AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.600

1300 rpm - 1800 rpm - 1300 rpm - 1800 rpm ...

Sida 1 av 2
Aldric
Tjo

Ja, jag har sökt men tyckte inget passade in även om jag fick många träffar.

Startade bilen i morses vid 5-tiden för att åka till jobbet. Det var 8 minus men den hoppade igång precis som vilken vacker vårdag som helst och gick sen direkt jämnt på tomgång, precis som man kan önska sig. Jag skrapar rutorna och kör till jobbet, 4 mil bort.

Kommer fram till ett trafikljus. Spelar musik ganska högt men slänger ändå ett getöga på varvräknaren. Hmmm ... 500 rpm tomgång helt plötsligt. Knasigt. Trampar till lite på gasen, släpper igen. Ok, tomgång tillbaka på 800, precis där den ska vara. Kollar upp på trafikljusen, kollar ner på varvräknaren igen, nu står den och vandrar mellan 1300 och 1800 rpm. Upp och ner, rytmiskt och fint, med mer precision än om jag skulle trampat på gasen själv.

Bilen går som den ska i övrigt, men detta kan ju aldrig vara nyttigt? What gives? Kommer det plötsligt lägga av? Lite trist att bli stående halvvägs till jobbet imorgon bitti vid halv 6-tiden ...

kthnxbye
Bm
59
Bmw325power
Bmw 325 ik -87
M-paketet
har du laborerat med fjädernspännaren på lmm´n???
Aldric
Det var 8 minus, jag var på väg till jobbet, jag är nätverkstekniker (= vet inte ett skit om bilar).

Svar nej. Vad letar jag efter? Förklara som om jag vore din mormor, i väldigt enkla termer tack .. *skrattar* :)
Bm
59
Bmw325power
Bmw 325 ik -87
M-paketet
då har du förmodligen inte vart å pillat på Lmm´n då!..:)kolla så att inte nån kontakt eller slang har lossnat runt Insug
Aldric
Var ute och kollade nu - bilen startade direkt och låg sen på 800 rpm helt jämnt. Tillfälligt frispel kanske? Tack för svaren iallafall. Nån liten isplugg nånstans kanske?
Aldric
Jag tar tillbaka det. Nu på lunchen var jag ute igen - orkade inte gå till McDonalds. Finns ingen tomgång alls nu, bilen stendör direkt. Alla tips mottages med tacksamhet!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Min är precis lika dan :(

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Aldric:
Hade liknande problem (inte lika illa) förra vintern på min och den lagade sig själv. Hade dock några teorier om det. Vi får kika på det i helgen eller i morgon (ingen tid idag dessvärre).
Aldric
Jag inbillar mig säkert detta, men det låter annorlunda om den. Jag ger mig fan på att en slang frusit sönder nånstans.

Haglund: Då får vi se till att göra det imorgon också, det är fan så långt att gå till Alingsås på måndag .. *S*.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

lambdasond!

Bilen fungerar perfekt när du kallstartar, därför att lambdasonden
behöver värmas upp, och styrenheten kör därför på inställda värden gällande bränslemängd.

Sedan när bilen blir varm så går det kasst som fan på tomgång,
anledning: den får för mycket soppa.

Bilen fungerar helt okej när du väl har kommit upp i varv, men
den drar då runt 1.2-1.5 liter milen i lugn körning.

Nu kanske ni tycker att jag alltid tjatar om den där lambdan, men
måste tillägga att denna symtom är identiskt med min kärra. :-)

//K
Det kanske är em vakuumslang som har släppt eller gått av?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min var lia dan förra vintern under en veckas tid sedan gav sig bensin pumpen... Pumparna på e30 (på dom som har dom i tanken) verkar ha problem med kylan och haverera om dom blir slitna...

hur långt har din bil gått... Pröva också att ha mycket soppa i tanken (det hjälpte för mig)
Aldric
Soppapumpen är ca 6 månader gammal och tanken är full minus 4 liter.

Lambda. Sitter var? Quanta kosta? Hur felsöka/testa?

Fan va strålande detta forumet är .. alltid nån som har svar :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker det låter som tjuvluft i insuget!

Nu när det är kallt ute blir det stora temperaturskillnader och då kan gummi spricka eller lossna från fästen.

Det är rätt lätt att kolla tjuvluft.
Låt motorn stå på tomgång (när den pendlar i tomgången) och spraya med startgas runt insuget (mellan luftfilterboxen och topplocket). Gå systematiskt tillväga och spraya även på undersidan/bakom.
Om du hör att motorvarvet plöstligt höjs när du sprayar på ett speciellt ställe på insuget har du hittat läckaget!

En liten varning!
Det finns en liten teoretisk brandrisk och det kan vara läge att ha en brandsläckare till hands!
Jag har iofs inte hört talas om någon som har fått brand pga detta felsökningssätt, som ofta används i bilverkstäder!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Aldric
Jag blir bäng!

Nu på vägen hem från jobbet gick den ordentligt, efter ett par mil när den var genomvarm rullade jag nerför en 2 km lång backe, tomgången var precis stadig på 800 rpm.

Köper mig en burk startgas och provar det du sa Johan B då, det verkar ju inte alltför avancerat ;).

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Då var det nog kondens i tanken, slå i en flaska k-sprit för säkerhets skull :-)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nåt med luft/vakum.
Samma med min förut.
320-325
min har oxå skit skum tomgång ofta mkt högre än normalt även om den är varm
Aldric
Jag köpte mig helt sonika en Volvo 740 GLE ikväll som backup-bil, litar inte på is:en längre.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Har samma problem på en av mina just nu:)

Rev isär den tidigare idag. ...får se om jag hittar något intressant.
El
338
ElNiko
325iT-92
Jag vet, du saknar två cylindrar, enligt min ibok ska en bmw alltid ha sex sådan : )

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.