AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.945

dovt missljud från bakvagn/ e36

Sida 1 av 2
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Från ca 70km/h så kommer ett dovt malande missljud från min bakvagn..har en 325iC 92a..

är det från bakaxeln eller hjullagerna bak??
kan ljudet uppstå av ett avgassystem??
Ngn som har tips?
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Kom igen,har sökt på forumet men inte hittat ngt..

någon måste ha nått tips!!?
Låter som att det skulle kunna vara hjullagren eftersom det uppstår vid en viss hastighet. Blir ljudet värre och värre ju snabbare du kör efter 70 km/h?

Det enda jag är osäker på är själva ljudet. Har hört trasiga hjullager på E36 och då är det mer ett vinande ljud än malande.

Jens
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
ljudet är dovt, en kille sa att det var resonansljud från avgassystemet,men jag har ingen aning eftersom jag inte ägt ngn e36 innan..
det blir lite värre upp till 80 sen låter det likadant tills jag bromsar,då går det ner igen.. under 70 låter det nästan ingenting..

ibland när man svänger starkt så låter det mer också..

Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
ljudet är dovt, en kille sa att det var resonansljud från avgassystemet,men jag har ingen aning eftersom jag inte ägt ngn e36 innan..
det blir lite värre upp till 80 sen låter det likadant tills jag bromsar,då går det ner igen.. under 70 låter det nästan ingenting..

ibland när man svänger starkt så låter det mer också..

Menar du resonansljud för att något sitter löst och vibrerar eller resonansljud inifrån avgassystemet när du gasar? Om det är det andra alternativet så kan du ju alltid släppa på gasen eller frikoppla när du hör ljudet och lyssna om det försvinner. Om det försvinner så är det antagligen resonans inifrån avgassystemet. Om det inte försvinner så är det ngt annat, t ex hjullagren.

Svårt att säga när man inte kan höra hur det låter "live"...

Jens
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
det låter liksom inte som att ngt sitter löst och vibrerar heller..
ljuder försvinner inte när jag frikopplar el släpper gasen.

det låter väldigt dovt och grovt.. vad kan man beskriva det som..
ta en 325a med dubbla 3" pipor i 50-60 på femmans växel..

typ så låter det :)
har org avgas,ljuddämparen är visserligen inte fräsch men som du säger så borde det vara hjullager el dylikt!
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
har lokaliserat ljudet till vänster bak..det låter mer där när jag svänger åt vänster..

vad kan det vara!?
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Jag är inte säker, men jag har en polare som har en 316 e36, och han har precis haft inne sin, me sån ljud som du har, för byte av bakväxel!

Hans ljud uppkommer i dom farter som du anger, när han frikopplar.

Men som tur för han så hade han fortfarande garanti, eftersom han köpt den av en bmw handlare..

" bara o växla ner o njuta =) "
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
har nu läst säkert alla inlägg som finns ang hjullager i forumet och smått konstaterat att jag kanske borde byta hjullager bak..båda sidorna såklart..

kan även byta olja i diffen samtidigt omifallatt!

Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
vad är ett rimligt pris för byte av hjullager bak på en 325 e36?
ska lämna in på torsdag och han ville ha mellan 2500-3000kr för allt,skulle få det gjort på en dag..

är det ok pris?
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Är fortf inte helt säker,kan någon hjälpa mig?

dovt missljud från bakvagnen, som börjar vid ca 70km/h då det låter mer än när jag ökar farten men det försvinner aldrig över 70km/h..
när jag ligger i typ 70-80km/h och svänger åt vänster så låter det mer och dovare!

jag tror att det är hjullagerna bak och ska lämna in den på torsdag men är som sagt inte helt säker än!

tack på förhand!
32
15
320itouring
320i Touring -95
Hissa upp bilen bak och snurra på hjulen, det hörs om lagren är slut... på min gamla e30 var vänster framhjulslager helt slut. Det hördes oljud när man styrde åt höger, den drog också lite åt vänster, ungefär som när hjulinställningen är fel. Hissa upp bilen och lyssna är mitt råd.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Tänkte lyfta upp den här tråden igen eftersom ja har samma problem men ja börjar tro att det är otroligt dåligt ljudisolerat lr att några lister inte tätar nog. För mej e mest från höger bak det viner som ett "wow-wow-wow" ljud.

Det är dessutom stor skillnad på vilken asfaltstyp man kör på, och ifall ja har sommar lr vinterdäck på. Så frågan är ju om det kan helt enkelt vara så att det uppstår något slags ljud i hjulhuset som fortplantar sej in i bilen.

Hjullagren tvivlar ja då på att de e eftersom ja har kört ca 2200 mil me exakt samma ljud och d vore ju konstigt om ljudet ändrade sig på olika asfaltstyper.

Tacksam för kommentarer å tidigare erfarenheter.

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
tjena...

har ni lokaliserat felet??

jag har oxå samma fel... vinande ljud i bak...

tog mejj en titt på bakaxel.. diffen var helt kletad i olja.. så i mitt fall tror jag att ny packning+olja till diffen skulle göra susen...

i värsta fall lagrena...

ni kan ju kolla om diffen läcker olja...
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ljud från bakvagnen kan framträda tydligare om man fäller baksätet fast ännu bättre är att själv lägga sig i bagageutrymmet och låta någon annan köra bilen. Ljud kan studsa på de mest konstiga sätt.

//Stenback
Visa användare
105
BorgaN79
325ic -93
morrande ljud från bakaxeln behöver inte vara något allvarligt. modeller mellan 91-93 tror jag detta är ganska vanligt. på min morrar det lite men inga läckage eller hjullager bussningar som är kassa där. står om detta i begagnat guiden.
La
18
Lapin
BMW M3 E46
Husaberg 450 -08
Kawa Ninja -04
Byt sida på däcken och se om ljudet följer med, kan vara däcket som är dåligt. Är det regumerat kanske slitbanan är på väg av.

/// Lapin
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Har precis samma problem.
Låter "wow-wow" i 70. I 80 är det markant mindre däremot. Verkar som det får resonans i 70 km/h.
När jag kör runt i rondeller (vänster ;) ) Hörs det ännu mer, och långsamare givetvis. Då är det nästan så jag får för mig att det känns i stolen. Märker inget när jag svänger höger.

Kör som försäkringen kostar!
ta
36
taggas
Bmw 130 -07
Jag tar upp en gammal tråd.

Jag har exakt samma ljud, "WOW-WOW" fast jag har det från 20km/h och sen låter det snabbare och snabbare. Har nyligen gjort ljulinställning och bytt endel bustningar i fram och bakvagn och det låter mindre, men missljudet är inte borta.
Det låter även mindre/annorlunda när man svänger mycket.

Kör jag över 130-140 så försvinner det helt( kanske beror på andra missljud överröstar?)

Någon som vet vad detta kan bero på?

Tack på förhand
ta
36
taggas
Bmw 130 -07
Bump.

Det är ingen som vet?
Jag har lyssnat nogrannt m baksätet fällt och det låter som det kommer från vänster bakhjul.

Någon som har vet vad det kan vara, eller har en kvallificerad gissning iaf?

Tack på förhand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.