|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
hellonasty |
Johnte: Tips att sätta defauttaget... brukar följa med ett litet fäste så man kan skruva fast det från sidan istället för att trä det igenom... Jag satte mitt under "stänklappen" på höger sida som sitter framför framhjulet under spoilern. Kanon! Lätt och skruva loss och byta också om man skulle råka köra iväg och glömma dra ur sladden =) |
| Cane: Helt rätt inställning! Lika bra att använda "skräpet" istället för att låta dem stå och åldras i ett garage. | |
|
Cromodora har ett par 16" i magnesium som jag använder på vintern... äckeldyra men sååå håriga.. odubbat funkar skitbra BST blizzak MZ-01. monterade ett par Conti 4000 dubb, o höll på att åka av vid en snäll omkörning.. Bridgestone RULES!!!! Bayerntyskarna regerar!! ;-) |
|
| Ok nu kommer nog det fösta vettiga inlägget? Jag köpte min M-Drei. september förra året och jag bor i Åre!!! Har kört hela vintern utan ett enda problem, och det funkar utmärkt med över 300Hk och bakhjulsdrift på vintern med rätt sulor... Jag förvissade mig om att det inte gick att köra med mindre än 17tum ok sa jag och köpte Nokian Hakkapelitta 4, det nya däcket med fyrkantig dubb... drog av momsen och fick lite rabatt landade dock på 10.000 men fy för fan vilket grepp... här är riktig vinterväg 5mån per år ska jag då ha en skitbil bara för det? | |
|
jompas: Det är ju en annan sak där uppe, här nere i "storstäderna" får man salt serverat till frukost varenda dag, skulle inte palla att se bilen åka i skiten :/ Mvh Per |
|
| Förstår inte riktigt varför bredare däck skulle ha lika bra fäste.. om man kikar på biltävlingar på vinterföre.. tex rally, så kan man ju inte direkt påstå att dom har breda däck.. | |
|
Hej, Jag brukade inte köra min M3:a på vintern, men har de senaste åren gjort det. Jag kör med nya dubbfria Nokian däck 225/45/17 och det fungerar jättebra. Sommardäcken däremot fungerar inte alls på vintern. Jag tror jag gav ca: 1600:- /st på Pelles däck i Linköping och de är suveräna på vinterväglag. Bilen känns faktiskt mycket säker på de flesta underlag med undantag för is. Jag använder som sagt min M3 som bruksbil dagligen och året runt, får nämligen kraftig abstinens om jag inte får köra den dagligen. Dessutom så är den ju 11 år med 17000 mil på nacken så det är ju inte så mycket att spara på. Hade den däremot bara gått 5000 mil och va i fullständigt nyskick så hade den nog fått stå inne på vintrarna. mvh/Flisan |
|
|
Min är aldrig vinterkörd vad jag vet, och har också gott snart 17000mil och jag skulle ALDRIG ALDRIG köra den på vintern här...det är ofta blask och salt uta bara faaan.... Lider nästan med min 740 t.o.m att den ska behöva åka i skiten. I norrland är det givetvis en sannan sak. MVH: Henrik ///M3 |
|
ErikNilsson |
Skulle ni vilja hjälpa mig med en fråga? Jo jag har M3 17" originalfälgar från en -98 (de tioekrade) som är 7,5" fram och 8,5" bak. Vilka odubbade vinterdäck ska jag ha till dessa för att komma igenom besiktningen? 205/50-17 fram och 225/45-17 bak? Går denna kombination igenom besiktningen eller finns det någon som rekommenderas bättre? |
|
ErikNilsson, Köp en uppsättning normala fälgar t.ex. 16x7 beg. Du tjänar på det, 17" vinterdäck är inte billiga. Om det nu är till 325:an. Annars går väl den genom bes. om du bara har rätt omkrets på hjulen så hastighetsmätaren visar rätt. ----BMW ///M3--- |
|
cane |
225/45-17 good year dubbat finns hos Bil & Motor i Taberg AB (Jönköping) för ca 1100kr styck, inte farligt dyrt tycker jag. |
ErikNilsson |
Tack för svaren men jag undrar fortfarande vilka dimensioner jag ska ha på däcken för att få bilen igenom besiktningen? Ja vinterdäcken i 17" ska sitta på min 325:a men eftersom det gäller M3 fälgarna så trodde jag att ni hade svaret. Att sälja fälgarna för att köpa 16" är både oekonomiskt och tidskrävande. Vi vet ju alla att värdet på begagnat marknaden är kass så det är inget alternativ. Jag betar inte av så många mil här nere i Skåne på vintern så om det kostar lite extra så får man igen det med utseendet på bilen kontra tråkiga plåtfälgar. Det gäller alltså odubbade vinterdäck på M3 originalfälgar till en E36 för att komma igenom besiktningen. Tack på förhand! |
|
Dimensionena du nämde 205/50-17 fram och 225/45-17 bak ger rätt hjulomkrets (inom toleransen) så det bör inte vara några problem med besiktning. Det finns en bra omräkningstabell under Diverse. Samtidigt får du tyskstuk på däcksidorna :D ----BMW ///M3--- |
|
| 215 på 8.5" inte bra det blir fel belastning på däcken dom tar slut på nolltid 225 är minimum anledning att Bmw rekomenderar det är att belastningen på däcken måste klara bilens vikt annars oxå kort livslängd på dina dyra 17"are. körde 215/45-17 på min M3a med 8" det var gränsfall och rullomkretsen stämde inte heller men det är en annan historia.dubbat eller o dubbat .Dubbat är nog bäst ovavsett underlag men 321hk och dubbat= odubbat ganska snart.kör kumho kw17 v 235/40-18 på min alpina nu funkar skitbra(i vintras) här nere i gbg. brorsan(z3 2.8) körde nokia nrw(odubbat)på vintern grymt grepp i slask väder mwh samuel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.