|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag antar att du menar byte av ABS sensorn... Det kostar runt 1000 lappen hos din märkesverkstad. Annars går det att göra själv, särskilt fram. Se under mektips. Problemet är bara att du inte vet vilken du skall byta, och då behöver du lika förbaskat åka in till BMW verkstan för att läsa av DIS:en. Om det är styrdonet så kostar det 8000:- i Sverige, men bara runt 5 i tyskland, se Johans inlägg ovan... Lycka till! Mvh // Andreas |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
javisstja, jag glömde ju att skriva att man bör be verkstaden att mäta att givaren verkligen är trasig innan den byts, om det är möjligt. För min del kostade det 2500 kr att byta en hel givare på h bakhjul, inte kul alls! Det borde gå att mäta eller undersöka innan tycker jag. Detta gäller alltså tidiga -99:or, tillverkade från 9/98 och någon gång framåt sommaren -99. mvh Johan |
| Det verkar väl sannolikt att det är kvalitetsproblem på 99:orna. Inga rykten om nån form av goodwillåtagande från BMW:s sida? | |
Hasse.G, jag ringde BMW Sverige och frågade, det som garantiansvarig svarade var "gamla bilar går sönder...." De ville inte ens medge att tidiga -99:or är överrepresenterade avseende styrdonsfel, något alla med insyn på BMW-verkstäder vet är en ren lögn. Så nej, de är mer intresserade av badwill.... mvh Johan |
|
Johan, Ursäkta om jag är för mycket av en petimeter, du skriver tidiga "99:or tillverkade från 9/98 och någon gång framåt sommaren -99". Åtminstone de 99:or som är tilverkade under år 99, är väl inga tidiga 99:or?. Men felet med styrdonen kanske är relaterat till samtliga 99:or? mvh Hasse |
|
Hej! jag vet inte exakt hur långt inpå modellåret det dröjde innan BMW uppdaterade styrdonet. Jag har själv råkat ut för det på en bi, tillverkad 12/98, men Hasso kanske vet mer hur långt det sträcker sig? mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har inte fått nån indikation på när dessa styrenheter uppgraderades, endast en -00 ägare är inblandad, men det kan ju vara nån årsmodellshistoria, var nog en USA bil. Men det finns en hel del olika artikelnummer och datum för ersättning av nya artikelnummer på dessa enheter. ///MVH Hasso Länk |
|
Jaha, nu är det min tur. Varningslampor för DSC och ABS lyser så det är väl någon givare som pajat. Bilen är tillv. 10/99 så då trodde jag att man skulle slippa laga :( |
|
|
Jaha nu vare min tur, abs lampan lyser o dsc o antiblockeringslampan lyser jäklar. |
|
|
Grattis, Du är i gott sällskap ;-) Kolla först om det är en ABS sensor som packat ihop. Betydligt billigare än styrdon. Mvh // Andreas |
|
|
Farthållaren är också ur funktion , då är det nog abs givaren höger bak ? |
|
|
Nu är bilen fixad, impulsgivare höger fram hade pajat som tur är gick det på garantin :) Vad jag har märkt så var ingen annan funktion drabbad. |
|
|
Är garantin inte bra tre år?, men din bil kanske inte var uttagen förrän 01-nånting Mvh hasse |
|
|
Nu har jag fått problemet på min också, men min får en hel rad följdfel, det började med lysande abs o asc lampor o det påverkade servotronik den kan helt plötsligt bli väldigt tungstyrd men oftast går den alldeles för lätt att styra, sedan slocknade hastighetsmätaren, trippmätaren o econometern och bränslemätaren har också blivit opålitlig den visar mer än verklig mängd. Min är tillverkad 06/99 och är en 530DAt. Är det någon som har resistans mätt på sensorerna o vet vad de skall ha för resistans när de är hela? På det sättet gick det att konstatera fel på sensorerna på en Merca jag hade tidigare. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att kolla vilken spänning batteriet har så det är hundra laddat dvs håller minst 12,7V fulladdat. Sedan kanske du kan få lite tips här. Länk Länk Länk är hastighetsmätaren inblandad så brukar vänsterbak vara ett tips, men du har lite för mycket "Syntax Error" för att enbart vara en sensor tycker jag, men i bästa fall så är det "bara" en sensor. Kan även vara anslutningen till instrumenet som kan strula. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack, finns det beskrivet var styrenheten är placerad också? "Anslutningen till instrumentet" är det kombi instrumentet du menar då? |
|
Jepp jag menar kombiinstrumentet. From 09/98 så sitter styrenheten/controllmodulen i ihopskruvat med ABSen i motorrummet dvs hydralenhet och elektronikenheten sitter på samma ställe, före -09/98 var den placerad bakom handsfacket, det var när denna utflyttning gjordes som problemen började med felande ABS/ASC/DSC controllmoduler på 99 årsmodell. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
hasso> Och de känner förstås BMW Sverige inte till eller hört nån om : ( ? |
|
Nu har jag ohm mätt alla sensorer o de mäter väldigt olika, V fram 3,8 resp. 5,6M ohm H fram 193 resp. 166K ohm V bak 3,2 M ohm resp. 440K ohm H bak 750 resp. 750 ohm beroende på vilket håll man mäter åt. Höger bak är ju den som avviker mest så jag kanske borde köpa en sensor o prova med, men frågan är ju om det inte är så oturligt att flera av sensorerna har lämnat in? Går man in i navigatorns service läge o kollar hjulsensor där så mäter den tydligen på en sensor som ger signal. Men det finns en liten fördel med det här felet o det är att TV:ns åkspärr är också ur funktion :) |
|
|
Skumt med olika mätvärden, du håller inte fingrarna på oisolerade mätpinnar under mätningen tro? Vänster bak är den sensor vars signal även används som hastighetsgivare för en mängd system i bilen. Funkar mätare, pling vid öppen dörr eller lätt dragen handbroms när man kör, intervalltorkare osv så kan du nog utesluta denna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.