|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Om du inte får den att funka så bör du hitta en verkstad som har Autodiagnos med "Motronic 55 pin" applikationen, den kopplas mellan databoxen och handsken och felsöker på ett helt annat sätt än att bara leverera felkoder... Vi har den, så om du vågar ta bilen till Solna så fixar jag det. Gratis. M V H fredde |
|
|
931fredde: Tackar för erbjudandet. Från Askim, Göteborg till Solna med heltidsstudier och heltids nattskiftsjobb och en bil som känns allt annat än funktionsduglig ;(… Ska försöka hitta en verkstad här i Gbg. Ingen som känner till en ”Motronic 55 pin verkstad” i göteborgstrakten?? Mvh DAniel |
|
| Testa att köra med Injection cleaner, har haft samma problem med min 318i e36 -91. Den bara dog när jag körde, men efter att ha tankat den med det medlet så funkar den felfritt=) | |
Paap Reeder |
Hej DanielNiklas! I ditt inledande inlägg presenterade du en lista på olika grejor som bytts ut på din bil utan att det blivit bättre. En reflexion: en sådan lista skulle även jag mycket väl kunnat spika upp på min vedbodsverkstads dörr efter misslyckade mek. Skillnaden är dock den att jag inte är ISO 9001 certifierad vilket säkert alla dina verstäder varit och haft ISO certet på en väl synlig plats. Nåväl - tar fasta på din observation att varvet ligger kvar medans den "lägger av". Det skulle tyda på att den stänger av insprutarna. RPM tas säkert ut som en funktion av när 1:a cyl tänder. Ligger varvet kvar skulle det enligt min vedbodsmekarteori tyda på att gnistorna är OK. Kvar finns då att utreda varför insprutarna stängs av. Kan säkert bero på ovan nämnda "Volvo turbo- teori" med LMM. Ett intermittent avbrott i LMM indikeras säkert inte i ngn felkod. Din insprutare TROR jag är kopplade med gemensam jord eller en gemensam plus. I vilket fall är endera polen gemensam för alla varvid den andra är sannolikt kopplad i grupper om två eventuellt tre och matas ut från boxen. På det sätt den lägger av verkar tyda att det är den gemensamma tråden som brister - alla sprutarna lägger av samtidigt. Skulle ngn grupp lägga av har du ju alltid minst tre burkar att köra på s a s. Du skulle ju kunna koppla en lysdiod över en insprutare för att se om den slocknar när fenomenet uptträder. På min M70 ligger alla sprutarna på en gemensam plus medan boxen(-arna) pytsar ut jord till tre och tre i taget. Teori: LMM lägger av. Boxen uppfattar att motorn går med låg last - stänger ner insprutningsmängden. Förresten - om det skulle vara fel på givaren till bränsleavstängningen över 40 kmh? Givaren beordrar boxen att stänga av insprutarna ty boxen tror att du motorbromsar?? Jag lutar åt en glappis i den gemensamma kabeln till alla sprutarna. Du måste skaka fram ett kopplingsschema. Lider med dig. Hade du bytt ut själva boxen?? På min M535:a spökade boxen. Motorn bara la´ av nu och då typ ditt läge. Tog en kvart innan den åter gick att starta. Hade som tur en box i reserv. MVH /// Paap R |
|
Jag skulle se till att från coupen kunna mäta , med multimeter att bränslepumpen får spänning. sedan en klocka som mäter trycket in till spridar-railen tejpad mot vindrutan - inte snyggt med 100% säkert. Sedan dra kablar från alla spridares matning in till coupen ELLER en lysdiodspanel tejpad mot vindrutan. Stannar bilen så SER man ju vad som inte är fel. Också bra med biltemas 29:- kronors tändstiftsindikatorer , kopplas mellan stift och tändkabel , lyser starkt och släpper igenom spänning. Gör man följande för en billig peng men mycket tid i arbete så har man iaf. koll på både gnista och soppamatning. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med Heinz (för en gång skull;))) luftmängdmätaren är inte helt fel tanke, i vissa diagnossystem syns inte den som någon felkod utan får då mätas upp manuellt. Om bilen missar i tändning på någon cylinder så loggas det i bilens minne och kan läsas av i DIS. Likaså om bilen stängt av en cylinder som även kan hända om den inte får fullt flöde genom katten. Sedan ska det finns ett expert mode läge i DIS, där systemet går ett snäpp lägre i felkodshysterin, men jag tror inte alla dataanalysbiltekniker behärskar detta läge i DIS. Sedan vet jag inte om det går att läsa av nått sådant på en 92.a tyvärr. Det kan ju skilja på en del funktioner på årsmodeller. Är någon intresserade av felkodernas betydelse för lite äldre vagnar se länk. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso >> tur att vi har olika åsikter, annars skulle det ju inte bli några diskussioner!! :))))) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Måste bara skriva av mig. Det hände idag igen, denna gång på väg hem från skolan. Hade precis sväng in på huvudled när bilen bara la av mitt i 70-vägen. Bilarnas tutande gjorde inte det hela lättare, medan jag desperat försökte få igång skiten som slutligen startade för att hundra meter senare dö igen. Det tog en evighet innan jag lyckades köra iväg. Väl ute på motorvägen i 115km/h så händer det igen, det hackar till som en kraftig motorinbromsning och all kraft försvinner. Men nu la jag märke till något som jag inte uppmärksammat tidigare. När bilen dör så lyser ju samtliga instrument, varvtalet ligger där den ska i detta va run 3500 rpm men när man trycker på gasen så är det som om tändningen är avstängd. DET KONSTIGA VAR ATT VARJE GÅNG JAG GASADE SÅ GICK BRÄNSLEFÖRBRUKNINGS MÄTAREN (den under varvmätaren) UPP, TROTS ATT MOTORN VAR HELT DÖD CH PLÖTSLIGT gick motorn igång och jag kunde köra hela vägen hem utan stopp. Kan detta vara en underlättande faktor för er bilkunniga?? Mvh DAniel |
|
|
Tycker att det låter som om mina misstankar mot "det urkopplade" larmet stärks! Kan bli märkliga fel om man har missat att koppla tillbaka alla kablar på rätt sätt. Även jordfel kan ge märkliga fel! Var man skall börja felsöka elsystemet....svår fråga, kanske någon annan som har bättre koll! Personligen skulle jag börja med alla punkter där det gamla larmet har varit inkopplat (skarvade sladdar mm), sedan skulle jag nog gå vidare till sladdar som böjs (in i dörrar och bagagelucka etc. Kanske skulle jag börja med att kolla alla glödlampors fästen efter oxid....(det kan vara något så enkelt, och det är lätt att kolla) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen! Vill bara än en gång tacka er allesammans för att ni tar er tid att svara - utan att kräva något tillbaka - något som i dagens samhälle tyvärr är mycket sällsynt. Det märks att AutoPower Forum lyckats förena en hel del kultiverade och ytterst kunniga medlemmar. Mvh DAniel |
|
|
Johan B: Defalarmet samt den separata startspärren har kopplats bort av fackman (företaget som installerade det hela från början). Enligt de finns det ”ABSOLUT” ingen chans att larmet varit orsaken. En undran, kan bränsleförbruknings mätaren ändå styras av gasen vid ett elfel? BMW 318i Power: Har faktiskt provat hela Redlines sortiment, däribland Completesystem Clean utan framgång. I övrigt åkte jag imorse direkt efter jobbet till Alingsås och deras f.d. BMW verkstad. Den jag pratade med trodde starkt på Luftmängdsmätaren även om det enligt honom var mycket ovanligt. Han tillade att han under sina 20 år i branschen enbart bytt LMM vid två tillfällen OCH att båda bilarna faktiskt varit –92 årsmodeller med M50 motorn. Fortsättning följer… Mvh DAniel |
|
Paap Reeder |
Hej DanielN! Kan inte din motor men det är väl inte så att det sitter ett EML-system på den? Med gaspot och elektroniskt gasspjäll?? Måste säga att jag inte tror på larmfel. Du säger alltså att både varv och bränslemätarna "ligger kvar" när fenomenet uppträder? Bränslemätaren räknar ju fram värdet genom att räkna på insprutarnas öppningstid. Då trycket är känt, hastigeten likaså så räknas förbr fram. Jag tycker det känns som "felet är på väg" mot instrumenthuset eller då gaspoten. Instrument husen drabbas ofta av avbrott i lödningar p g a vibrationer. Nästa gång det händer ....."däng handflatan i instrumentbrädan". Går den då igång ...... åk till skroten och köp en ny bräda. MVH /// Paap R |
|
"däng handflatan i instrumentbrädan" man undrar juh hur mycket man måste ha varit med innan man kommer på det=) Snack om komplett kunskapsbank!! Paap for new guru=) |
|
|
Paap Reeder: KAn det vara så att det är den sk. Throttle position sensor? Alltså den som känner av full gas ingen gas o.s.v. Men frågan är varför den blir så svårstartad efter fenomenet?! Det blir precis som när jag tar bort kontakten till LMM, i praktiskt taget omöjligt att starta den och när den väl startat så dör den igen oftast. MVh DAniel |
|
|
Om det skulle vara "throttle position sensor" som du säger så borde ju bilen bara gå på tomgång, ellerhur? Det går ju inte att stänga av motorn genom att släppa på gasen, eller hur? Tror fortfarande på LMM, åk till skroten och köp en annan. Borde inte kosta mer än ett par hundra lappar! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
Paap Reeder |
Hej kilen! Jo...medger den litet drastiska beskrivningen ... men som E 28:a ägare så har jag fortfarande kvar en brusten kallödning i min checkcontrolpanel (efter minst 5 ut-in) och för att få igång tempmätaren så måste "man klappa litet ovanpå lederpolstret". Har bilen EML så kan det vara så att trots dubbla dioder m m dubbelt, att det lik förbenat finns en brusten kallödning. Ett litet brott eller fel i chippet till EML:en så kan "vad som helst inträffa". DanielN: Har du EML och gaspot samt elektroniskt gasspjäll d v s du har ingen wire mellan gaspedal och insug? Tror också som Erik säger... ett billigt alternativ trots allt innan man kommer för långt in i elektroniken. MVH /// Paap R |
|
Pröva en annan LMM! MVH Robban |
|
|
Heinz_Keller: En LMM för ett par hundralappar är nog inte troligt, skulle tippa på att de ligger runt 1500 kr på en skrot. En tanke som slår mig är att om bränslepumpen hackar så skulle detta stämma på dina symtpom. Även om den endast gått 3000 mil så är det inte omöjligt att den är trasig, kan ju även vara ett fel före pumpen? |
|
|
Jack B >> Jag gav 600 för min LMM. Med "ett par" menade jag inte 2. // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Ok då förstår jag, du köpte din väldigt billigt för en ny går på 3600 kr och skrotarna brukar ligga på ca 50% av nypris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.