AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.120

Aldrig mer Bmw

Sida 1 av 8
Saab 4ever
Jag ville bara säg det att alla ni som drömmer om en m3 är ute och simmar. Den ultimata bilen heter Saab 900 T16 . Hade en M3a innan men ångrar inte en sekund at jag bytte.

Saab vad annars
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
www.gasp.se föregående inlägg var exempel på vinnaren av SM i osaklighet och tomterier:-)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Mi
542
Micke R
328i -98
Hahaha....

Jag har som princip att inte sparka på dem som redan ligger ner, men i ett sådant här fall kan man inte låta bli.
Frågan är bara var man skall börja? I princip hela idén Saab (för att kalla det för en bil är att gå för långt :-D ) är ju mest skrattretande... Att ens börja rådda i skiten blir som att spraka in redan vidöppna dörrar!

Men man kan väl för skojs skull nämna uhr-trimmarens försök på 24-timmars på Nordschleife....www.nordicuhr.se
Hahahaha...såg ni repotaget i Motorjournalen?

Mvh / Micke R
bl
2.296
blixten
325i -88
Kul att du har funnit en bil som tillfredsställer dina behov. En saab tillfredsställer tyvärr inte mina.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
motorer på nya saabar är fina grejer,
väl i klass med MB och BMW vad gäller
teknisk förfining.

Drivlinan å andra sidan har aldrig varit
saab starka sida, vilket 24h-repotaget
tydligt visade.
Framhjulsdrivet äter drivaxlar generellt,
på Saab och Renault är det extra illa.
Min första bil var en SAAB 96 tvåtaktare -65,
klar rallykänsla utan att gå för fort för
en gasglad 18-åring.
Klart bättre förstabil än en M3,
kanske det "Saab 4ever" menar. :-)

/göran,
gubbe/
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Saabgrabben måtte ju driva med oss!!Kan ju inte på fullaste allvar mena vad han skriver!Stackarn måste ju ha haft en riktig sopM3a!

jimpa
Jag vet att det e väldigt onödigt att svara på det här inlägget, men själva rubriken får en ju att titta in... Jag är väldigt trött på folk som ska komma hit och säga att den eller den bilen krossar BMW eller att BMW e skit. Kan inte Saab 4 ever göra det på ett "saab-forum" eller någon annanstans där han inte startar en diskussion som slutar med en massa bråk. Det kanske inte finns ett saab-forum? I såfall kan väl Saab 4 ever göra ett på en hemsida? Eller liknande?

Ni får ursäkta mig men jag måste bara lägga till en kommentar... Har du någonsin ägt en BMW "saabis"???

Och till oss alla som har andra åsikter än saaben, så tycker jag att vi kan besvara honom med en sjysst ton. Det är ju inte meningen att vi ska starta bråk här. Men som sagt om någon skriver ett sånt här inlägg så får han ju räkna med att få många svar tillbaka. (Som "kanske" inte tillfredställer hans åsikter)

Om någon inte delar mina åsikter så skicka gärna kommentarer till mig! Antingen maila eller svara här på forumet... Tack för ordet!

Mvh Tobias
Ursäkta mig... Måste bara fråga en sak... Jag såg inte motorjournalen. Vad va det som hände?

Mvh Tobbe
Hehe.... nu är jag tjatig. Men jag kunde inte låta bli att gå in på www.nordicuhr.se! Visst är det imponerande siffror som de visar att en Saab kan få efter deras "steg 3" trimning. Men! Det är ju fullkommligt skrattretande att kolla på video klippen där de visar några Volvo och Saabar. Vad fan har de under huven igentligen? Låter fan som en traktormotor med sportavgassystem! Visst kan jag erkänna att de går fort... Inte minst på den videon där en 9-3 kör bredvid en bil och sedan axar. Men jag tvivlar inte en sekund på att en BMW skulle göra jobbet sämre. Sen när man ser en saab på köra där på "emmaboda" så tycker jag att det e ännu mer skrattretande. Ser ju ut som det kommer en dunderklump "lufsande" på flygrakan. Som en stor snäll hund som lufsar fram.

Måste säga att de för min del har lyckats bra med komiken i videoklippen. Men det kanske bara är jag som tycker så?

Näää... Tänk er bara en Chippad M5:a med turbo... Det skulle inte vara en trevlig syn :-)

Tack för mig!

Mvh Tobbe
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Jag var oxå tvungen att gå in och kika på deras framkrafssida.Helt ärligt förstår jag inte hur dom orkar hålla på, men d e ju va jag tycker!

jimpa
Visa användare
605
göran
525ixt-94
24h-reportaget:
.. dom bytte drivaxlar oftare än dom bytte däck :-)

Visst går det att få mycket effekt ur en
turbomotor, det gäller bara att få ner effekten
och få drivlinan att hålla oxo.

Reportaget om Dahlbäcks folka var bättre,
måste erkänna att jag blev impad av jobbet
på den Golfen.
Länk

/göran,
gubbe/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker det är väl mkt klankande farsan var sugen på en 9-5 aero och vi hade en sån hemma ett par dagar. Tyckte det absolut inte var något fel på den. Tvärt om en skönare bil får man leta efter. Körde 40 mil med den och den var helt underbar på landsväg. Att jag sedan inte gillar fwd osv är ju en smaksak. Att saab gör skitbilar är ju ett lika stort skämt som att säga att BMW gör skitbilar.

acey

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Att jämföra SAAB och BMW är som att jämföra äpplen och päron. Var för sig kan de vara jättegoda men det går inte att jämföra dem på alla nivåer. BMW är BWD/4WD, SAAB är FWD, vilket man föredrar är ganska personligt. Sen tycker jag att man kan jämföra saker som komfort, utrustning och kavlitét. Och vid den jämförelsen så tycker jag de är ganska lika.

mvh
Berg

För min del ligger en 9-5 Aero ganska högt på önskelistan, vilket även vissa BMW-modeller gör.

mvh
Berg

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att jämföra en SAAB med en BMW är som att jämföra en morakniv med en kirurgskalpell. Båda får jobbet gjort,
men vilket snitt blir finare?
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Snittytan beror på hur välslipad skalpellen resp. morakniven är:) Nog är en ny saab med lite sportigare fjädring en trevlig bil och en aero drar ju rätt många många bmw, men vägkontakten i bmw är skönare. En framhjulsdriven bil är ju bekvämare att styra vid dålig väg då den drar sig ur gropar, (man kan lättare släppa ratten) men samtidigt förlorar man ju känslan.
Lotus Samuel
Jag tror bara han vill retas lite. Finns inga andra som tänder lika lätt som bmw ägare. Jag har inte nån BMW nu men har haft en M3 E36 och erkänner att det va en bra bil. Men jag har haft bättre. Visserligen är detta en BMW sida men alltför många här tror att BMW är superbäst på allt. Frågan är ju om dom har testat några andra bilar?? Fast en saab med 4 cylindrar hur kul är det? Säger bara en sak. V8 med dubbla turbo.. försök slå det =)
Ja du Samuel.. :-) En Lotus Espirit är inte helt fel. En personlig favorit till mig är en 91:a SE Turbo. Även fast den har en rak fyra. 0-100 på 4.7sek e inte illa för 264hk... Eller va det 280??? :-) En ferrari 355 Berlinetta vore inte heller fel.

Mvh Tobbe
Hm att jämföra en m3 med en T16 är väl att ta i. jag jobbar som mek på SAAB och en sak är säker dom kan inte bygga växellådor lådorna på 9-5orna är under all kritik, jag har kört otaliga 9-5AERO och det är inget fel på den bilen tycker jag .Aero kombin tycker jag är en av de finaste kombibilarna som finns. men att jämföra den med min M5a tex är ett skämt det mekaniska finlir som BMW har och distinkta växellådor är inte SAABen i närheten av inte heller i körglädje och prestanda. en 9-5 aero ska ha 350nm i vrid hmm var nå´n stans jag har då inte känt det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jocce: Tack för inlägget det dödar förhoppningsvis denna meningslösa diskussion.Håller med dig, en kompis till mig jobbat 25 år på saab en av de bästa mekaniker de har, är av samma åsikt som du.

Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.