|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| om man plockar bort katten på en orginal 320 -89a vad gör de på eftkten?? | |
| sänker eftersom då försvinner värdet för lamdan och den gör allt för att motorn ska va igång och allt för att sänka lambda värdet mysko blir det om inte så kommer den suga i sig soppa som satan. | |
| men okej då ska man inte plocka bort den men hur kan jag göra för att få bättre drag bortsett att chippa o luftfilter?? | |
|
Helt klart skall du då kompressormata din motor. Då får du ett ordentligt bottendrag på din bil.. :) Iofs lite dyrare än att plocka bort katten men ändå, du kommer få det så mycket roligare i din bil.. /Fidde |
|
| ojdå de låter dyrt jue *Ler* vart hittar man sånt | |
| oj då de låter dyrt *Ler* vart hittar man sånt | |
|
lambdasonden sitter före katten, och den skulle inte få andra värden för att man tagit av katten ! Jag har plockat bort den på 2 av mina tidigare bilar, en 530i -89 och min M5:a, bägge bilarna gick bättre på dom högre varven och dom drog inte mer bränsle heller ! |
|
| hmmm ok så om man tar bort den så går bilen bättre??? | |
|
lite bättre går den ju, katten stryper rätt mycket faktiskt ! på M5:an blev den mycket varvvilligare ! Nu går det ju inte att jämföra en M5:a mot en 320i men jag tycker du kan rensa/ta bort den om du inte har nån användning för den ! |
|
| syns de på bilprovningen om man rensar den?? | |
|
om man rensar den syns det inte alls, men den kommer nog knappast att gå igenom pga höga avgasvärden ! Åk till nån skrot och köp en katt så rensar du den, sen är det ju bara att byta när det är dags för bes ! |
|
| de sägs att katten tar ca 10 hk stämmer de??? | |
|
det kan hända, men det skiljer nog från motor till motor ! Du kommer nog inte att känna nån hästspark direkt . |
|
| Jag skulle nog rekomendera att ersätta katten med ett vanligt rör istälett för en rensad katt. En rensad katt ger sämre flöde än ett rör pga en massa turbolens. | |
|
Chippen Du måste ha en fungerande Kat på din bil för att kunna besikta den. På en 88 kan man rensa katten, men den måste sitta på plats. Från och med 89 måste den fungera. Köp en racekat och sätt dit. MEN kostnaden står inte i proportion till effektvinsten. Det enda sättat att "på riktigt" öka effekten på din bil är att ändra tiderna i motorn eller att borra upp den. E |
|
| ändra tiderna de e väl som att chippa eller hur?? | |
|
Face the facts; ska du ha mer effekt, så att det verkligen märks, så ska du glömma chip-kat-luftfiltersnacket. Att "trimma på riktigt" kostar pengar (om du inte gör en budgetturbo, men det kräver en del kunskap, och går inte att besiktiga heller). Byt bil eller nöj dig med de hästar du har. |
|
|
Nej! Ändra tiderna i motorn innebär att man byter kamaxel / kamaxlar Det kam man kompinera med att byta cip för att öka effekten ytterligare. Man kan öka effekten kanske 15-20% med nya kammar men det som ger mest och bäst effektökning är att stoppa i en större motor. (inte gratis) Den mest effekökande förändringen är en turbokonvertering. Den är givetvis olaglig osv, men eftersom du efter turbokonverteringen bara kör på bana med bilen så är det mitt tips. Lämna bort jobbet och släng upp 75 k. Turbokonvertering kräver antingen massa kunskap - och att dömma av din fråga så saknar du det (även jag) eller en rejäl skopa pengar. Varje gång jag funderar och räknar på turbokonvertering så blir min slutsats - med mina kunskaper - inte värt pengarna. Tyvärr är det oftast som W9816 säger (förövrigt, äntligen en människa som fattar vad det handlar om) byt bil eller nöj dig med de hästar du har. E |
|
|
M5 ska ju ha metalliska kattar med när samma mottryck som ett vanligt avgasrör. Gör det verkligen så stor skillnad på den bilen att ta bort de?? På en 530 kan jag tänka mig att det gör skillnad! M.V.H. |
|
|
i min m5 katalysator såg innehållet ut som på min 530, så jag vet inte om den var metallisk ! När jag rensade den fick man ju inte en 10-15 hk som vissa säger. Det jag märkte var att den svarade mer på gasen och att det gick att hämta lite mer vid 6000-7500 rpm ! MVH/Niklas |
|
| oki men de e ju bra lite här o lite där så får man ju faktiskt en roligare bil som man ändå kan besikta o de e ju de jag e ute efter men en sak jag undrar de e om sbp ser om man byter till en 2,5 liters eller om man kan byta till de utan att regga om bilen?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.