|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byta till en e39 528 eller kanske en 330 touring.. Någon som har lite bra argument för en bmw runt 200.000 SEK? Eller så funderar jag på en äldre e39 för runt 120.000 SEK... Synpunkter? :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... | |
|
Tror inte att det blir så lätt att hitta en 330i touring för 200´! Lite olika karaktär på bilarna, så frågan är väl vilka behov du har. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns dessutom ytterst få om ens någon 528 e39 som man behöver betala 200 000 för.... /Simon |
|
|
Du verkar vara ute efter en hyfsat praktisk bil eftersom du funderar på e39 och e46 Touring. Som Johan skriver så blir det nog svårt att hitta en 330 Touring för de pengarna. Möjligen en 330D men det var väl inte en sån du tänkte på? :) Personligen hade jag letat rätt på en fin B8 Touring vilket borde gå att hitta för ca 200'. Då får du kombibil med prestanda som slår det mesta! Du kan ju också hitta en e39 B10 3.2 eller en fin 540 för de pengarna. Dessa alternativ är ju bra om du vill bejaka de känslomässiga argumenten. Om du däremot prioriterar de rent ekonomiska och praktiska argumenten så skulle jag satsa på en äldre e39:a. De är väldigt prisvärda just nu och fortfarande så nya att man kan hitta ärliga lågmilare. 523 är kanske den mest prisvärda modellen om man vill ha hyfsad prestanda. Fundera över vad du behöver och vilka argument som styr. Vad skulle du uppskatta bäst? Att känna suget i magen när du trycker gaspedalen i mattan eller tillfredsställelsen av att ha några extra slantar i fickan i slutet av varje månad? Jens |
|
|
Jo, jag vet ungefärliga priserna på modeller, så jag menade inte att jag skall ge 200' för en 528 eller hitta en 330 touring i toppskick med låga mil för 200'. Det jag var nyfiken på var hur ni skulle resonera om ni skulle köpa en bil för 200' och vilken isåfall :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
MrMarsupilani: Jo, det är ju svårt... vill ju inte vara utan 'suget' när man gasar :-) Min nuvarande bil är lite för opraktisk vid resor till fjällen m.m. (låg och utan genomlastning) annars är den perfekt så man kanske skall satsa på en 328i Touring? -00 Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito, det beror ju naturligtvis på hur din familjesituation, arbetssituation osv ser ut. Jag reser skapligt mycket i jobbet (vill därför ha mycket plåt omkring mig om olyckan är framme) samt vi är dessutom tre till i familjen. För mig var inte 3 serien ett alternativ. Kom ganska snart fram till att 5 serien var mitt val. Efter det beslutet började jag att titta på vilken modell. Ville ha en riktigt bra utrustad lågmilare med bra drag i motorn så jag åkte runt och provkörde 523, 525 och 528:or. Mitt beslut blev en 528 touring som jag är ruggigt nöjd med. Men som sagt det var mitt val. Jag ville inte köpa import och därmed passerades dessutom 200 tkr. ' |
|
|
Erito, Jag hade nog köpt någon Alpina eller ///M för de pengarna, då jag redan har en praktisk bil, men eftersom du verkar vara ute efter något mer praktiskt så varför inte en perfekt M5 Touring, eller en något år gammal 540iAT? Vill du vara mer sansad och ekonomisk så satsa på en 328iT som du själv säger, om du sedan vill ha E46 eller E36 är en smaksak. MVH, E38B12 |
|
|
erito: Vad du resonerar på vet jag ej, men jag kan berätta min story.. Mål: lägga 200 - 250t på en 330CI. När: inte helt bestämd. Utan å ha provkört den än, värkar det vära bilen för mig. Jag går ut ifrån livsistuasjon. Inga barn, då behöver jag inte en touring. Använder bilen til jobb/affär, resor och busåkning/cruising. E36 M3 har jag länge tänkt på, den den är för gammal. Jag har E36 idag och vill ha nåt annat. Försäkringen på M3'n blir för mycket i min ålder också.. Jag vill ha en snygg, sportig och motorstark bil. 231 HK borde räcka ett tag (även om mycket vill ha mer) En 5-serie blir för gubbig för mig. Fråga om 20 år kanske :) 330'n drar inte mer bensin änn bilen jag har i dag (viktigt) Jag vet ingenting om din livssitusasjon. Men har du inte så allt för mycket å ta med dig när du använder bilen ville jag helt klart lagt till några tusen och köpt 330 touring'n ;) |
|
| Jag skulle köpa så nytt som möjligt, tex 520-525 -01-02 eller 318-320 -02. | |
|
Pja, en 525iA -01 skulle nog vara fint om man kunde komma över för 200'. Självklart med sportstolar, annars vill jag inte ha :-) En coupé är inget alternativ för mig trots att jag inte har barn ännu. Jag har blivit less på 2dörrars efter att ha ägt coupé förr. Touring behövs kanske inte... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Hej, jag skulle satsa på 530 el en 740. Ny bild 3okt- Länk |
|
|
Håller med Soki, 530 e39 eller 740e38 är vettiga köp. /Simon |
|
|
....men de är mycket dyrare att hålla igång! Speciellt försäkringskostnaden är mycket högre för de sistnämnda (särskilt 740i). Räkna på totalkostnaden och ställ det mot dina behov! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
M5 E34/Touring för cirka 110-120k/130-140k. Då bör du få en bil i mycket bra skick och med få mil. Dock sämre prestanda. E39 528iT för cirka 150-160k? Alpina E39? Annars hade jag nog väntat lite tills 330iT sjunkit lite till. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Ehhh sämre prestanda i M5?? Vad svamlar jag om :) Menade att skriva "Dock en äldre konstruktion". | |
| BMW 540i eller 740i. Mycket bil för pengarna. Räkna dock med relativt höga driftkostnader. | |
|
En M5 touring E34 i mint condition! Komfort, sport & utrymme i samma bil! På hög nivå dessutom!! |
|
|
En E39 540i skulle jag vilja ha. Tycker ett E34'an är en mycket fin bil och E39 lär ju knappast vara sämre på den fronten. Ganska stor och rejäl bil med skönt drag i =) V8orna är underbara att köra.. Hittar man en välvårdad en så borde väl inte kostnaderna bli allt för höga (om man inte ha en väldig otur då förstås). |
|
| En 523/528 med m-paket, får en sådan 00/01 ca 5000 mil för runt 200' | |
|
skulle lägga till 50k o köpa bäckis =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.