|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Skulle sätta på vintersulorna men jag gjorde inte som jag brukar den här gången, att jag åker ned till garaget mitt där det finns muttermaskin och riktig garagedomkraft.Eftersom att jag ville ha sommar sulorna hemma så tänkte jag mitt geni att då blir det smidigast att byta hemma.Tar fram den fina orginal domkraften,hissar upp bilen bort med hjulet på med vinterhjulet.Men icke där blev det tji för hjulnyckeln gick inte in i fälgen,hm otur.Åkte och hämtade lämplig hylsa och drag skaft.Hänger på hjulet och ska sätta dit bulten.Då glider bilen i sidleds på snön och domkraften mosar in i sido kjolen och bucklar in sparklådan lite snygt.Det bara bubblar ut en massa fula ord som min dotter får höra eftersom att hon står bredvid .Så det blev till att ta en vända till med skåpbilen till verkstaden och hämta stora domkraften.Sista gången jag byter däck hemma.... | |
| Hehehe, vad trist. :( | |
| Tänkte väl att det kunde glädja någon | |
|
Stackare! Jag använder alltid den dära lilla orginal domkraften. Måste köpa en riktig domkraft till våren. Känns som detta händer mig mycket snart. FY lider med dig. Den domkraften som följer med bilen är bara en mycket tillfälig sådan va? eller kan man använda den? Den kanske blir vek efter några gånger. 2 gången jag använder min. Den känns kanske sunkig faktikst. |
|
ormen |
originaldomkraften är inget fel på, men den skall helst inte användas på taskigt underlag -och om man gör det, skall man se till att bilen inte kan rulla/glida... men visst är garagedomkraft bättre, men även den kan ställa till det om man är oförsiktig..... |
|
De gånger jag tvingas använda originaldomkraften brukar jag försöka stötta den med det lösa hjulet. Har räddat mig en gång, det gungar rätt bra när långtradarna rusar förbi på motorvägen... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
Leibel |
gjorde en liknande tabbe med min bil men till min stor förvåning blev den ståendes på tre hjul 8) |
|
Har gjort samma tabbe men jag reddade den med att hålla bilen på axeln. Kan säga att det inte var lätt när man sammtidigt skulle få på det nya hjulet. Funderar på att köpa mig en riktig donkraft för min är helt söndervridd. Någon som har tips på en bra donkraft som passar bra och inte viker sig så lätt? Gött att köra BMW BMWCS #05472 Länk |
|
|
Jag kör med biltemas lilla verkstadslyft för ett par hundra spänn. Funkar utmärkt och tar liten plats i garaget hemma. |
|
Aldric |
Min förra bil, en E36:a gled framåt när jag meckade på vintersulor. Domkraften satt kvar i hålet i balken, sen när jag fick ut den såg den ut som en banan *S* :) |
|
bmws domkraft är helt åt helvete! Polaren fick först punktering efter vägkanten, och bilen glider, hela framdörren är intryckt. Sedan så händer samma sak bak när han bytte fälgar... verkar som orginaldomkraften inte håller samma genuina kvalitet och funktionsduglighet som resten av bilen. |
|
|
..."genuina kvalité och funktionsduglighet"?? BMW? Två bilar är fler än en.. |
|
|
Usch nu har ni skrämt upp mig ordentligt... har ju själv kännt hur ostadig org. domkraften är... Ska nog åka å köpa biltemas minsta garagedomkraft för 155:- Den borde ju till och med kunna ligga längst in i bagaget utan att ta upp någon betydande plats... mvh Sahlin |
|
|
Samma sak har hänt mig dock var det en Mercedes. Bilen gungade lite framåt och domkraften vek sig. Problemet var bara att jag hade armen mellan däck och skärm. Kan säga att det kändes några dagar efteråt. Däcket vek sig så bromsskivan fick stöd på insidan av fälgen. Snabbt som en iller fick farsan ta min BMW-domkraft och höja bilen igen. (finns roligare saker än att hålla emot med armen mellan däck och fälg) ///M. Pedersen (OO=00=OO) |
|
Andie_83 |
Tur att inte du eller din dotter kom till skada ju, se det från den sidan! Materiella skador går alltid att ersätta! Ha det bra MVH //Andy |
|
Jeg pleier å sette noe under bilen (bukk?) sånn at bilen bare faller noen cm (om den faller). Legger også noe bakom hjulene slik at bilen inte flytter på seg når man jekker den opp. Byttet til vinterdekk for noen uker siden på verksted. Sto bare og så på. :) |
|
| Grejen i det här fallet var att det inte hade hjälpt om jag hade satt klotsar framför och bakom hjulet eftersom att bilen glediväg i sidled.Dom kraften verkar ju vara värsta smecket den är ju helt mjuk i själva plåt konstruktionen och lika så med nyckeln som man tar bort hjulbulten med.Den vred sig ett kvarts var när jag tog i lite.Men det blir väl så när man köper billiga bilar. | |
| 2002tii, va de på din 320 - 00 som detta hände? visst har en fråga men de e oväsntlig, har din bil verkligen gått 15,000 mil? 2,5 år? bara en fråga..inga illa ment.. | |
|
Som en vän till mig från Malmö utryckte det: Jäiivllla hittepo dåmkraft! :) |
|
|
Mertz: Tycker du fortfarande att de är år 2002? :) att köra 5000 mil om året är väl ingen omöjlighet direkt. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ja körde 7500 mil med min 523 och 5000mil med min 328....på minder än 1år på vadera..inget konstigt med det. Skall försöka hålla mig runt 3500mil med min 330 så det inte rinner iväg fööööör många mil på den:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.