|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
cane |
Bilar ska användas, så jag har köpt HT + 17 tums limo fälgar till min e36 M3 cabbe... Det satt 225-45/17 pirelli winter, friktionsdäck på. Vill nog helst ha dubbat, e de någon som har en åsikt om bredden? Tycker att 225 som BMW rekar låter i mesta laget, kanske funkar bäst i mildare vintrar.... funderar att gå ner till dubbade 205-50, är dock osäker om det går bra att sätta på en fälg som är 8.5 tum bred? 8.5 tum ~ 215mm... |
|
Tror 225 är ganska vanligt på vinterdäck på lite finare bilar nu till o med min gamle far som gärna åker 175 på vintern har köpt sig ett par 225:er... drar du på 205 på 8,5 tum så blir dom ganska styva däcken med reultat sämre grepp i snö o modd... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Läste nyss en massa tips ifrån tillverkarna av vinterdäck. Dom flesta skrev att bredden itne spelade någon roll längr på vinterdäck. Ett brett däck hade lika bra fäste som ett smalt. Det var bara på de gammla däcken som bredden hade betydelse. Så kör du 225:or... får lika bra fäste som ett par smalare. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Mean Machine Det är fortfarande skillnad på breda och smala däck, vist att skillnade är mindre men den finns fortfarnade. Att sätta ett 225 däck på en 8,5 är på gränsen men att sätta ett 205 däck funkar inget bra och specielt inte på vintern. Sen växer däcket ganska mycket på höjden ochså.... okej att det är +-/5% men du ska köra på 225/45! |
|
cane |
Alright, tackar för svaren... tror att jag håller mig till 225 i alla fall då! Synd bara att dackonline.se inte har ett enda dubbdäck i 225-45-17 :( |
| man kör inte me en sån bil på vintern de e synd köp nån gammal 325a istellet eller nått | |
cane |
Äh, det är ju ingen rolls royce direkt... kan förstå att man vill ställa sin nyare E46 M3, men E36 är ju en gammal gråsten, lika bra att använda upp den :) Dessutom bor jag i stan med nästan obefintlig möjlighet till gatuparkering, garage plats kostar 4000/Månad, så det blir liiiiite dyrt att ha en extra bil drällandes :) Ska nog halka runt på mina dubblösa däck ett tag, vill testa dem litet.... det är ju inte så kul att de flesta dubbdäck bara är klassade till 160 km/t. Funtar dock på hakka 2 dubbade, 190km/t och 500kr/däck billigare än hakka 4.... |
|
E36 M3 gammal gråsten?? Kan ju bara meddela att min står i tryggt förvar i ett varmgarage HELA vintern! --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Jomen, den skall ställas av nästa vecka. En bilfirma tar in den i sin hall, kostar 500 pix för hela vintern. ___ BMW CS #5221 |
|
|
Sani: Hur glada blir dom om du åker dit och startar upp den 2ggr i månaden då? Jag kan ju säga att jag varmkör min bil MINST 2ggr i månaden.... Själv har jag ett underbart mekgarage med en temperatur på 20grader ständigt. Kostar 600:-/månad.. är GULD! --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Varför starta upp bilen..? Jag personligen tycker inte att man ska hacka på någon som väljer att köra med sin bil på vintern oavsätt modell! Vill man så så gör man det å har man tillgång/råd till att köra en annan bil så gör det. Men vore alla smarta så skull folk köra mini ;)) men innan världen är perfekt så får det va som det är nu! //Martin |
|
cane |
För mig så är liksom hela vitsen med att ha en M cab att den är som flera bilar i en.... passar utmärkt att: bränna däck, storhandla på willys med min familj, cab glidare, vintercoupe (med racelogic antispinn, HT o v-däcken) :) |
|
Nu börjar det bli bråttom att skaffa vinterdäck till bilen!Kom hem från 3v.semester igår(i Vietnam).Måste ha däck senast Torsdag,ska till Dalarna över helgen(bor i Stockholm). Går det att montera 16" plåtfälgar till en M3:a? Eller blir det till o använda original aluminiumfälgarna? Har kollat lite på däck:Nokia 2 & 4 + Nordfrost 3.Får se vad det blir. Det här blir min första vinter med M3:an i saltslasket :-( .Men vad gör man när det inte finns plats/garage till 2 bilar! |
|
|
Jag vet folk som har monterat MM evo 16" på sina m3:or. Är jävligt tight men dom går på (fast inte klistervikter på insidan) 205/55-16" ska du ha runt om |
|
cane |
Såvitt jag förstår går en del 16" alu att använda, och "alla" 16" i plåt, eftersom plåten har tunnare gods. |
|
Finns det någon som har kopplat motor och kupevärmare på sina E36 M3? Själv kör jag inte gamla bettan på vintern. Men kan tänka mig att den kan vara lite trögstartad vid -25 utan värmare. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
| Alla 16 tums plåt går inte på m3. De som fungerar är 16x7 tum som är avsedda för e34 med fyrhjulsdrift och 205x55 däck. | |
|
Jag har motorvärmare med kupevärmaruttag på min M3a, kör den dock inte på vintern alls, trots att jag har nya Hakka2or. Motorvärmaren var rätt bökig att få dit, för det är ju rätt trångt. Har för mig att det inte finns blockvärmare för just m3, tror att blockvärmaren jag satte dit egentligen hör till nån annan bil, men jag är inte säker... Jag har iallfall inte förstört fronten med nått fult defauttag utan har det under huven. Livet är för kort för att köra diesel!!! |
|
|
Mean Machine; Försäljaren erbjöd sig att ta ut bilen på en liten tur en gång i månaden under vintern..men jag tror nog att jag gör det själv - för att mota abstinensen om inte annat! (Sen kan den ju faktiskt bli såld också, när folk väl ser den i hallen) ___ BMW CS #5221 |
|
|
Tur att man min e så låg då, annars skulle jag säkert kört ut den i slasket:) Nu slipper jag ens fundera på det. Den får stå inomhus i farsans jordkällare med värme gratis i stället...då kan man ju passa på att greja med styling och vaxning istället....sånt e ju inte roligast på sommaren... ///M3 |
|
|
Samma grej gäller för mig, med 3cm markfrigång så är en provtur på vintern omöjlig. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.