AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.420

Tändstift - skillnader?

Sida 1 av 2
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tänkte smälla i nya stift i iSen och sökte lite på forumet, men blev bara mer konfunderad. Vilka stift skall man egentligen ha?
Är Bosch Super 4 stift något att ha eller bara bluff?

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Funderar på vad som skulle vara bluff?

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jag använder Bosch super 4 till min 535:a pga att jag vill att stiften åtminstone skall klara av de 2000milen mellan mina ventiljusteringar.

Livslängden anser jag är den största fördelen med 4 sidoelektroder.Har inte märkt av några missöden på de åren jag använt dessa stift.

I 735:an sitter det dock "vanliga" stift med en sidoelektod...Byter nog till super 4 när det är dags för byte på den.

Mvh Janne.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Från början satt de några med 2 stift på i min E36 325i.
När det var dags att byta köppte jag några 4 stifts på mekonomen som har fungerar mycket bra tycker jag. Skulle tro att dom är nåt i stil med super 4. Bluff eller inte... who cares? Dom funkar bra iaf.

4 stift är dubbelt så många som 2... :O
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tack för svaren. Då är mina farhågor bortblåsta.

>folke, ja du fundera ett tag vad jag menar med bluff....
(tips. BOSCH påstår lägre bränsleförbrukning och längre livslängd än "vanliga" stift bla. Dessutom kan man ju undra vad man får för merkostnaden.)

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Aha.
När det gäller bl.a. tändstift så får man ta mycket av reklamen med en nypa salt. Flera av de mera "namnkunniga" fabrikaten har ju relanserat t.ex multielektrodstift, haloelektroden osv som nåt nytt men detta fanns för länge sedan, typ 50 år eller mera ))

FP
undrar om någon vet vad det ska va för vinst med att använda halo stift eller vanliga bosch enkelstift någon som vet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värt att notera är att i nästan alla nyare BMW monteras det numer fyrelektrodsstift med centrumelektrod av platina från NGK (NKG BKR6EQUP).

Detta medger att man numer har 10 000 mils bytesintervall på tändstiften.

Om de ger bättre förbränning, är det nog ganska marginell skillnad i alla fall!

Precis som Folke skriver har det funnits multielektrodsstift i många år.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är halo stift?
Halo stift är helt utan sidoelektrod, gnistan slår över direkt från centrum till den runda kanten alternativt en ring några mm över stiftets kant. En annan benämning var glidgnistgap tror jag, fanns liksom multielektrodstift för himla länge sen.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Låter svårt att justera ett sånt stift om det nu mot all förmodan skulle behövas...
Det går naturligtvis inte. När behöver man justera ett tändstift nu för tiden? Den tiden är förbi, iaf på moderna bilar.

FP
pe
28
peterw
328i -98(e46)
Jag monterade Halo stift på en gammal Opel Kadett GSI -88.
Det var faktiskt märkbar skillnad i bränsle ekonomi på den bilen.
Kommer även att montera dessa på min gamla Saab 900 Turbo som "tanten" åker omkring i. Även BMW'n kommer att få sådana stift när det blir dags. De är ju ganska dyra, så frågan är om man tjänar in ngt på att montera dom?

Frågar du mig: Inte ett dyft jämfört med t.ex NGK eller Bosch eller andra. Jag är alltid lite misstänksam mod "nylansering" av produkter/lösningar som fanns sedan tidigare.

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nån mer än jag som tycker att Bosch tändstift samt biltemas (equiem eller vad de heter som låter som en könsjukdom som någon på forumet sade..) slits fortare än alla andra stift ?

Eller har jag bara haft otur med bosch och biltema..

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Fa
227
Falcon
325 -93
Jag har Bosch suoer4 i min 325 och jag har ca 4800mil på dom nu utan bekymmer.
Mvh Peter A
pe
28
peterw
328i -98(e46)
Jag har inte annat än galla att spy över Bosch tändstift.
NGK har alltid fungerat utmärkt för mig. Både i bil och MC.
Svärfar'n som haft bilverkstad sedan mitten av 60 talet delar mina erfarenheter vad det gäller tändstift. "Könssjukdomen" som biltema säljer har jag inte ngn erfarenhet av. Kommer inte och skaffa mig det heller. Mycket har inköpts där, men nu är det slut med det. Det är dyrt att handla billigt! Köpte bromsklossar till min 900 Turbo på biltema. Efter ett tag sa tanten att det lät konstigt när hon bromsade. En stor slaggbit låg inbäddad i beläggets slityta. Den gjorde ett stort fint spår i bromsskivan. Billig skit är inget annat än billig skit. Numera är det bara mekonomen som gäller. De lämnar två års garanti på alla delar, det skulle de nog inte våga om det inte var lite kvalitet på deras delar.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mekonomens delar är i princip lika dyra(ofta dyrare) än BMW original delar enligt min erf.

Som sagt så har då inte jag haft problem med mina Bosch super 4 stift,ser som nya ut efter 2000mil med oklanderlig funktion dessutom :)

Viktigt att köpa rätt stift(dvs rätt värmetal bl.a.) när man gör ett eget inköp,annars kan det bli problem.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad det gäller Biltemas Eyquem (Sagem) -tändstift, så monterar bland annat Renault dessa som original.

Köpte fyra Eyquem-stift till svärmoderns Renault. Exakt likadana som satt monterat från fabriken. Dessa kostade 20kr/st hos Biltema, hos Volvo kostade "Renault original" 80 kr/st för samma stift! (dock stod det inte Eyquem på dem)
Dvs. fick fyra stift för samma pris som ett skulle kosta!
80 kr/st för vanliga standardstift är DYRT!

Tror inte att Eyquem-stiften skiljer sig markant från andra tändstift vad det gäller kvalitet!

Däremot måste man givetvis har RÄTT stift och det är inte säkert att en motor som är anpassad för ett speciellt NGK- eller Bosch-stift går bra på ett "motsvarande" Eyquem-stift eftersom det alltid skiljer lite mellan olika tillverkare även om de "skall motsvara varandra exakt"!

NGK-stift har fungerat helt klanderfritt i alla de fall som jag har använt dem (bilar och MC).
Brukar köpa NGK om det går, då jag inte har hört någon som har negativa erfarenheter av dem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bosch hade en downperiod ett tag (-70-talet?), sånt är svårt om inte omöjligt att arbeta bort på många håll, inget att säga om detta.
I dag är tändstiften från Bosch helt OK enl. mig, inte många har de resurser för produktutveckling osv som Robban har.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
folke:Japaner japaner överallt japaner har dom inte resurser som slår det mesta. Det är väl inte för inte NGK fabriksmonteras på bla min 528. jepp Bosch downperiod 70-80tal sitter fortfarande i min ryggmärg:)) Aldrig ett Boschstift i min livstid:))

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.