|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Hejsan!Har defa motorvärmare på bilen men när ja har den över natten så är tempmätaren uppe starx över det blåa fältet,Ska det inte vara i mitten??? BMW - i nöd och lust |
|
En motorvärmare värmer oftast inte upp motorn till 80 grader! Det är stor massa som skall värmas! Om du öppnar motorhuven och lägger handen på motorn, kommer du säkert att känna att den har blivit lite ljummen. Min temperaturmätare ligger också strax över det blå fältet när man hämtar bilen efter inkopplad värmare. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Känns lite overkill att ha den på hela natten oxå! Ett par timmar innan start bör väl räcka, om man inte bor i Abisko eller dylikt.. Kollade lite på defas hemsida och vid 0 grader gäller 75 minuter och vid minus 17 grader så rek. dom 180 minuer. www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
Stämmer som Pcdoktor skriver! Defa (och kalix har jag för mig) skriver att det är onödigt/oekonomiskt att koppla in motorvärmaren mer än max tre timmar. Vid högre utetemperaturer krävs kortare tid än så. Vissa motorvärmare anpassar inkopplingstiden automatiskt utifrån inställd "hämtningstid" (den tid man har programmerat att man skall starta bilen) och utetemperaturen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Jaha,men det skadar väl inte motorn om man har motorvärmaren på från 7 på kvällen till 6 på morgonen?Lte bull o stiga upp vid 3 tiden o koppla på den =) BMW - i nöd och lust |
|
Motorn lär inte ta skada, men kostnaden för elen överstiger troligen besparingen i bensin. Dessutom sliter det på värmeelementet i onödan. Ett alternativ kan vara en mekanisk timer vid vägguttaget/elstolpen eller en elektronisk timer i bilen (inkopplat på motorvärmarkablaget). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns nått som heter timer...;) /Manray/ |
|
| Precis...:) | |
Njuren |
Ok får skaffa mig utomhus timer,bara utomhusförlängningssladden kostad emig 150 spänn,lite sladd skandal........ BMW - i nöd och lust |
Paap Reeder |
Hej! Oavsett hur länge jag har min värmare på kommer jag aldrig över 40 grader i motortemp på E 28:an (exl sommartemperaturer). Jag har en extra digital tempmätare ansluten alldeles bakom termostaten. I morse stod den på 32,6 efter motorvärmarstart 0400 - när jag åkte vid 0700. Skall testa med att "krypa ner" i värmartid från 3 till 2 tim. Testresultat klart på julafton. Egentligen vore det optimala att man "kopplade utomhusgivaren till pannan i serie med motorvärmartimern" så att den gick på tidigare om det var kallare ute och vice versa. (Sparar 19,50 i elkostnad sett över 4 år ...men man känner sig som en äkta miljövän innan man på morgonen drar igång tolvan) MVH /// Paap R |
|
Njuren: Man kan ha timer så slipper man gå upp kl3 på natten ;) |
|
| Hmm... jag måste se dåligt eller nått... | |
Njuren |
LoL JP ;) BMW - i nöd och lust |
|
Instalerade min igår. Första användningen i natt. Den gick på kl 03.00 och jag startade bilen 05.55. Då var tempnålen starx över mitten på det blåa!!!! Ska det inte vara lite till iaf? Tre timmars gång och det var väl mellan -7 o -10 i natt. Är det ngt fel tro? *BAWORAK* |
|
|
Normalt blir det som sagt precis som du skriver SvanteE, men det räcker gott för att fylla sin funktion. Sedan kan jag bara nämna att en vanlig mekanisk timer oftast kostar mycket mindre än en vettig utomhuskabel. Brukar kunna finna sådana timers för 30-40 kronor. --- Always Diesel |
|
|
Ok, Hade väl nästan förväntat mig lite mer, men men. Klart det blev lite bättre än inget iaf, nålen nådde mittvärmestrecket ca 3-4 min tidigare än normalt. Fast då undrar man verkligen om det är värt pengarna och även om det verkligen är bättre för motorn osv när det bara handlar om så lite... *BAWORAK* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det beror även på att det inte är som varmast just där temgivaren sitter tex. Och när tempgivaren rört sig så pass så har du säkert ca 20 grader i kylvattnet. Stor skillnad mot -10 Bry dig inte om tempmätaren känn på motorn och slangarna istället. Fullt normal efter 3 timmars inkoppling mao. ///MVH Hasso |
|
En normal blockvärmare värmer upp kylvätskan MAX 50 grader från omgivningstemperatur. Törs inte säga vad temperaturökningen skulle tänkas bli vid 3 timmars inkopplingstid dvs den tid du hade men troligen i närheten iaf(pga att det rekommenderas från "alla" håll att 3 tim inkoppling räcker). Tänk på att du även värmer upp oljan i sumpen lite grann pga strålningsvärmen..Mycket bra det oxå :) Mvh Janne. |
|
|
Hörde på jobbet nyss att man inte skall ha motorvärmaren ikopplad hela dagarna(som jag) pga motorn tar skada av det .....Lät lite fel tycker jag. Kan motorn verkligen skadas av detta?Att det blir för hett just där värmaren sitter. ? |
|
|
Jalles>>>Anser inte jag iaf. Det som kanske händer är att mv elementet får en förkortad livslängd. Jag har i mina bilar haft mv inkopplad ibland dygnet runt utan skada på motorerna iaf. Ska erkännas att jag bytt ett par doppvärmare extra genom åren troligen då pga "ständig inkoppling". Lite dyrt nuförtiden mht elpriser att ha den inkopplad för länge också,timer rekommenderas :) Mvh Janne. |
|
Njuren |
Nu blev ja skraj,har den på hela dagen på jobbet BMW - i nöd och lust |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.