AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.346

Collin om motorjournalister

Sida 4 av 5
Det råder ingen skillnad mellan att köra en fram- eller bakhjulsdriven bil i halt väglag så länge inte drivhjulen försätts i spinn. Kör man försiktigt så kommer hjulen aldrig att spinna. Det är vid vårdslös körning som hjulen börjar spinna och bakhjulsdrift blir mer svårbemästrat.
RWD är även lynnigare när man släpper på gasen/växlar ner.
Ofta börjar antispinnlampan blinka bara man går över mittsträngen i jämn fart.
Det finns inte en enda fördel med RWD i halt väglag, tyvärr.
Jag brukar lasta min gamla volvo 745a med 60kg pellets i bagaget hela vintern då blir den gamla trötta bilen riktigt lugn och behaglig att manövrera.det är det närmaste antispinn jag kan komma utan elektronik.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Helt "oväntat" har nya S40 fått topp betyg av her Colin!!!!

Mvh Abbe
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det finns bara ett alternativ till bakhjulsdrift och det är fyrhjulsdrift... lyckliga jag har både och i "rätt" förpackning. :-)
Collin börjar vara rätt förutsägbar nu.
Vänta bara till V50 kommer... superlativen kommer att flöda. Han lovprisar den ju redan fast han inte ens har sett/kört den... suck...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kör man vettigt är det ju ingen konst att åka bakhjulsdrivet på vintern!

>Flåklypa En fördel att det är väldigt lätt att vända :)

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Perkka
Bland det absolut roligaste som finns är ju att ratta RWD på vintern :) Måste ju använda kryckan på en FWD....

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visst är det roligare med RWD, det säger jag inget om. Tyvärr så går det snabbare att köra FWD på vintern och det går dessutom lika snabbt att vända med dom, om man inte kör SAAB med handbromsen på framhjulen :-/
Det går att köra med ställ på en FWD också.
Perkka
Klart det går att få till en brehagga med FWD.. Men som sagt, hur skoj är det att använda kryckan jämt? Det räcker med att ge lite mer gas på RWD för att kamma ut bakdelen.. & dessutom behöver man inte en bil med mkt pulver för att ha kul på vintern..
Iofs så åkte jag polarens fd. S4 på ca 280hk förra vintern, och den var det riktigt skoj att sladda med.. Då går det ju undan iaf, motför en RWD som man kan slira med i 30 blås :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Skulle nog säga att det går fortare att åka FWD på vintern om man inte är van att ratta RWD. Jag menar, kör man som man gör i torrt väglag med en bakhjulsdriven bil så är det klart det sladdar och lever om när man inte vill.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Det går snabbare med FWD även om bägge förarna är erfarna. Det går att vänsterbromsa ut en FWD om man inte har en bil med bra balans. Då räcker det att knycka till på ratten.

Dock är RWD överlägset i underhållningsvärde om man undantar 4WD.
Perkka
Tryggve: Tänk om man vill att bilen ska sladda och leva om? :) Det är ju en tjusning med RWD..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Den genomsnittliga bilköparen vill inte att det skall "sladda och leva om". Det främsta skälet till framhjulsdrift är dock att det är betydligt billigare att producera. Sedan har biltilverkarna lurat motorjournalisterna att framhjulsdrift är överlägset. Motorjournalisterna har i sin tur hjärntvättat konsumenterna
Perkka
Om FWD är överlägset, varför kör då t ex F1-bilarna mfl med RWD? Detta måste ju vara den optimala drivningen av hjulen..

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Perkka,
Vet inte om du läste bjoerks inlägg?
"Sedan har biltilverkarna lurat motorjournalisterna att framhjulsdrift är överlägset. Motorjournalisterna har i sin tur hjärntvättat konsumenterna".
Tror iof inte att någon motorjournalist hävdat att framhjulsdrift skulle vara bättre om man tittar på prestanda. Den journalisten borde i så fall bytt kategori....

Länk Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Perkka: Klart man vill sladda när man kör e30 på vintern! Alltid skoj med lite bredställ :) Underskatta dock inte din SAAB, har haft jäkligt skoj med en 900 på vintern....

Håller med om att framhjulsdriftens enda egentliga fördel är att det är billigare och låter folk invaggas i en säkerhetskänsla på vintern.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Perkka
Käre Anders S: Japp jag har läst hans inlägg.. Jag menar varför försöker biltillverkarna övertyga motorjournalisterna att FWD är överlägset? Det var inte en direkt fråga till Bjoerck, du missuppfattade nog mitt inlägg..

Men jag kan nog svara på min egen fråga där.. Lr så har Bjoerck redan gjort det åt mig iom detta svar: " Det främsta skälet till framhjulsdrift är dock att det är betydligt billigare att producera."

tryggve: Jo men när jag är van med RWD är det inte lika kul, får väl lära mig att vänsterbromsa :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Någon slug biltillverkare kom på att det blir billigare att producera bilar när hela drivpaketet sätts i en ram och underifrån monteras i karossen. När detta var gjort hävdade bilproducenten att de valt framhjulsdrift för att "skänka en dynamisk upplevelse åt föraren, med ökad kontroll som följd". Marknadsförare kan göra underverk. Motorpressen tyckte det hela verkade futuristiskt och häftigt och förpassade bakhjulsdriften till stenåldern. Efter en massiv hjärntvätt av motorpress och biltillverkare i vacker symbios är idag den allmänna uppfattningen hos konsumenter att bakhjulsdrift är omodernt och livsfarligt medan framhjulsdrift är en tekniskt avancerad lösning som utvecklats för att värna om bilköparnas liv. Jo, jo...

De enda fördelarna för konsumenten med framhjulsdrift är att bilarna till viss mån kan säljas billigare (egentligen teoretiskt) och att bilen blir stadigare vid vissa manövrer då halt väglag råder. Fast idag är alla bakhjulsdrivna bilar utrustade med avancerade elektroniska system som trollat bort den instabilitet som bilarna till viss del kan uppvisa. Nackdelar som aldrig nämns med framhjulsdrift är dålig vändradie, usla egenskaper som dragare, momentpåkänningar i ratten, ojämnt däckslitage mellan axlarna, understyrning, höga servicekostnader på grund av begränsad åtkomlighet till följd av tvärställda motorer, underdimensionerade växlellådor på grund av utrymmesskäl, låg friktionskoefficient vid acceleration vilket leder till att effekten ej kan utnyttjas. Listan kan göras lång.
Jag skriver under helt på Björks sista stycke och delvis på det första.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
bjoerck:
Mycket bra inlägg. Har fått precis samma uppfattning som du.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.