|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
Tony-Avesta |
Dunstan> """Och Tony: Vad jag vet har BMW aldrig släppt två modeller samtidigt med samma volym och kallat dem olika. Visst BMW har haft varianter som 323 och 325 etc. Men aldrig samtidigt och med exakt samma volym... Så fundera lite innan du kommenterar tack!""" Om det inte står käpprätt fel i Modellguiden så hade BMW år -99 och -00 en 316i på 1895 cc och 105 Hk, samtidigt som de hade en 318i på 1895 cc och 118 hk. Egentlige är det väl skit samma, för inte fan blir väl ett bilmärke fånigt bara för att de döper sina modeller lite eget!? Sen spelar det väl ingen roll om det handlar om BMW eller SAAB. MVH Tony Länk |
|
yes Tony 323/523 "trimmades ner på pappret" för att bl.a. skatt/försäkringsreglerna i vissa länder samt fina "steg mellan 20-23-28 ( skulle sett fånigt ut om man hade en 25a på 192 hk och en 28 på "193" hk...) Märkligt "stort steg sen när 30 modellen kom med 231 hk .... Det har skrivts kilometer om detta ämne om dom "underdrivna effekt siffrorna" i det sena 90 talet Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
dunstan |
OK. BMW har ju strulat en del med sina modellbeteckningar genom tiderna. Men de har ju aldrig varit övertydliga om att det handlar om exakt motorvolym. Att skriva 1.8T och 2.0T är ju lite tydligare. Eller? Och ja, erkänner att jag är dålig på riktigt gamla BMW. Inte direkt mitt intresse. Förutom Alpinor då. För mig är det bilar från sent 90 tal eller nyare som gäller. (det andra är historia..) Hur som helst så tycker jag att Saab/Suub är skräpbilar. Gillar varken design utvändigt eller invändigt. Och inte förvaltar de sin kraft speciellt bra heller. Men det är ju vad jag tycker. Jag kan tänka mig att köra de flesta bilmärken. Men skulle aldrig drömma om att springa omkring och skryta om jag hade en Saab eller liknande. Eftersom jag känner ett par Saab fanatiker så kanske Ni kan förstå varför jag är så trött att lyssna på den typen av skitsnack. Turbo hit, Trimm dit. Lägger ner 100000kr på sina Saabar. Och blir fortfarande frånkörda... Varför inte köpa en sportigare bil direkt? ;-) Eller helt enkelt erkänna att man har en standard bruksbil och skita i resten... |
Tony-Avesta |
dunstan. Visst får du tycka som du vill, och gilla vad du vill. Och att gilla eller avguda BMW är väl inte det sämsta direkt..... :-) Men det är ändå tråkigt att se att du, och många andra formulerar sitt ogillande ganska dåligt och vilset. Jag menar de uttryck som t ex används, eller det som framhålls som starka argument eller fakta, men som ofta visar sig vara missuppfattningar eller ren lögn mm. Du säger t ex att SAAB-killar vräker in massor med pengar i sina bilar, men ändå blir frånkörda!? På vilket sätt då, runt "ringen" eller i ren acceleration? Väghållning totalt sett är ett mycket komplext ämne, och många BMW's som det spenderats pengar på blir också avtorkade runt "ringen". Pratar vi sen ren acceleration så måste det inte spenderas särskilt mycket slantar på t ex en nyare SAAB för att den skall börja hugga betydligt mer exklusiva bilar i baken, eller helt enkelt lämna dem i dammet bakom.... Jag har polare som har familje-SAAB'ar som faktisk är snabbare i acceleration i vissa intervaller än t o m Ferrari F40, och det har inte kostat i närheten så mycket slantar som man kan tro. T ex så är motorerna helt standard till största delen. Likaså kan man om man har sinne för det, få klart bra fjong i en BMW för sansade slantar, eller vilken bilsate som helst nästan. SAAB-fanatiker är säkert inte särskilt annorlunda än BMW-fanatiker. Båda har svårt att se brister hos det egna märket, medans de lätt tycker att allt annat är rena skiten. Båda sprider ofta skitsnack.... Vad är då en sportigare bil?? En BMW?? Tja, alla BMW-modeller är ju inte sportiga. Några är jäkligt sportiga...... MVH Tony Länk |
|
tja... jag tycker att hela diskussionen är ganska onödig och fjantig.. låt Saab 4 ever tycka vad han vill... Han vet väl förmodligen att ni älskar BMW allihop och ligger förmodliogen och vrider sig utav skratt vid det här laget.. Ni har ju gett honom precis det han ville ha... bråk!! Jag håller med om att BMW troligen tillverkar världens bästa och roligaste bilar men man får ju betala därefter också... Så jag tycker att det är onödigt att smutskasta SAAB så fruktansvärt.. Man får ju faktiskt en hel del bil för pengarna, om man jämför.. Farsan hade en Saab 9-5 Aero förut och den kostar ju i princip lika mycket som en ny BMW 320 M-sport med 170 Hästar, jag har själv kört den och tycker att den är hur skön som helst i styrning chassie och kvallites mässigt.. Men Jag får säga att en Saab med 80 hästar till faktiskt är roligare.. Ska du ha en ny BMW som prestanda mässigt kan mäta sig med Saaben så får du ju hoppa upp till en 330, å då skiljer det ju några kronor i pris om man säger så.. Jag säger inte att Saab är bättre på någotvis, men så dåliga e dom faktiskt inte heller.. sjäv är jag numera helst såld på BMW, va och körde nya 645:an för några veckor sen på autosalongen i Grästorp,, vilken bil... den gick bra! Satt å drömde lite i en M3:a också... en sån måste jag ju bara ha... Så jag kan nog numera titulera mig som ett riktigt BMW (M3) freak!... Richard |
|
Tony-Avesta |
Richard. Bra skrivet. MVH Tony Länk |
|
Jag får säga det samma Tony MVH Richard |
|
|
Hej. Jag tänkte nämna min synpunkt. Jag är väldigt förtjust i bakhjulsdrift. Och jag är helt såld på BMW, och efter att ha jobbat som reservdelsman på SAAB så vet jag att SAAB inte är en bil för mig. Delarna är svindyra. Och tyvärr så är ju inte kvalitén på saab nåt som faller mig i smaken. Jag tycker att dom nya saabarna känns lite väl plastiga. Om man vill nämna växellänkaget på saab 9-3ss så är det under all kritik från mig. Och växellådorna ska jag inte ens nämna nåt om, bortsett att de flesta saab verkstäder har kompletta renoveringssatser på hyllan. Detta är mina högst egna åsikter och tankar. Köp och kör så många saabar ni vill, det blir bara fler BMW:n kvar till mig då. ;-) MVH Morgan. Länk |
|
|
Saab får vara hur snabba och trevliga som helst, jag vill ändå aldrig köpa en Saab. Bmw är rätt okey!! |
|
Tony-Avesta |
Morgan. Det är helt OK, att du gillar BMW och att du tycker att SAAB inte är en bil för dig. Dina synpunkter om SAAB's kvalitét är i stora drag riktiga. SAAB har bra kvalitét på det mesta, och har sina mer vanliga fel som de flesta andra bilar, men når i många fall inte upp till samma nivå som konkurrerande BMW-modell. Men det är kanske en smula naturligt då BMW'n oftast kostar en slant mer än SAAB'en. Att däremot påstå att SAAB har urusel kvalitet på det stora hela, som många i tråden gjort, är rent skitsnack. Sen måste vi, ja kanske i första hand ni BMW-frälsta, inse att även om BMW har fin kvalitet mm, så går BMW's sönder på löpande band runt om i världen. Alla BMW's auktoriserade verkstäder fördriver liksom inte alla sina arbetsdagar med att göra enbart vanliga servicar. Listan på typiska fel eller saker som kanske slits mer ofta på BMW än andra bilar kan göras ganska lång, liksom att BMW har sina sorgebarn eller andra missar här och var i modellprogrammen eller årsmodellerna. Nu menar jag inte att BMW har kass kvalitét, utan konstaterar bara att BMW liksom alla andra märken har sina fläckar. Om vi skall snacka allmän kvalitét, så är det nog så att vi får erkänna att de bilar med bästa kvalitéten faktiskt oftast kommer från Japan..... Det kanske smakar beskt för er som gillar de ädlare Tyskarna som åkdon, men det är bara att ta del av åratal med statistik och tester från div. olika håll, så är saken klar. Japanarna bygger in i helvete driftsäkra bilar, som dessutom inte kostar skjortan att köpa. Jag har en polare som jobbar som verkstadschef på en ganska stor Mercedersfirma som även säljer och servar Nissan. Han var rätt Mercafrälst innan han började där. Nu har hans kärlek till Merca fått sig en rejäl känga, för de bilar som man nästan aldrig har några problem med utöver vanlig service, är just Nissan, medan Mercorna är på besök ideligen för en massa knasiga fel utöver sevicen. Personligen så delade jag för inte mer än ca 10 år sedan åsikten att jag ALDRIG skulle äga en SAAB, för jag tycket verkligen illa om dem på den tiden. Mestadels antagligen för att man fallit lite för "grupptrycket". Det var liksom populärt att ogilla SAAB, fast de flesta då som nu inte hade många konkreta fakta till ogillandet att komma med. Men hur det än var så gjorde slumpen att jag råkade köpa en krockskadad -82'a 900 med 16 turbomaskin under huven. Efter att ha fått ordning på denna, samt pillat lite med motorn mm, så var det bara att inse att denna tillsynes vardagliga bil kunde bita ifrån bra mot dyrare och mer mytomspunna bilar. Den blev redigt snabb, den hängde i stort sett med dåtidens M3'or i väghållning, hade bättre acceleration än de M3/M5 var vanliga då, den var billig att äga mm. En helt okey och jäkligt kul bil helt enkelt. Under resans gång med denna min första SAAB, så var jag bara tvungen att inse att världens minsta tillverkare av serieproducerade familjebilar, SAAB, faktiskt gjorde mycket bra bilar. Till de som tror att jag nu blivit en inbiten och förblindad SAAB-älskare så kan jag bara säga att jag inte ägt någon mer SAAB än den gamla 900'an som jag sålde ca -97. Idag åker jag gammal Mazda till vardags, kvalitét och milkostnad avgör i detta fall. Till busbil har jag en Sierra 2,9i -89'a med motorn bytt till en 2,3'a från 9000 Aero, det blev liksom roligare kan man säga och gör att jag kan vara med och leka med t ex. alla Audis och BMW's rappaste modeller när det gäller ren acceleration. Ganska kul med en äldre Sierra som ser ut som en genuin gubbil :-). Jag äger faktiskt en BMW med, hör och häpna, en 2002 tii från -72. Den är idag duktigt ombyggd och försedd med bl a. fram och bakvagn från E30 M3, låda från E34 M5 och en turbomotor från SAAB. Sjukt jag vet, men det bara blev så och den blir nog rätt kul den med då den blir klar. Vill ni se bilder på bilarna så finns de att finna i länken nedan. MVH Tony Länk |
|
Det är faktist många som har haft bmw som byter till just saab konstigt?!? G-Nig |
|
Tony-Avesta |
Visst, men det finns många som haft SAAB och byter till BMW. Det finns faktiskt en helvetes massa folk som haft ett märke och byter till ett annat, och blir nöjda eller missnöjda, och byter tillbaka eller byter vidare.... Folk har olika smak, ekonomi, behov, fruar mm som kan påverka deras bilval. Så även om BMW på det stora hela gör kalasbilar, så finns det ändå de som blir missnöjda eller väljer nåt annat märke av en eller annan anledning. MVH Tony Länk |
|
Som allt annat är det bara vanlig smaksak! folk jämför M5or och M3or och faktum är att saab förutom viggen och ett par proffsigt omgorda i sverige har ej bilar i Mklass Kommer alltid att vara så Folk gillar helt enkelt olika bilar Det konstiga är att just den bilen man äger för tillfället är ju kanon märke Har träffat ägare till Alfor och fasiken vet vilka bilar de är ju så nöjda så osv. Vi får ej glömma att detta är ju en bmw fantast sajt och här ska man inte smutskasta en av världens finaste bilmärke för vanliga människor (obs även oss vanliga människor). Då menar jag ej som de andra sa porsche, aston martin bilar eller ferrari och så lotus lamborgini osv Ps min tangentbord suger balle G-Nig |
|
|
En gång i tiden ägde jag princ bertils saab 9000 98ans turbo 2.3 liter med rubb och stubb Den var inte lika kul som andra bmw bilar jag ägde fast jag gillade finneser som polisradio orginal inbygd och radarvarnare (märkte att bip ljudet var en sån då jag betalade 1100 i fortkörnings böter utanför norrköping G-Nig |
|
Tony-Avesta |
Hmmmmm.... Var det verkligen Prins Bertil du menade, och hans -98'a 9000 turbo?? Prins Bertil gick ur tiden den 5 Januari 1997, strax före 21:00. Det torde funnits få 9000 av årsmodell -98 då...... ;-) MVH Tony Länk |
|
förlåt mig det var faktist en 97 jag tryckte på fel knap faktist tror att detta var mdlo plåt färgen var diplomatic blå Min svärfar köpte den på saab i sthlm jag köpte den ut av han då han köpte nyare saab... Ber om ursäkt fel år !!! G-Nig |
|
|
Inte är det då många BMW ägare som byter till saab hos oss iaf, Jag har jobbat som saab mek i 6 år nu och vi har bytt in färre BMW´s som köpt saab under den tiden än vad jag har fingrar att räkna på. 2st e39 ,2-3 e36or 1st e32 samt ngn gammal e30, ca 5st e34or oxå och då vet jag inte om alla dom köpt saab, kan ju ha köpt Opel oxå eller annan beg bil. Ingen e46a har blivit inbytt. Däremot så byts det in Ford Mondeo, renault, peugeot, Opel ,SAAB hejvilt, men väldigt få premiumbilar tom Volvo är bristvara ngr S/V40s är vanligast i så fall. Men S60/S80/V70 finns inte i vår bilhall. Så jag har svårt att tro att saab lyckats konkurrera med dom som dom hade tänkt sno kunder av främst BMW,Audi,Mercedes. |
|
civilization |
Tycker de bilar BMW bygger inte riktigt överstämmer med den image de försöker upprätthålla |
|
Har Aldrig tyck om Saan, Har ägt en, och äger en aldrig mer! Som att köra på spår, går inte att svänga och bilen har inga egenskaper som helst! (MIN åsikt) Sen det där med att 9-5 Aero skulle vara nåt speciellt... Pyttsan... Körde ett Blackrace mot en Org 9-5Aero... Med min 325 E36... org den med... Visserligen tog jag starten med 3 bil längder om inte 4?! redan vid 100m var den ca 30m bakom mig, Kunde se saaben mitt i bakspegeln! Visserligen kom den fort närmare när den fick i rätt växel och turbo trycket upp! Men nää... Varför betala 150 Tkr för en bil när man åker bättre i en bil för 39 Tkr? Utan att överdriva så sopade jag dom där 200m med saaben! Antingen var saab föraren RIKTIGT usel, eller så är en saab, ja en Saab! =) Shake That Ass |
|
|
Hej! Min svärfar har kört Saab sedan 1990. Jag har kört hans bilar rätt ofta, så jag har en erfarenhet av Saab. Dessutom har jag själv varit Saab-spekulant, så jag har kollat på en del Saabar. Först och främst, svärfar har haft följande: 9000 2,0i-90 9000 2,3i-94 9000 2,0ltt-97 9-5 kombi 2,3ltt-00 9-5 kombi 2,3ltt-03 Saabs fördelar enligt mig: 1. Rätt så komfortabla. Speciellt 9-5 är riktigt bra på landsväg. 2. Mycket motor. 2,3 ltt har 185 mycket vridstarka hästar. 3. Prisvärda. Du får väldigt mycket 9-5:a för 300´, då har BMW 5-touring inte ens startat. Saabs nackdelar enligt mig: 1. 9000-bilarna hard högst tveksam kvalitet. Svärfars gick bra, men han bytte ju bort dem vid 10000 mil. Begagnade 9000 har en mängd typfel: växellåda, topplock, vattenpump med mera. 2. Ociviliserad motor. Går ojämnt genom registret (jämfört med BMW). Död under 2000 rpm. Till och med 2,3ltt är sådan. 3. Oharmonisk växling. När man lägger i eller ur växel tenderar växelspaken i vissa lägen rycka till ordentligt. 4. Tråkiga köregenskaper. Massor av vridmoment på framhjulen dödar effektivt körglädjen. 5. För högt vägljug. Ja ni hörde rätt. En polare har en 9-5 03:a, hans kommentar när han körde min E34 var att "den är ju tystare än min Saab!". Även jag har noterat detta, när jag nyligen körde en 9-5 04:a. De är för bullriga med vinterdäck. Sammanfattning: Saab gör fina och hyfsat prisvärda bilar, men de mäter sig ICKE med BMW, som vinner så gott som varje rond utom priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.