|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Asken: För sent.. Jaja, dom påstår att detta ska vara marknadens bästa kallstartbatteri. Hoppas dom har rätt då. Annars får jag bara slänga i ett extra batteri bara.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
jag bytte batteri i min satt ett 75ah batteri som orginal funkar bra men den går bara 30min i taget. |
|
|
OK, nu har jag bytt batteri och "allt" är fryd. Nej, inte direkt. Nu ser jag att min slangsats som ska in i bilen är helt annorlunda än på beskrivningen och andra som jag sett till salu. Denna verkar vara den alla monterat: Länk. Min ser inte ut så, utan den har 3 slangar och en stor platta med en elstyrt spjäll på. Hur kan det komma sig? Molin bil sa att den nya som jag fick var exakt den samma, men med ett nytt artickelnummet och massa mer i pris. Nån som har bruksanvisning til min eller vet om jag helt enkelt fått fel slangsats? Oavsett, är detta verkligen möjligt att byta själv? Det är ju till och meg omöjligt att se tillkopplingarna på det mesta i gröten av ledningar där.. På förhand tuuusen tack! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Det låter som om din liknar den jag har i min bensinare. Jag har ett spjäll på en metallplatta samt långa rör som ska gå bakom motorn där man ersätter 2 befintliga som går direkt till kylaren. Sedan ska man ta en kort slang från värmaren till kylaren. Som jag beskrev för dig tidigare så ser det omöjligt ut att klara detta själv men efter att ha monterat bort motorkåpan samt ventilationen framför vindrutan så ser man tydligt dom 2 slangklämmorna bakom motorn dit dina slangar ska gå. Vet ju iofs inte om det gäller din diesel. Du kanske har slangsatsen till en bensinare.?? Ta det lugnt, och lycka till! /Jari |
|
|
Aalto: Tack för hjälpen som vanligt:-) Det jag har är en lång slang (som jag hittar på bruksanvisningen), en platta med ett spjäll där det sitter 2 mellanlånga slangar och till sist en "T" koppling med 3 korta slangar på. Sedan har jag en backventil oxå. På bruksen jag har är det 2 backventiler. Låter allt detta känt? Då kan det vara så illa att dom skickat mig fel slangsats.. Har du bruksanvisningen kvar til din? Bruksanvisningen ska till: 64 50 0 007 021 Slangsatsen jag har heter: 64 50 0 302 560 Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Ska leta lite efter bruksanvisningen så fort jag hinner. Backventil låter bekant, platta med spjäll likaså. Slangen som går från kylaren är ganska vinklad i en U-böj eftersom den går ner ganska långt ner i motorrummet för att sedan kliva upp lite för anslutning till kylaren. Ska forska lite mer...återkommer /Jari |
|
|
aalto: Ringde BMW igen nu. Tydligen så ska denna som jag har ersätta alla ...021 i fortsättningen. Kanske det var några svagheter på den gamla?! Då var det bara att hitta bruksen till den nya. Ska ned på BMW och tigga nu.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
aha, då hjälper inte min bruksanvisning dig. Hoppas du kan få en ny manual. Läste om dina fel/problem på den andra tråden. Tråkigt när det jävlas. /J |
|
|
aalto: Tack som vanligt:-) Nu är den nya slangsatsen på plats (och aluminium interiöret istället för trä) MEN givetvis, så blir inte bilen varm. Tror att motorn blir aningen varmare, men iskallt i kupen.. Fasen.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Fattar inte det här. Har provat den 4 gånger nu. Om jag sätter den på timer, så startar fläkten i vald tid, men stannar aldrig efter det verkar det som. Jag har iallafall inte märkt att bilen blivit varmare överhuvudtaget. Din lilla røda lampan som ser ut som en fläkt lyser pernanent när jag stänger av tänningen. Om jag startar den manuellt, så blinkar lampan. Efter en god stund startar fläkten, men det kommer bara kalluft. Samma här, fläkten stannar aldrig heller. Lampan blinkar direkt när jag stänger av tenningen. Sloknar dock efter en stund som fläkten gått. Ska den bete sig så här? Har ni andra oxå omärkbar värme? Beter sig lampanj likadant? Stannar fläkten? På förhand tusen tack Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Det var då som bara fn oxå. Nu var batteriet tomt igen. Andra gången jag måste få hit bärgaren för att få liv i den. Betyder detta att mitt nya, dyra batteri redan är förstört igen? Dax å byta bil snart igen tror jag. En som man kan stoppa fläkten på tom? :-( *suck* Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Uppdatering; Bilen kommer tillbaka från verkstaden idag. Det enda dom räknat ut är att tändaren i webaston slutat funka samt eventuellt några software fel... Enda lösningen är att byta ut hela webaston om dom inte hittar nån som kan reparere den.. DYRT med andra ord oavsett.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse: sök i modifieringen och dubbelkolla att allt är korrekt konverterat, bytte du klimapanel det kanske är ngt elektroniskt? Låter som ett samtal till Engstrands Bil&el på måndag +468800449 kan kanske hjälpa skall dit och hämta x5an nu... Mvh Asken |
|
|
Har haft bilen på verkstaden nu och dom säger fortfarande att det måste vara tändaren inne i webaston. Jag kan få bytt hela för 18.000 + montering om jag vill:-) Yahoo! Aktuellt? Nej tack. Då köper jag hellre ett garage för dom pengarna. Asken: Klimapanelen är bytt. Jag har AC bak och satt i en som är anpassad för AC bak. Problemet är att kupefläkten fortsätter att gå och det går inte att stoppa den utan att starta bilen. Nu har jag klarat att tömma mitt nya, dyra batteri 3 gånger, så nu är väl det kört oxå.. Gu va gla jag är att jag köpte X5!!! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Fortsättning.. Har varit på HICO webasto service idag och hämtat webastoen från service på 3500 NOK. Monterat och klart har jag nu testat den i -0,5 grader. Den startar, justerar lite inne i bilen och stannar sedan efter 3 minuter. Allt fläktar inne i bilen är oxå helt tyst. Prvar sedan genom timer. Då lyser den lilla röda lampan fram till tidspunktet, sedan börjar den blinka utan att nåt händer. INga fläktar som går och ingen Webasto som startar.. Nu har jag bytt allt och bränt en 7.000 NOK på detta utan nån hjälp. Har ju fått felsökningen på BMW på garantin, men det måste det väl vara slut på nu? Nån som har ett sista hett tips? Är det för varmt ute? Har jag fått fel kontroll panel? Suck... Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse. Kör du korta sträckor och värmaren på ofta? Om batteriet inte underhållsladdas ca 1 gång per vecka så är alla batterier körda.... Asken |
|
|
Jag har aldrig andvänt brännaren och kör nästan alltid mer än 30 minuter per gång. Är det nån här som kan förklara mig hur Webaston beter sig på min bil eller en E39a? När lyser lampan, när blinkar lampan, hur varm blir bilen, hur kallt måste det vara innan den startar osv osv? På förhand tack! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.