AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.116

Kanske dags att införa tester på äldre körkortsinnehavare?

Sida 1 av 2
Jag vet inte om detta varit uppe innan men...

Nog är det de unga som orsakar flest olyckor osv. men ibland blir man även lite trött på pensionärer i trafiken...

Tidigare idag hade jag en gammal gubbe framför mig i en 240. Helt plötsligt stannar han in och släpper fram trafik från höger, fastän det INTE är väjningsplikt utan vi kör på huvudled. Jag tutar på honom, då börjar han vifta och pekar på en "Förbud mot infart med fordon"-skylt som ju syftar på vägen till höger där fordonen han släpper förbi kommer ifrån.... gaaaah!

Se även:
Länk

JAAA visst det finns säkerligen många pensionärer/gamlingar som kör jättebra, men det hjälper ju inte de som inte gör det... Dags att införa tester på äldre körkortinnehavare (nu snackar jag inte om medelålders utan främst pensionärer)? Bara en tanke.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Jag instämmer absolut!

Min morfar kan inte heller köra bil på ett säkert sätt, som tur är så inser han det själv och tar det försiktigt samt undviket stadskörning. Tyvärr bor han på landet och är helt beroende av att köra bil, får hoppas att de flyttar in till stan snart!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
jag håller då också med. min morfar kör ganska bra TROTS 70+ men mormor min är de värre med, hon har ju knappt kört bil på år o dar, så hur de blir då hon sätter sig baki ratten kan ni ju gissa själva, kollar på växelspaken då hon växlar osv.
när de gäller farfar min ligger han ständigt 10-15 km/h under gällande begr. han vinglar en hel del på vägen för att han ska kolla på allt möjligt och omöjligt. min farmor däremot vägrar sätta sig baki ratten efter en incident för några år sen med ett staket på deras veranda som fick deras förra bil skrotad mer säger jag inte, hehehe

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Är 63, hade en mindre singelsmäll för nära 40 år sedan, sen dess olycksfri(bortsett från ett visst antal fartlappar, där finns det minsann resurser även i fattiga Sverige).
Har ni ungdomar aldrig funderat på varför försäkringspremierna är så mycket högre för unga??!
Jag har ett tips!:
Ni smäller era bilar och är en dålig risk för bolagen.
Bolagen vill ha gamla säkra gubbar som jag.
Men hav förtröstan, en dag är ni också gamla och kan njuta av låga premier!
Till dess, kör lagom fort och se upp för farbror blå, han kan finnas i varje buske!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Orvar, vi pratar inte om dig specifikt, utan om äldre med t.ex. accelererande synnedsättning som borde inse - men inte gör/vill det - att deras framförande av fordon blir en risk för andra!

Vad har försäkringsbolag med detta ämne att göra?

MVH Robban
Personligen anser jag att alla körkort skall ha en giltighetstid på 10 år varefter körkortet är utgånget. För att få ett nytt skulle det krävas ett nytt teoriprov samt uppkörning.

Varför?

Efter tio år har en hel del nyheter tillkommit när det gäller trafikregler. Ex: hur många känner till att man ska blinka när man kör ut ur en rondell?

Den körstil du lärde dig för tio år sedan var kanske bra då. Du lärde dig att pumpbromsa för att få bättre effekt på inbromsningen. Skillnaden kanske är att du idag har en bil med ABS. Där ska du INTE pumpbromsa utan istället bromsa rejält och styra.

Jag kan nämna fler orsaker men ni förstår säkert poängen.

Att inneha körkort är ingen rättighet utan ett privilegium. Kan du inte framföra bilen på ett säkert sätt för din omgivning så ska du heller inte ha körkort.

Gör det med stil.
Angående artikeln i aftonbladet så vill jag nog inte skylla på gubbens ålder utan mer på hans dumdristighet att åka med halvskrapad ruta. Inte att undra på att det händer olyckor när man på morgnarna ser igenisade bilar där folk sitter och kisar igenom isen.
Ja, kan inte göra annat än att hålla med Ausgarius! Sjöbefäl ska förnya vissa behörigheter med jämna mellanrum, folk med högre körkortsbehörigheter ska genomgå läkarkontroll vart tionde år fr.o.m. 45 års ålder, innehavare av pistoler skall klara vissa skytteprov fortlöpande för att behålla sin licens och det anses rätt och riktigt. MEN vilken idiot som helst kan behålla sitt körkort oavsett ålderskrämpor och bristande aktuell kunskap ända tills dess en allvarlig olycka sker, men då är det lite sent eller hur?
orvar:

Jag har redan konstaterat i det inledande inlägget att alla redan VET att ungdomar står för de mesta olyckorna och bla bla bla... så det är ju inget att diskutera. Att ungdomar kör illa är inget försvar för gamlingar att också köra illa.
Sen har jag inte pekat ut just Dig, det finns självklart pensionärer som är säkra förare.

Sen håller jag också med Ausgarius i stora drag.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
kom att tänka på min mors morbror som kör bil upp till släkten här i v-btn från bollnäs varje år (typ 50 mil va?), med ETT öga med lite gråstarr, det andra ögat är han helblind på. han är typ 80+. men det går bara bra för han å göra det. sug på den ni!!!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Att köra med halvskrapad ruta beteknas som grov vårdslöshet i trafik och skall rendera körkortsindragning,har inget med ålder att göra.

Henrik
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Visst står unga män för en stor del av trafikolyckorna. Självklart är livserfarenhet och körerfarenhet viktiga för att minska olycksrisken. Jag är säker på att Orvar (välkommen till forumet!) är en bättre bilförare än jag, även om jag sakta men säkert glider in i medelåldern (38).

Men det är inte sextioåringarna som är problemet, utan de riktigt gamla bilförarna som i takt med sämre syn, hörsel och reaktionsförmåga blir sämre bilförare. I några fall finns dessutom demensproblematik ocih liknande. Jag tror att läkarna ofta drar sig för att rekommendera dessa patienter att sluta köra bil, och/eller få deras körkort indragna. De vill inte bråka helt enkelt.

I takt med att vi får allt fler aktiva äldre äldre (över 80) kommer detta problem att bli allt vanligare. Man vill inte ge upp bilkörningen bara för att man blir äldre, och få människor har självinsikt nog att lägga kortet på hyllan när det är dags.

Har själv vid flera tillfällen på sistone varit med om incidenter där gamla människor vid ratten inte ser/hör reagerar tillräckligt bra och det har kunnat sluta illa. Lösningen: inga generella äldersgränser uppåt, men en mycket tydligare skydlighet för läkaren att rapportera misstankar om att en patient inte är lämpliga bilförare.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sen har vi naturligtvis RIKTIGA lågvattenmärken som rattfulla och smitare!!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Dem får Länsman ta hand om.

My Bimmer is my mistress
Jag skulle inte ha något emot att det infördes någon form av tester när fyllt 50år och med några år mellanrum,kan nog bara vara nyttigt.det många skräckexempel ute på våra vägar,våran 10årige son blev ihjälkörd för 1år sedan på ett övergågsställe,
och han som körde var 63år bromsspåren började 40meter efter övergångstället,120meter sedan fick han stopp,han hävdade att han körde 50km/h,bilen hade körförud.det enda straff han fick var att han blev av med kortet i 3mån.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Neeeej!

Lider med dig Bayern Munchen...
Beklagar sorgen bayern münchen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man har redan obligatoriska hälsotester för äldre förare, men det gäller bara de som har "tyngre" behörighet (lastbil och buss).

Detta tyder ju på att man (myndigheterna) är medveten om att äldre förare KAN vara sämre. (Det finns mängder av vitala äldre människor som är utmärkta förare, men tyvärr åldras inte alla på samma gynnsamma sätt.)

Varför inte införa samma regler för alla förare, oberoende av vilka körkortsklasser man har?

I statistiken kan man tydligt se att det är de yngsta (männen) och de äldsta förarna som är klart överrepresenterade i olycksstatistiken!

Då kommer nästa nöt att knäcka: Skall man ha lämplighetstest för alla (unga-) förare när man skall ta körkort. Där man kollar mental mognad och mental lämplighet att få ta körkort?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
rob_t_j72 och BoogieElvis.vielen dank.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
bayern münchen...
Lider rejält med dig, men jag kan inte säga att jag ens kan förstå vilken smärta och dessutom den besvikelse när lagsystemet värderade din son med att bara rycka körkortet av han!
Jag vet inte om jag skulle klara av att bara låta "lagen" ge sitt straff, men säkerligen skulle man då själv få sitta inne och få ett värre straff!
Hoppas du mår bra nu iallafall...

Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Blev själv påkörd bakifrån i en korsning av "gubbe" med glasögon tjocka som flaskbottnar. Han "såg mig inte"! Jag fick en lindrig whip-lash med värk i ca. 6 månader, varpå jag lyckligtvis blev symptomfri. F.ö. blev även världen i och med detta en fräsch E28 535i fattigare. I rest my case.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.