|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Kristian: Inte ofta man ser dig här numer!! Lycka till med alla "projekt"! Två bilar är fler än en.. |
|
|
Vicken svamel-pelle !! Nån som greppade något som helst budskap ??? Snacka om att skriva bara för skrivandets skull. Collin !!! Håll truten om du inte har nått att säga !!! Aldrig mer färre än sex cylindrar ! |
|
|
Tycker krönikan stämmer klockrent! Visst stämmer det att motorjournalisterna är långt från verkligheten. Vanliga bilköpare vill inte ha bensintörstande sexor och navigatorer. En Renault Megané räcker gott och väl för vanligt bruk. Det är snarare vi bilintresserade som uppskattar prestanda och lustiga finesser. Det är nog även hos oss som motorjournalisternas hjärntvätt biter bäst. Hur många av oss är det som anser att 520 faktiskt är för tunn i spisen? Och hur många har verkligen kört en 520? De flesta baserar åsikten på det motorpressen skriver i många fall. Jag har för länge sedan slutat läsa motorjournalistik i konsumentupplysande syfte. Branschen är fylld av stelbenta gubbstruttar med förutbestämda åsikter kring allting vilket jag uppfattar som ytterst tröttsamt. Dessutom är de generellt sett okunniga. Kanske är det dags för farbröderna att släppa fram lite yngre förmågor? Fast då heter de likt förbannat Collin, Borglund eller Sundfeldt... Snacka om ankdamm! |
|
|
björken> har testat nya 520:n, tyckte den kändes tunn. hände inte mkt då man golvade gasen på 5:and eller 6:ans växel trots att de gick typ 80. först på fyran började den raka sexan att dra något sånär. minst en 525 ska man skaffa då 520 känns för klent "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Om artikeln varit avsedd att visa att föruftiga människor köper franskbilarna eller mer ekonomiska alternativ till bilarna i premiumklassen hade varit en sak. Men han behöver väl inte hoppa på BMW så uppenbart, Volvo eller Saab gör väl knappast ekonomiska/superpraktiska/bränslesnåla bilar idag heller? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Greenberg: du vet väl hur det är: antingen älskar motorjournalister BMW och vägrar blankt att inse att BMW faktiskt har vissa brister, eller så är de minst lika fanatiska åt andra håller och klankar ner på allt som BMW gör. Jag tror i och för sig att vi kommer att se en liten förändring då BMW har blivit mera mainstream på sistone. |
|
|
Jag reagerade på en sak. Citat: ".....Och de läser att flera av de fina tyska bilarna har extremt missnöjda ägare." Har han missat Motormännens undersökning de senaste sex åren? |
|
| flåklypa: det beror ju på hur du definierar "flera", såväl BMW som MB har missnöjda kunder, det behöver du inte gå ut från det här forumet för att se, läste nyss om en kille som skrivit att han köpt både sin första och sista BMW. Det kommer alltid att finnas problembilar och det är klart att om jag köpt en sån och det är första erfarenheten av det märket så skulle jag nog vara lite missnöjd jag med... | |
|
Det är oftast dom missnöjda ägarna som hörs. Visst, Collin sade inte ALLA tyska tillverkare, men han trollade smidigt bort att femman har vunnit rätt stort sex år i rad. Japanarna nämnde han inte heller. |
|
|
Om man skall titta på mängden missnöjda kunder, är det bara att kolla på alla Renault-ägare! Renaulterna får ofta bra testresultat i olika nybilstester, MEN de formligen rasar ihop efter några år! De har ofta stora kvalitetsbrister som visar sig efter ett tag. Detta visar sig tydligt när de följer upp ägarnas åsikter kring bilarna efter två till tre år! Franska bilarna hamnar då mycket långt ner i "nöjd-index".... Detta statistiskt säkerställda faktum blundar gärna Collin för! Min svärmor har en Megané (-00) och den har inte varit problemfri precis! Bland annat har hastighetsmätaren slutat fungera TVÅ gånger! (båda har gått på garantin, men vad händer nästa gång?) Om Collin skulle vilja vara trovärdig i sitt resonemang om förnuftiga och driftsäkra bilar, skulle han promotat Toyota och de andra stora japanska märkena! De är både "nuftiga", relativt billiga och framför allt är de oftast väldigt problemfria! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Undrar om Collin läser sin egen tidning? Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan// Det gör han säkert... Dessutom har han hyllat nya 5-serien i sin tidning! Men tro mig, han är här på forumet och läser en hel del också. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Klart han är här och läser. Han vill ju så gärna ha en Bmw men är så rädd vad folk säga om han körde bmw!!?? Han vågar inte ta steget, det är därför han är så bitter. :)) Näe, släpp loss Colin. Köp efter hjärtat istället och glöm dina uråldriga fördomar och principer. Länk Länk |
|
|
Anders, tror inte att han komme att ändra sig! Lika lite som en inbiten BMW-ägare kommer att börja hylla Citroen! (Jag kan personligen finna viss charm i Citroen och fästmön har ägt en, så jag har skruvat lite med en också!) Collin äger själv många franska bilar och det speglar hans inställning! Jag har egentligen inget emot att en entusiast hyllar ett visst bilmärke (det sker hela tiden på denna eller andra bilmärkesbundna forum), jag kan till och med acceptera att entusiastforum "kastar skit" på andra bilmärken, för det ligger lite i människans natur att stärka sin egen grupp genom att nedvärdera någon annan... MEN det jag främst vänder mig emot är att Collin försöker ge sken av någon form av neutral saklighet i sin argumentation! Utan Collins korståg för franska bilar i allmänhet och Citroen i synnerhet, hade de troligen bara sålt en bråkdel i Sverige mot vad de gör idag! Så visst har han stort inflytande över bilförsäljningen i Sverige! Man kan börja undra vilka bakomliggande krafter som finns i hans "journalistik"! Antingen är han bara en "sann fransk-entusiast" eller finns det andra orsaker bakom....? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Herr Collin är extrem onyanserad i den artikeln, klart att en dyr kvalitetsbil har färre köpare än en billig transportlåda. För många är en bil något man har för att ta sig från punkt A till B. Dessa människor lär ändå inte läsa motorjournalistik Så frågan han borde ställa sig är: Vem är hans läsare? Själv tillhör jag den sällsynta skaran som gillar citroensk egenart och bmw - körmaskinen. De är varandras motsatser. Det enda som saknas till citroen är autopilot, man åker med och får styra, alldrig några problem bara bromsa om det går för fort. Med BMW så är det tvärtom, den vill köras fort och aktivt, bromsa är inte alltid allternativet (325ix -grusväg, på tok för fort...) I janteSverige är BMW och Mercedes fortfarande en provocation, även citroen. En kass opel eller en passat då blir alla nöjda. |
|
|
Inte bara Collin som är subjektiv i sina bedömningar. Teknikens Värld hyllar Volvo och AMS hyllar de tyska bilarna och då speciellt BMW. Entusisiastidningen Automobil älskar italienska och brittiska bilar. Fast i Automobils fall är det tillåtet att vara subjektiv då de aldrig gjort sken av att vara en konsumentupplysande tidning utan är just en entusiasttidning. Automobil är den enda svenska tidning där Jaguar och Alfa Romeo spöar BMW och Volvo i testerna. Sa jag att jag äger en Alfa och Jaguar samt gillar Automobil? :-) |
|
|
Bilägare kan delas upp i två grupper: De som vill transportera sig från punkt A till B utan problem och de som ser bilkörandet som ett nöje. Första gruppen står säkert för minst 90% av alla bilägare. Dock så läser de sällan biltidninar och är inte en typisk kund för tidningen så tidningarna prioriterar körgläde för det är det som läsarna vill höra talas om, inte hur många läskbackar man får in i bagaget ;) Säkert tillhör största delen av alla biljournalister gruppen som vill njuta av bilkörandet, de har ju inte hamnat där utan intresse för bilkörandet. BMWs värden tilltalar ju den lilla gruppen och av nöjeskörare och busåkare och blir därför omtyckt av journalisterna. Men Collin har ju absolut en poäng med att biljournalistiken inte fokuserar på det som 90% av bilisterna prioriterar, men hur kul hade det varit att läsa? Konsumentupplysning kan man läsa om i Råd&Rön. Det är dock nästan skrämmande vilken fanatism det finns här på forumet! Skaffa lite distans till BMW snälla! Det är ju bara ett bilmärke. BMWs marknadsavdelning har lyckat aldeles för bra ;) |
|
|
Fanatism?! Kommer du här och kritiserar oss??? Tala genast om vart du bor så kommer vi och "#¤#¤¤%% ;-) Nä, skämt åsido, jag tycker inte att det är fanatism när man reagerar på att Collin hoppar på bla BMW på det onyanserade sätt som han gör. Däremot så tycker jag som sagt att det kan vara rätt underhållande att läsa hans artiklar ibland :-) |
|
|
Collin är ju onyanserad bara för att uppröra, det är det som är hans (enda?) mål. Men han är bra på att hitta rätt saker att gnälla på. Hade det inte funnits ett problem hade ingen blivit upprörd. Det hehövs bråkstakar som rör till det så att allt inte stannar upp! |
|
|
Det är inte ofta man ser någon ens nämna Automobil, men den tidningen är klart underskattad. Den entusiastiska entusiasten måste ändå vara "Mr kan allt". En mer insnöad person får man leta efter, men jag älskar hans sköna attityd och beundrar hans kunskap om i synnerhet engelska vagnar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.