Autodiagnos säljs av Autometrics som har 08/6300077, de kan berätta vilka i GBG som köpt till din bil.

Om jag också ska gissa lite så tror jag felet ligger i boxen, eller huvudrelät till spridarna. Men du hade ju bytt alla relän...

Men som sagt, Mätresultat vill vi ha

mvh fredde
Nu har jag ringt runt till alla möjliga skrothandlare och den billigaste Bosch luftmängdsmätaren som jag hittat är en för 1800 kr och då har den ändå gjort 14000 importerade mil. Har tyvärr inte heller någon bekant med samma LMM. Vad gäller relän så har jag som skrivet förr bytt alla som sitter i säkrings boxen + de tre vid sidan om. Även alla säkringar är bytta. Allt BMW original. Jag skrev tidigare att jag även provkört med en annan styrbox, med det menar jag det som sitter framför handsfacket i motorrummet. När jag använde den andra boxen med samma nummer så kopplade jag bort batteriet under ett helt dygn, lät bilen gå på tomgång i ca 20 min för att nollställa det hela. Körde ca 30 mil och under den körningen dog bilen vid två tillfällen. Med andra ord bör man kunna utesluta den box och relän i motorrummet. Idag när bilen återigen dog, fick min arbetskollega spraya startgas medan jag försökte starta bilen, men den var fortfarande lika död. Slog även sönder näven på instrumentbrädan utan framgång. Finns det andra boxar eller relän som kan påverka/orsaka problemet?? Vet någon var bränslepumpen sitter i min bil och eventuella kontakter som kan rengöras. BMW vill ha 3850 för en LMM till min bil. Vet inte om jag vågar köpa en begagnad som inte har garanterade mil?? VÄGRAR lämna in bilen till verkstad mer. Ska göra allt för att fixa bilen själv. Visserligen kan jag inte mycket om bilar men man kan ju alltid lära sig och med hjälp från er…

Mvh

DAniel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du ska ha tag på begagnad LMM så måste den komma från en 325 eller 525 årsmodell 1991-1992, sedan är det en annan modell. Artikelnumret är 13 62 1 730 074.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej DanielN!

Precis som också bl a wadel säger finns nu bara en sak att göra och det är att fastställa om det är tändningen eller insprutarna som "lägger av".

Insprutarna via diod (på en räcker) samt genom att koppla in en digital voltmätare på tändspolens plusanslutning.

Fungerar dessa finns bara bensinpumpen kvar.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det som 931Fredde skriver ang LMM måste vara felaktigt(?). Fungerar inte LMM som den ska så blir bilen i stort sett omöjlig att starta. Den reagerar inte på gaspådrag eller nåt i den stilen. Den hackar, hostar och vägrar gå som den ska. Iallafall var det så på min bil. När jag lossade batterikabeln och lät den ligga av i ca 20 min så gick bilen bra igen. Till en början så gick den väldigt länge, ibland en dryg vecka. Mot slutet så hjälpte absolut ingenting. Bilen startade och gick hur dåligt som helst... fick man iväg bilen utan att den stannade så fick man se till att hålla rejält med varv på motorn, men ibland så hjälpte inte ens det!

Du borde väl kunna få lämna till baka LMM till skroten om det skulle visa sig att den inte heller är funktionabel. Lika så borde ju gälla på BMW. Brukar ju funka på andra verkstäder... beroende på vad det är för reservdelar man har att göra med givetvis!

Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det skulle vara bränslepumpen som gett upp (speciellt efter 3000mil) och med tanke på hur motorn beter sig så verkar det helt orimligt att det skulle vara varesig bränslepumpsreläet eller pumpen. Om det är spridarna som spökar ska jag inte säga nåt om, för jag har ingen aning om hur de är kopplade i förhållande till varandra.

Om det skulle vara så att en av spridarna hade sagt upp sig, borde inte motorn gå på en cylinder för lite då? Låter mest logiskt tycker jag. Å andra sidan om de är seriekopplade så dör ju allt om kretsen bryts, men då borde motorn stanna helt (om man kopplar ur alltså). Inte heller borde ju bränsleförbruknings mätaren röra sig när du gasar och motorvarvet borde inte heller stanna nånstans utan allt borde dö helt.

Skulle det vara någon av tändspolarna som spökar så borde ju motorn även då gå väldigt konstigt men den borde ändock gå. Har även här ingen aning om hur de är kopplade till varandra...

Är jag helt ute och cyklar så får någon som kan bättre tillrättavisa mig...

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag skulle som sagt under färd övervakat bränsle samt gnista.

Så länge luftspjället inte är 100% stängt bör bilen iaf GÅ såvida den får soppa+gnista oavsett hur illa ställt det är med LMM , insprutningsboxar etc... även om den tänder helt fel måste den misstända såvda det finns soppa+gnista.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Aktiviteten på tändningen går att kolla utan någon utrustning alls, använd AM-bandet på stereon, provlyssna innan så vet du hur det låter när bilen funkar, när den dör är det bara att snabbt skifta till AM-läge, (innan bilen stannat). Hörs knatter från tändningen så är det bränslebrist.

FP
Paap Reeder
Hej!

Ngn som vet om det sitter EML på en 325-92:a??

Om det är glappis i LMM kanske man kunde knacka lite lätt på locket på den med skruvmejselskaftet under det att motorn går.
Reagerar den inte negativt på det är nog LMM OK.

Vill relatera till ett fel på min 535:a som hände en sommarnatt i en Södermanlandsskog: M30:an stannade bara rakt av!
Fick igång den igen efter att man "tittat litet i kaffetermosen" ty den la av precis vid en sjö.

Hände sedan en gång i kvarten och jag insåg att felsök var nödvändig.

Började med att lyfta på alla Motronickontakter "där fram". När jag lyfte på tidstermokontakten (den stora bruna) noterade jag litet ärg.
På med 556 och bilen gick sedan klockrent.

Nu undrar man hur fanken kan en ärgad tempgivare "ställa en M30"????

Dataexperterna på arbetet var inte alls förvånade. Deras förklaring:
"TempChippet" är proggat att per tidsenhet ta emot en viss mängd info - berabeta den och sända vidare till ett annat chipp -eller rättare sagt => processor. Säg varje minut en puls om temphöjning som jmf, bearbetas och skickas vidare.

Ett glapp genom i detta fallet ärg kanske 100:a eller 1000:en- faldigar den inkommande infosignalen.
Resultat: "chippet blir helt enkelt chokat och processorn lägger av". (Tar sig en fikapaus allt medan ägaren går upp i limningen).

Nu är ju din 325:a av 6 år nyare modell än min E 28 och sannolikt kan Bosch i Motronicen ha vidareutvecklat både det ena och det andra MEN är det ett glapp i exvis termotidgivaren eller ngn annan sensor kan det bli så här även på din .....
Metod isf kanske skulle kunna vara: "ryck boxen och anslut efter en minut".

Nu finns säkert "forumister" som säger att för att ta loss en box skall man göra som det står beskrivet på tre sidor i exvis Bentleys.
Som info så har jag på min M70 både ryckt och anslutit ECM under gång. Ett flertal gånger lossat och anslutit lambdorna, LMM mfl sensorer under gång.
Mitt motiv: Inte har Bosch tagit fram ett system som kräver att man måste byta 2 st ECM- boxar á 12000:- bara för att reläet som kraftförsörjer boxarna lägger av eller har ett glappis i sig för det är just det som liknande händer om man rycker en box.

MVH /// Paap R
Om inte bilen reagerar på startgas då kan du utesluta allt som har med LMM och bränsle att göra. Du har i så fall problem med tändning, detta kan även förklara varför bilen blir svårstartad efter stopp- Den är helt enkelt sur. Om du kan utesluta boxen så är det i stort sett endast jord eller kabelfel kvar.

Här får ni något att bita i. Fick idag e-mail från en företagare som läst om mina bekymmer på Autoforum. Han erbjöd sig att ”låna” mig dels en fungerande LMM och en bränsle pump. Delarna monterades vi nollställde datorn genom att koppla bort batteriet. Körde exakt 23 mil och tro det eller ej, det hände igen bilen slocknade och vägrade starta. Lika sur som förr. Summa summarum bränslepump, lmm, tändspolar, styrbox, relän, bränslefilter, stift, luftfilter, vacuumläckage uteslutna. Även aktiviteten på tändningen kollat enligt Folkes metod… INGEN bränslebrist. Återstår jordfel? Hur går jag till väga härnäst??!!
Stå ut med mig ; )

Mvh

DAniel
Paap Reeder
Hej!

Då är det således en kallödning i boxen --- nicht war?

Du vet just nu inte om insprutarna får order att spruta in.
Liknar mitt fel på E 28:an.

MVH /// Paap R
Aber das stimmt doch nicht! Jag har ju kört med en annan box utan framgång. Eller menar du en annan box?

Mvh

DAniel
Läser du inte svaren på ditt inlägg?
Skrev längre upp i tråden följande:
"Om inte bilen reagerar på startgas då kan du utesluta allt som har med LMM och bränsle att göra. Du har i så fall problem med tändning, detta kan även förklara varför bilen blir svårstartad efter stopp- Den är helt enkelt sur. Om du kan utesluta boxen så är det i stort sett endast jord eller kabelfel kvar."

Det är inte så mycket mer att göra än att gå igenom varenda jordpunkt som har med motorhävan att göra.

Kom även att tänka på impulsgivarna på svängningsdämparen ifram på motorn, du kan ha en glappande sådan. Denna ska väl ge signal till boxen för att tala om när bilen ska tända? Värt att kolla kanske?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snacka om jobbigt problem...

Kanske spricka i huvudsäkringen?

MVH Robban
Får nog hålla med Jack här. Ta det lungt och felsök logiskt och metodiskt. Om det sögs in startgas och motorn inte tände så är det ju tändgnista som saknas, alternativt tändning på helt fel tidpunkt. Men då brukar det skjuta och smälla både i insug och ljuddämpare. Men man behöver inte lägga ner mera tid på att byta nåt som har med bränslet att göra isf. Du sa aldrig heller hur resultatet blev vid test av tändningen aktivitet? Knatter eller inte i stereon?

FP
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Slå på tanken med gummiklubba några gånger. Det låter, trots allt, som bränslepumpen..
Om du gör detta när problem uppstår, och bilen går bättre ett tag, är det soppapumpen...

alfatok....
Skulle den inte tända på startgasen då????

FP
Hej Jack Bauer
Kan garantera dig att jag läser samtliga inlägg och försöker handla därefter. Men som du förmodligen vet uppstår det ibland diskussioner i ett forum. Folk har olika åsikter och därav olika råd. Medan den ena tror på LMM så kan den andra starkt argumentera för ett byte av en orange säkring.

Jag försöker ta till mig ALLA råd och eftersom jag fick chansen att testa en LMM och bränslepump gratis så tog jag chansen då många trodde på ett fel där. Nu kan jag köra uteslutningsmetoden.

Försöker bla gå igenom alla jordpunkter och behöver all tips jag kan få. Var ska jag börja??

Folke: Det blev ingen skillnad i radioljudet när bilen slocknade. Hade på AM-frekvensen då bilen dog men inga ovanliga ljud eller knatter uppkom.

Mvh

DAniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.