|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har precis fått min X5DA med dieselbrännare. Den har den ektramodulen till höger i motorummet, "AUX ventilation" i menyn och allt. Men när jag ställer den på timer, eller tvingar den igång så blåser det bara kallt. Allt annat ser ut att fungera. Den startat upp kliman, fläkten startar, brännaren låter som den startar, men det blåser bara kalluft som sagt i 30 minuter.. Är det bara att lämna in den, eller har nån av er nåt tips? På förhand tack! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk | |
|
Om du skall ha värmare sitter den innanför vänster innerskärm mot torpedväggen så den sysns omöjligt ifrån motorrummet. Dessutom har du i menyn "aux heating" om du har bränsledriven värmare och det bör ha följt med en fjärrkontroll med utdragbar antenn tillsammans med bilen. Drar du igång "Aux ventilation" verkar den funka som den ska, dvs den blåser kallluft för varma sommardagar. Tror inte du ahr värmare men kolla gärna emd andra för att vara dubbelsäker. Om inte annat står det ju i serviceboken sid 3 Aux heating med fjärr om du har den optionen. Mvh Asken Grattis till nya bilen |
|
|
Asken: Åh nej! Är det sant?? Shit.. han sa ju at det var dieselvärmare/webasto i bilen. Jag trodde på honom eftersom det står AUX ventilation i datorn.. Det var ju dumt då.. Så då har jag med andra ord ingen värmare? Har ingen AUX heating i menyen så.. Vad kostar det att få det ovh vart får jag det billigast? Måste ha det. Inte snack om annat! Vilken telefon har du eventuellt i din bil Asken? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Hosse, en tur till stockholm och engstrand bil&motor 08800449 borde kosta ca 15-20k, i norge är det 20-30 norska k har jag förstått.... Jag har motorola V3690 löstagbar i x5an. | |
|
Hosse: Om du köpte bilen ny så är det ju lurendrejeri!! |
|
|
Bilen är beggad.... Asken |
|
|
Ja då är det väl inte så mycket att göra... Tråkigt med missförstånd när man köper bil! |
|
|
Bilen kan väl ha Webasto monterad men endast konfigurerad som tillsatsvärmare "zuheizer" vilket är standard på de flesta om inte alla 3 litersdieslar, men inte som parkeringsvärmare "standheizung" vilket är ett dyrt tillval. På min 530d sitter en 5kw's Webasto men den går endast som tillsatsvärme. Dock har jag sett uppgifter här på forumet och i BMW's tillbehörskatalog som tyder på att man för en billig peng (<1000kr) ska kunna aktivera värmaren via bordmonitorn. Ett besök på BMW solna där jag bokat tid för detta slutade i förvirring och en rekommendation att kontakta en annan person, men så långt har jag inte hunnit än. Vill man sedan ha fjärrkontroll så är det en affär på ca. 5'kr. /T |
|
|
Tack för alla svar! Ja, kan ju höra med flera om det går att få programerat om den, så att en eventuell eksisterande värmare kan starta med timer. Jag trodde att detta var standard på alle X5 Diesel, eftersom dom är så trög att få varm annars.. Om den går på ström, så borde det ju gå bra ändå eftersom det är bara snack om en halvtimme och batteriet i dessa bilar är riktigt kraftigt. Kan vara värdt en sväng till Sthlm med andra ord! Bra med rekomendationer. Kanske dom kan få fart på den j*kla telefonen oxå? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hej Killar, om jag inte mistar mig så sitter "värmaren" i motorutrymmet på X5:an, väl synlig mot torpedväggen på höger sida sett framifrån!! De flesta Dieslar som säljs till "kalla marknader" har något som kallas tillskotsvärmare då motorn inte klara av att värma upp kupen under drift själv! Den fungerar helt aut. och triggar sig själv vid drift!!! Parkeringsvärmar funktion brukar i regel inte följa med utan man tvingas "köpa" till den funktionen, skillnaden mellan "tillskotts" och "parkerings" är endast mjukvarumässigt!!! Mvh B ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Hej Hosse! Kul med en X5 diesel, vi gick själv lite i dom tankarna när vi tittade på X5 3,0d, men har nu beslutat att nästa nya bil troligtvis kommer att bli en ny 530iA touring, då den nya elektroniken lockar, men vem vet en faceliftat X5 3,0d med 500NM lockar ju lite grann den också... Jag hittade följande på en tysk sida, när vi höll på för fullt med X5: Titta i denna tråd, det var där jag svarade med det jag hittade: Länk Lycka till :-) VH Simon |
|
|
HOSSE: Har nyligen installerat min webasto (bmw orginal) på vänster bak i motorrummet (sett från förarplatsen). Har även menyn för värme i min monitor "vent/heating". Det du har är väl förmodligen den redan nämnda tillsatsvärmen och inte parkeringsvärme. Går säkert att fixa! /Jari |
|
|
Sim och aalto: Tack ska ni ha. Jag får prova att ringa runt lite här hos BMW handlare. Har tyvärr inte hittat nån som kan sina saker riktigt bra. Det finns tyvärr alltför få som jobbar på BMW som kan sina saker och som har intresse för bilar. Tragiskt. Jag märker nästan varje gång att jag vet mer än dom när jag kommer med mina sära problem. Fakta är, jag har en värmare nånstans eftersom bilen väldigt fort blir varm, jag har en stor sak till höger om motorn som brummar igång när jag startar den från timern (blåser kallt) och jag har ju allt annat i elektroniken SAMT att det faktiskt står i kvitteringar ol att den har dieselvärmare. Tragiskt om jag måste ut med 15-20.000 till då, för att få tvingat igång den manuellt/ med timer. Det samma gäller telefonen. Får den inte att fungera.. Sukk.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
sim: Har provat både 530D och en vanlig X5D innan jag köpte min. Det är stor skillnad på bilarna på alla sätt, men jag valde till slut X5. Grunderna till detta var i största grad: - Det faktum at den jag tog har blivit tunad - Höll på att bli galen av I-Drive - Man känner sig ännu mer som en kung på vägen med en stor X5a:-) Men men, smaken är som baken. Samtidigt så hade aldrig pengarna räckt till en ny 530 Diesel:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
aalto: Äntligen några bilder på bilen min. OBS, i morgon ska den på rens och polering, så du får ursäkta dom skitiga bilderna.. Som du ser har jag Webasto som sedan går ut i skärmen. OM du ser på ledningarna ser du att det definitivt är eftermonterat.. Vad tror du? Ser det likadant ut som på din? Länk Länk Länk Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse: Min värmare sitter precis som din dock har jag en thermo top "nåt annat" dvs. inte dieselvarianten. Kan dock rekommendera dig att trycka ner kabelstammen i den skåra som finns på värmaren så slipper du har kablarna så synliga. Jag gjorde så på min så jag tror du har skåran du med. Däremot hade jag svårt att se texten på din skärm. Min datamonitor håller på att rasa ihop så ljuset är lite svagt. Har du en rad som heter vent/heating så är den aktiverad. Annars går det ju tydligen att ordna enkelt. Jag var dock tvungen att köpa en ny manöverpanel till klimatanläggningen för att värmaren skulle fungera rätt. Ingen synlig skillnad men dock är programvaran en annan. Pris för detta ca 2000kr...Du kanske redan har rätt klimapanel? I övrigt verkar det vara likadant i din som min. /Jari |
|
|
aalto: OK! Ja, jag har fått motortvätt på den idag, så då kan jag börja städa upp lite. Måste öppna båda framdörrarna oxå. "klonk" ljud när jag stänger dom, sedan tror jag det ligger en lös skruv eller nåt inne i vänster dörr som skramlar när jag poppar lite:-) Jag tar en sväng inom en BMW handlare och hoppas att nån enstaka en i detta land klarar av att ge mig ett svar.. Suck.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse >> Du får helt enkelt flytta till Sverige :-)) // Erik ---- No real power, just turbo shit! |
|
|
Heinz_keller; :-) Kan ju inte flytta tillbaka efter alla dessa år:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Pratade med 2 BMW verkstäder idag. Ingen hade nånsin varit borta i detta problemet.. Varken med Webaston eller Telefonen.. Ska visa upp bilen iallafall på onsdag, så får vi se vad dom tattarna får till.. Har ju väldigt låga förväntningar, så jag kan ju bara bli positivt överaskad:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Ingen som har en bild av menyen in sin navi som visar både: AUX ventilastion AUX heating ? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.