|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Håller med 328-johan helt. Alla gör som dom dom vill, men man kan ju alltid hjälpa till med erfarenheter. SAAB vet jag inget om, snygga bilar dock, men Audi som va med tidigare i tråden har jag inte upplevt många bra av, men men, finns säkert bra såna oxå, hursomhelst inte för dom pengarna dom tar. När dom bygger en bil som håller vad M5orna gör ska jag kolla åt dom igen.. jimpa |
|
|
Saab 4ever är ute efter att provocera. Att ge tråden så här mycket uppmärksamhet var antagligen vad personen bakom tråden ville. |
|
| Ja man kan gissa att nån sitter bakom datorn och skrattar gott, snacka om lättprovocerat. | |
dunstan |
Visst är detta en rolig tråd! ;-) 328-johan: Hur mycket har du provat din kompis Saab? Och hur många snabbare BMW har du kört en längre tid? Helt enig med Dragan525! Kul att det finns en massa patriotiska Svenskar som köper Saab och Volvo. Men vi får nog vakna upp hör upp i Sverige och inse att vi ligger efter våra kära Tyska vänner. Sabb och Volvo är billiga bruksbilar. Att ens nämna något av dessa märken och sport är bara pinsamt! Har man kört och kör prestanda BMW så har man tunnelseende! Helt klart! ;-) Går helt enkelt inte att jämför med våra Svenska märken. Säger man något annat så har man fan inte kört en riktig BMW! Bara en massa skitsnack från teoretiker! Personligen provkör jag nästan alla nya bilar med lite klös i som kommer ut. Snackar inte skit om något jag ej provat! Det finns inte många märken som slår BMW just nu. Porsche och Ferrari vinner på ett par fronter. Pratar vi "riktiga" sportbilar så är ju Porsche GT3 Clubxport tec något som BMW ej har motsvarighet till. Och ljudet i en Ferrari Spider! ;-) Fast nya M5 ligger bra till när det gäller grymmast ljud! Well, slutsnackar om "Suub" för min del. Patriotköp om Ni vill . Själv är jag totaltointresserad av deras extremt fula bilar. (ja nya 93 aero är ful!!! Cabben ser normal ut men inte snygg!) Over and out! ;-) |
|
Dunstan: CSL:en ligger väl inte dåligt till eller? Måste ju vara GT3 motsvarighet och även som vi sett dess över man! Men jag har inte kört nån av dom, fast ljudet ifrån CSL: anser jag slår GT3:an! men inte med alltför mkt dock! fick bara lov att på peka! MVH Johan __ Länk /JB |
|
dunstan |
theprohet: Visst är CSL brutal. Visst går den otroligt bra på ringen. Men en GT3 Clubsport är trots allt mer sportbil än CSL. Bara den lilla detaljen med fabriksmonterad störtbur tex... Båda bilarna ligger högt på "vill ha till bana" bilar. Nope har ej kört någon av bilarna. Har en kollega som beställt en GT3 clubsport. Skall bli kul att se! Det jag egentligen vill säga är att det finns märken som gör lika bra eller bättre bilar än BMW. Man får dock ta fram betydligt dyrare kärror. |
Tony-Avesta |
Jag ser att det som vanligt i dessa trådar finns gott om folk med blåvita skygglappar hårt knutna över ögonen. Liksom att väldigt många som har "fasta" åsikter visar tydliga tecken på att inte har särskilt mycket erfarenhet eller kunnande om bilar, vare sig det egna märket eller andra. Förvisso är det förståeligt till en viss nivå, då vi ju befinner oss på helgad mark, ja ett BMW-forum. Det gläder mig dock att se att det faktiskt finns ett flertal som trots sin kärlek till BMW, faktsik kan se på saken mer realistikt och objektivt. Kortfattat kan man säga att både BMW och SAAB gör mycket bra bilar på sitt vis, fast det är sällan som modeller sett riktade till exakt samma målgrupper. Någon tjoade om att SAAB är urfåniga för att de har en annan slagvolym på sina motorer än vad emblemet bak på bilarna säger. Till dig säger jag bara, vänligen läs på lite om BMW's modellhistoria och du skola finna fånigheter så det räcker och blir över, om detta nu skall vara en erkänd norm för vad fånigt är... Någon ansåg att SAAB har urtråkig och ful instrumentbräda och inredning, för att den sett likadan ut under så många år. Har denne BMW-entusiast helt missat att BMW haft mycket likartad design och layout på sina inredningar och instrumentbrädor sedan tidigt 70tal.....?? Själv säger jag bara att både SAAB och BMW på detta område har sin särprägel, vilken gett båda märken mycken beröm under alla år för att vara både snygga och ergonomiska mm. Sen får man naturligtvis ha sin egen favorit, smak är smak liksom. När det gäller kvalitét så har BMW under många år haft en hög position, kanske mycket för att det helt enkelt är ett lite mer påkostat märke. Men det betyder inte att det är helt obefläckat i det avseendet. För vem har inte hört talas om BMW som rostar?? BMW som blåryker?? Taffliga topplocksskruvar?? Spruckna toppar?? SAAB har å andra sidan minst sagt ojämn kvalitet på sina växellådor, de rostar de med, o s v..... Personligen så åker jag gärna SAAB, och gärna BMW (eller nåt annat märke), och väljer med glädje mellan de olika modeller märkena har för att få den modell som för dagen passar bäst beroende på vad jag är på för humör mm. Vad är då mina funderingar och åsikter grundade på?? Tja, det får ni klura ut själva med vägledning av att jag har haft körkort längre än de flesta av er är gamla..... Nä, nu tror jag att jag åker till garaget och tar fram min Sierra 2,9i ur vinterdvalan. Har jag tur kanske jag stöter på någon gosse i nån M3'a ikväll, som jag kan torka av vid nåt rödljusrace så han blir tårögd........ MVH Tony Länk |
|
He he... Tony flikar in med lite visa ord. Mvh TD04 |
|
|
Det har varit utför med SAAB sedan V4an försvann....... (undantaget megahiten 900 cab då) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
dunstan |
Tony med sin Sierra... Jag det säger ju allt... |
mafia_shq |
vadå sierra, det e en saabsierra asså skitcoolt!!! asså bah typ helt insipirerande HAHA |
dunstan |
Och Tony: Vad jag vet har BMW aldrig släppt två modeller samtidigt med samma volym och kallat dem olika. Visst BMW har haft varianter som 323 och 325 etc. Men aldrig samtidigt och med exakt samma volym... Så fundera lite innan du kommenterar tack! 1.8t och 2.0t ja ja säger jag bara... Och när jag är inne på ämnet: såg en Saab 93 aero idag. Måste säga det igen: fuuuul!!!!!!!! Liksom Ford Sierra! Hua! Även om den är toktrimmad så är den: ful och troligen kass väghållning! Har sett en grymmt snabb Volvo 144 också. V8 och kompressor. Den tar M3 vid rödljus! Men: Who cares!!!!!!!! ;-) |
///Sashe |
Bara för att man inte har råd å äga/köra M3 så ska man inte skylla på att M3 är skit.... saab 900 köper man på skroten och det lär ju finnas en anledning att dom står där!!!! "M3 Power" |
Tony-Avesta |
Tjosan... Kom precis in efter att ha tagit årets första tur med en garagedammig vintersömnig Sierra. Det första som hände var att man fick soppatorsk, vilket klantarsle man kan vara...... :-) Med en skvätt kaloririk 98 så blåstes dammet av den smäckra karossen. Fan den kändes som rena rama Scudmissilen jämfört med min loja vardagsMazda. Inte så konstigt kanske då Sierran har ca 3 ggr högre effekt och vridmoment på lite lägre vikt än Mazdan. Inga skojiga BMW att tampas med dök upp, förutom en parkerad E46 M3, den hade varit kul att testa ett par tjurrusningar mot för att se hur pass man hade hängt med. Det är ju rackarns pigga de där nyaste M3. En Audi RS4'a skymtades men då stog man och tankade så den såg jag inte mer. Kanske tur det, för det är ju lite snöpligt att få kanske råka få däng första kvällen om man slarvar lite i nån batalj, eller får för tufft motstånd. Vi tassade ju lite på ämnet kvalitét lite tidigare i tråden. Och inte helt osökt så kom jag att tänka på det när jag åkte i Sierran ikväll. För maken till pappig bil har jag då sällan skådat. I synnerhet inredningen känns som den var gjord av returpapp..... Vad gäller väghållning så går det naturligtvis att få till den riktig bra på en Sierra, ja den är ju inte helt kattskit ens original, ja då menar jag på en Cosworth såklart. Alla tävlingsår med Sierran talar ju sitt tydliga språk i den saken. Fast min Sierra är inte riktigt där än om man säger så, då den har duktigt spårkänsliga däck på just nu, samt skulle behöva en översyn av hjulvinklar och bussningar mm. Den är i dagsläget antagligen i nivå med en halvslut E21 316 i väghållning, inte världsbäst alltså, men klart stabilare än en kundvagn på Konsum.... Varför skriver jag då detta på en BMWsida?? Inte fan vet jag, blev bara så upprymd av att ha fått lufta busbilen efter vintern, så jag skrev av mig lite här. Hoppas det inte upprör nån, för vi är väl alla bildårar eller.....? Fan, jag hinner nog med en sväng till på stan ikväll med gubbSierran :-) Tänk att en så oansenlig billig skitbil kan vara så pass kul ändå!? MVH Tony Länk |
|
Dunstan:åååå ja messerschmit polisen tog dig just på bar gärning!!! E23 är precis lika skum som Saab när det gäller volym och namn... 735 och 745 har samma spis ( dock med en larvig SAAB propeller på den ena...) Jag citerar: "Så fundera lite innan du kommenterar tack!"....... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag skäms lite nu i efterhand att jag svarade på tråden. Den är ju helt löjlig och endast skapad för att provocera. Han har all rätt att tycka som han gör om han har dom erfarenheterna men ganska korkat att skriva det på detta forumet. Sen är vi mer pantade som svarar på det. Han sitter nog och vrider sig i skrattkramper eftersom vi drar upp tråden ytterligare en gång något år senare. Men personligen är saab fortfarande det sista bilmärket jag tittar efter när jag handlar bil. Du dunstan-> Värt att veta om BMW: 3-seien E21 salufördes i sverige under tidigt 80-tal bl.a. med 2 modeller 320i samt 318i. Dessa bilar var identiska maskinellt (inkl. motor 1,8 l och 102PS) det som skiljde dem åt var utrustningen. 320i hade dubbla strålkastare och varvräknare standard vilket den mindre modellen saknade. Edvin Persson BMWCS [Syd] # 2358 "for speed, add lightness" |
|
Tony-Avesta |
Nääää.... ""735 och 745 har samma spis ( dock med en larvig SAAB propeller på den ena...)""" Ehhh... Om jag minns rätt så har de inte samma maskin, inte volymmässigt. E23 735 har normalt en sexa på 3,5 l. Men E23 745i har väl en turboladdad sexa på 3,2 liter!? I så fall är de nog fånigare än SAAB t o m ;-) MVH Tony Länk |
Tony-Avesta |
Får hålla med herr Varvstopp... Visst var trådstartaren tämligen osmidig i sin klagan över BMW som bilmärke. Vissa poänger har han dock, för även BMW har sina fläckar här och var, samt är inte en bil som är bäst på allt eller passar alla som handsken i alla lägen. Men vilken bil är det?! Inte SAAB heller kan jag lugnt säga.... :-) Men att säga att BMW bara gör skitbilar är rena rappakaljan, liksom att påstå att SAAB bara gör skitbilar. BMW har under väldigt lång tid rullat ut många bilmodeller som placerat sig mycket högt, ofta högst, i världsrankningen inom sitt segment. Skall vi vara ärliga, och det ska vi väl..? Så finns det nog inga skitbilar alls, från någon tillverkare. Fundera lite på varför t ex. bilar som vi anser vara värsta skitbilarna i allt från funktion och kvalitet, faktiskt funkar i ur och skur år ut och in i alla östländer och Cuba. Kan det ha att göra med att de inte har nåt val än att hålla bilen i ordning. Medans vi ofta bara kör och förväntar oss att det bara skall hålla utan nämnvärd omtanke!? Fan, vi har bilar av plåt med div rostskyddsgarantier mm, men likförbannat så är de nästan bortrostade efter 10-15 år många gånger. Medans folket i öststaterna under decenier haft Trabant m fl. som hållit i evigheter, med kaross av PAPP!!!! Vi är nog bra bortskämda..... MVH Tony Länk |
|
Tony: kolla modell guiden!! 1984: 735i 3210cc 745i 3210cc 1985-1986: 735i 3430cc 745i 3430cc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Tony-Avesta |
Gasarn. Ja där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag ta mig fan. Men du som har en smula koll. Hur var det nu med nån av de nyare 328 eller vilken det var. Jag har för mig att man ändrade namnet trots att volymen var samma, eller tvärt om, för att modellen inte skulle konkurrera modellmässigt med de motorstarkare eller nåt sånt. Har du kläm på vad jag yrar om? MVH Tony Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.