AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
14.407

Min Dieselbrännare/Webaste värmer inte i X5an!

Sida 3 av 4
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
aalto: Du är den bästa!! Tusen tack!
Vad är det som är manöverpanelen?

Bak har jag på ena sidan "av och på" till fläkten och andra sidan blått och rött (varmt och kallt)
Satte du dit den slangsatsen själv? Räknar med att den kommer om några dagar iallafall.. Det kunde gå fint utan den oxå tydligen..

Beställde 2 st Pyle 7" skärmar i går till nackstöden, så nu har jag allt:-) Bara å montera:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

hosse:
Jovisst, jag satte dit slangsatsen själv men det var ett jäkla jobb. Lättast är att riva friskluftsintagen i motorrummet där filtret sitter. Får du bort hela luftpaketet så har du fin sikt ner bakom motorn där du måste skruva 2 st slangklämmor. Detta sitter med ca 4 muttrar och sen är det "bara" att dra ut hela paketet. Misstänker att du har liknande placering av vattenkanalerna. I övrigt är det lätt att komma åt. Motorkåpan måste också bort.
Be återförsäljaren skriva ut monteringsanvisningen för dessa slangar så ser du tydligt var dom ska sitta. Vägrar han så kan jag leta upp mina och faxa till dig. Fast det kanske inte stämmer med min bensinare.

Ang. bakre klima så kan jag inte säga att det direkt går att avgöra om du har bakre klima genom att bara titta på rattarna där bak. Frågan är ju om du får förstärkt utblås av kalluft om du slår på bakre vredet till på och kallt. Lättast är väl att låta BMW-återförsäljaren slå på ditt regnr så ser dom utrustningslistan i din bil. Jag fattade inte att jag hade bakre klima utan beställde fel manöverpanel först som sen fick bytas ut mot den rätta.

/J
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

hosse:
Oj, glömde din fråga!
Manöverpanelen är den del där du reglerar värme, fläkthastighet m.m. som sitter framför växelspaken och under boardmonitorn.

/J
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
aalto: Jag tycker att du ska ta dig ledigt några dagar och ta lite semester i Oslo:-) Du kan bo hos mig:-)

Nejdå, nu har jag nog information till att få till allt själv tror jag. Kontaktar Molin Bil i morgon och beställer den kontrollpanelen bak tilll bilar med AC. Räknar med att det är det bak eftersom det blåser som fasen när jag startar den, och den har blått och rött fält.

Monterade DVD och tvspärr saken i går. Hade jag inte klantat mig upp til flera gånger, så hade det tagit 2 timmar. MAX!
Hoppade över FM modulatorn, men har stereoljud ändå:-) Kanonenkelt. Ta och grena ljudet från växlaren bara. Du kan ju se på TV och se på CD samtidigt med den boxen.

Skärmarna monteras 20 november tillsammans med Xboxen. Massa bilder kommer..

Mvh
Hosse

Länk
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

hosse: Skitsmart....att jag inte tänkte på det :-)

Ser fram emot bilderna du utlovar!!!!
Du kanske t.o.m. har färgkoderna på ljudkablarna från växlaren.

Observera att det är inte bakklimapanelen du byter utan den ifram. Men det är viktigt att veta om du har eller inte har bakklima. Det löser sig med artikelnumrena du fick. Du kommer få en överraskning om det är en bakpanel du väntar på.

/J
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
aalto: Hej min vän:-)
Givetvis så skrev jag inte upp det.... Var så förbannad efter att ha klantat mig i flera timmar och brännt massa säkringar (och trampat på lödkolven alltför många gånger) så jag skrev iinte upp det. Jag ska ändå öppna det snart igen och koppla in en nu strömledning som går på tänningen istället, och då ska jag skriva upp färgerna!

Nej, så mycket fick jag med mig. Du menar att OM jag har klima bak, så ska jeg ha XXX framme og om jag inte har klima bak så ska jag ha YYY. Eller hur?

Bege skickade mig kopplingskema på slangsatsen oxå. Ang den. Prövade idag igen. När jag startat upp den så går den ca 2 sekunder. Startar jag den igen direkt efter så går den i 20 - 30 minuter! Konstigt va?
Tror jag ordnar Allt efter 20 november! Sen är jag klar med insidan iallafall:-)

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Varför varför varför!!
Nu har delarna äntligen kommit till strömstad iallafall. Nu har dom bytt artikkelnummer på slangsatsen från:

64 500 007 021 till 64 500 007 560

Detta var gjort i samma vända som jag beställde. I samma veva gick priset upp från 1875.- till 2475,-. Vad får jag i paketet då egentligen för dom sista 600,-?? Herregud.. Tänk om dom kunde informera samtidigt om den "blygsamma" prisökningen...

Kanske vi som är intresserad av bilar, vet någorlunda hur allt händer ihop och är trevliga skulle öppna en egen autoriserad BMW butik? Med service, reparation och försäljning? Det kan ju inte går åt skogen eftersom vi i stort sett inte har konkurans:-)

Mvh
Hosse

Länk
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Jag lider med dig!!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Aalto: Tack!
Har du nån bruksanvisng för montering eller några tips? Jag har fått en anvisning på mail, men jag är lite osäker på om den stämmer helt. Har inte börjat riva än. Det jag ser direkt iallafall är att kontroll panelen jag fick nu är identisk med den som sitter där. Men det kanske är så?

Har du haft problem med att ljudet dör i stereon? På alla ljudkällor helt plötsligt..

Mvh
Hosse

Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
64 500 007 021 finns för 1000;- på: 64 500 007 021

Mvh, Steaman

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Tack ska ni ha!
Kontrollpanelen på plats,¨och allt ser ut till at fungera perfekt. Funderar på att köpa en sån T80 styrenhet till bilen bara så att jag kan köra med fjärrkontroll. Mobilenheten är för dyr. Idioti att betala 10.000 extra bara för det.

Slangarna "kastar" jag in i morgon, så att jag får riktig cirkulation på varmvattnet oxå.

Titan interiör och nya nackstöd är på väg:-) Det var min julklapp til mig själv:-)

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Åh nej! Bilen var varm idag men batteriet var helt tomt.. Suck.. Nån som har en bra ide där? Solinoid och extra batteri eller finns det nåt annat alternativ?

Mvh
Hosse

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla krutis dagbok. Defa miniplugg med inbyggd batteriladdare. Klockrent! Bilder finns i mitt bildgalleri på x5an. Ctek har en bra laddare men då ska man uppmed huven en natt i veckan...
Asken
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.

Nytt fräscht batteri löser det mesta men även ett nytt batteri behöver stödladdas.
Dagar då jag kör korta sträckor laddar jag på natten med eftermonterad 10ampere laddare.
Långkörardagar behövs det inte.

/Jari
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Asken och Aalto:
Tack för tips! Problem med detta bara. Grunden till att vi har satsat på Webasto är att vi ingenstans har ström till bilen. Varken på parkeingen på jobbet eller hemma. Omöjligt att få "stödladdat" den regelbundet.

Tycker det verkar knasigt att en så ny bil ska ha dårligt batteri redan? 2002 uttagen 2001. Finns det några rekomendasjoner på batteri? Optima har väl inga stora räknar jag med?

På förhand tack!

Mvh
Hosse

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan inte köra Webaston utan att ladda. Har du en gång laddat ur batteriet är det nästan bara att byta batt... Ett batteri är ingen källa till oändlig kraft utan den må få ny.... Varta 110Ah får plats det är bra. Du måste väl kunna använda förlängningssladd en gång per vecka för laddare?
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Asken: Tack för tipset. Checkar upp varta i morgon.
Tyvärr har jag flera hundra meter till parkeringen.. Jaja, löser det väl på ett vis.. Funderar på att montera dubbla batterier faktiskt. Då kan jag ta in ett och ladda det. Tex Optima.

Mvh
Hosse

Länk
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Kan rekomendera Caterpillar batteri,har ett sånt i min.
Och det är klart det bästa batteriet jag har haft i nån bil,jag använder webaston mycket.Länk

"Riktiga män luktar diesel"
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Nu blev det ett Varta Silver, men det är bara på 88 Ah. Men det skal vara kanonbra till X5 diesel och kallstart. Stog mellan det och ett på 100 Ah, men detta ska vara bäst vi korta turer och högt förbruk på tex parkeringsvärme.

Mvh
Hosse

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
du bör inte sätta in ett med mindre än det antelaet Ah som redan sitter i om du har adderat en strömförbrukare( värmaren) är bara en tanke som slog mig.
Lycka till
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.