AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.223

Kommer ni nånsin köpa HELT ny BMW?

Sida 2 av 3
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En tanke.... tänk om ingen köpte nya bilar, för ingen ville ta den ekonomiska smällen.... inte mycket begangnat att välja på då..... :)
Men jag kan hålla med, man måste nog värdera nybilskänslan och problemfriheten(?) när man handlar nytt....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Låt tjänstebils rörelsen få fortsätta subventionera "billiga" bilar åt oss andra.

Även fast jag har råd med en helt ny bil så bär det mig emot att "bränna" pengar i onödan.
Jag tar hellre en bättre begagnad bil (som även den har nybilslukten kvar om den är rätt skött) och lägger "vinsten" på båten/huset istället.

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Njuren: Du verkar jobba i jantelagens högborg!!?? Du har med all säkerhet gjort ett bra köp rent ekonomiskt...ny bil innebär som du säger en kraftig värdeminskning som knappast kan motiveras med sparade pengar i form av fri service. Att sedan vara första ägare på en bil är säkert en speciell känsla...men inte ekonomiskt försvarbart. Är det din kära V***o-kollega som hetsar dig igen?? Låt mig gissa att han köpte sin S60 ny...och förlorat en massa pengar på det mot dagens värde. Stör honom nog kraftigt att du har en bättre bil till en billigare peng än hans traktor ;-)
Njuren
Ni ger mig styrka =) peca,du e inne på helt rätt spår om att de e traktor-ägaren haha,som hetsar..o nio man som håller med honom dessutom.Ständiga diskussioner om min bil....de ja menade var mde fria servicen var att man garanterat har en bil som e fullservad på BMW o därmed känner man sig lite säkrare när man köper bilen i sverige asså då.Nybilsdoft ingick i min =)

Ha deh!

BMW - i nöd och lust
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
En polare hade enligt honom nybilsdoft i sin Valmet 740, tjugofyra vanilj wunderbaum i handsfacket....

Njuren> Du har gjort ett kanonköp, en e39 med M-paket är dessutom förbannat snygg....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Njuren
Hahahaha!

Tack johan =)

BMW - i nöd och lust
patrick0209
hej
jag kommer alldrig i livet att köpa en ny bmw kvitar vilken moddel det är för den tappar sitt värde de första åren så jah tänker inte köpa en ny bmw inte andra märken heller

MVH
Patrick
Jodå, visst blir det en ny bil när jag är klar med skolan och kan börja tjäna lite riktiga pengar. Om man utbildar sig till ett välbetalt men dödstråkigt yrke så ska man väl ha några fördelar... :-)
Njuren
Hello,inget ont om CLK ´men har du sett spaken till blinkers eller va de e på vänster sida??Den sitter ju gräsligt fult och odiskret till.Ser ut som ngn bockat den av misstag.Förstör hela förarmiljön.
annars fin ;)

BMW - i nöd och lust
Tycker att Oreo har en bra poäng. Om man behåller bilen i minst 7-8 år kan man få en hyfsat bra ekonomisk kalkyl med en helt ny BMW, men annars är det tveksamt.

Ur ekonomisk synpunkt rekommenderas oftast att äga bilen när den är 3-6 år gammal. Bilen har tappat mycket av nyvärdet men är fortfarande fräsch och prisvärd.

Gör det med stil.
Njuren
Ja de är sant,speciellt när de är BMW tror ja.Många som köper en ny BMW "måste" ju vara rädda om den.De gynnar begagnat köparen rejält.

BMW - i nöd och lust
Visa användare
156
sixpak
750i -90
en ny bmw;hm,ja det är väl bara 530 d touring som skulle va intressant, och en sån kostar mer än dubbelt mot vad jag gav för huset jag bor i...vill till en rejäl lottvinst för det, fast då skulle jag köpa en dodge ram cummins pickup i första hand,5.9 diesel 340hk, vrid som i en finlands färja!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Farsan har genom åren haft 6 nya Volvo kört ca 8000 mil/st med dem o sålt efter 4-5 år. De har aldrig varit inne på verkstad nån gång utöver servicen. Nån gång lossnade en plastbit.

Så det är helt klart problemfritt bilägande att köpa nytt!
Beror på hur man värderar det helt klart!
Har aldrig haft så mycket problem med en bil som den gången jag köpte en ny BMW 318i -00. Bilen såldes efter drygt ett år då jag var ruskigt trött på den. Köpte sedan en 523i touring -97 för de pengar jag fick för min 318. Den bilen funkade klockrent. Förlorade cirka 80000:- på min 318 under drygt ett år och 5000 mil. Även 523:an är numera såld. Den förlorade cirka 50000:- av sitt värde på 5000 mil och nästan två år. Sånt är livet...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
För bara ett halvår se´n var jag bombsäker på att jag aldrig skulle köpa mig en helt ny bil. Sen blev jag farsa och insåg att det kanske inte var så klokt att kuska runt i en gammal E30.
Efter att ha besökt de flesta annonssidorna/bilhandlarna och provkört ett stort antal bilar (nya&beg) slutade det med en nybilskontrakt på kylskåpet....
Hur kunde det komma sig? Tja, efter att ha gjort en ekonomisk analys av ett antal tänkbara bilar kom jag fram till att skillnaden var mycket minde än vad jag tidigare trott. Och nå´n hundring i månaden kan väl nybilsdoft vara värd ;-)
Ska väl tillägga att den nya bilen inte blev en BMW, vilket kanske är anledningen till att jag just nu dammsuger omgivningen på gamla 02-vrak ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kristian vad blev det då.

Länk

Länk NY
Njuren: ja, jag tycker också att det är en liten ful sak, men det är lättare att åtgärda en sån sak än om man skulle köpa en e60 (borra fästen för dörrlister, byta lyktor i fram, montera stötfångare, ta väck den där löjliga hajfenan på taket, etc).
Har i och för sig funderat starkt på en S430 också, väldigt läcker bil, men då är frågan om det blir en ny. Dom sjunker ju rimligt bra i pris...
Njuren
LoL! =) Håller med dig enormt ang E60.Varför inte en C32AMG??Har allt förutom påtvingad automat........lätt ett val före M3 aif!

Mvh Njuren

BMW - i nöd och lust
or
725
oreo
323i -85
Ausgarius och Kristian Larsson:

Kul att se att det ar fler som kommit fran till att nya bilar inte ar saaa mycket dyrare att aga om man raknar efter litet. i mina kalkyler har jag sett att kopa en ny bil och ha den 9 ar och byta in den hos handlare blir billigare an att kopa 3 st 3 ar gamla bilar och byta in dem 3 ar senare hos en handlare. Att byta bil kostar mycket om man inte ar beredd att lagga tid pa att kopa och salja privat for att gora basta mojliga affar, men aven om man letar pa privatmarknaden sa ar en ny bil pa lang sikt inte helt forkastlig. Nagot man ofta inte tar med i kalkylen ar att bilarna under 10 ar har okat ordentligt i pris och det aterspeglas i de priser man far betala nar man byter begagnad bil ofta.
jo
45
johnmm
318 -00
Jag köpt min 318 sprillans ny för fyra år sedan.
Jag resonerade så här då:

"Jag ska ha den här bilen i 10-15 år, då spelar inte värdeminskningen lika stor roll och jag kommer förmodligen
ha ett tryggt och problemfritt bilägande under större delen av tiden."

Nu efter fyra år så har jag ångrat mig. Bilen är väl bra och relativt problemfri men jag känner suget efter nån annan bil, tex en 5-serie eller en 9-5a. Men nu får vackert vänta 10 år till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.