|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Franke |
Har en liten fundering. Om turbokonverterar en bil från 1975 o äldre kan man då ta vilken motor som helst då o bygga turbo på ? dvs så länge man inte överstiger gränsen för effektökning. Mvh Danne |
|
före 75 så är ju avgaskraven lättare,du kan iregel sätta vilken motor som helst i en gammal bil,effekten bestäms av sfro/ombyggnads reglerna,tänk på att bilen måste sfro bes oavsett vad som är ombyggt, förr så besiktigade man först, var det för mkt ombyggt så krävde sbp en sfro bes, nu är det obligatoriskt, om bilen ska reggas som ombyggt fordon.kolla sfro´s hemsida. en 2002 med m5 motor kanske? |
|
Franke |
En 02:a med m5 motor ? ja det skulle vara fränt =) Har dock lite tamare funderingar. Är mer inne på turbodisel =) |
| turbo diesel?öhm jaha,förklara? | |
Franke |
Skulle vilja ha en bil från -75 o äldre med en turbo diesel motor i. Min fundering är om man kan ta vilken dieselmotor som helst o turbokonvertera . |
|
Så länge effekten håller sig inom de angivna gärnserna är det fritt fram. SFRO har absolut ingenting med den besiktningen att göra, den sköts helt av Bilprovningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Franke |
Ok då vet jag lite mer. Tack för bra o snabba svar ! Mvh Danne |
tn |
vad kan man stoppa för hk i en 520 a kaross då?1975 ÅRSM. tn |
| ang effekt sfro,det finns bestämmelser för hur många hk per kilo man får ha vid ombyggt fordon, vid bara motorbyte så gäller,tillverkarens max angivna eller,20%+ på orig effekt,om billen klassas som ombyggd, då är det sfros regler som gäller,har själv sfro bes bil med bytt motor,låda bakaxel+ bromsar,+ modiff av bärande delar. | |
|
Jesperado: Måste man inkomma med papper på bromsade hästkrafter vid besiktning av en bil med modifierad/bytt motor? Vad jag hört så går besiktningsmännen mer på känsla och kan kräva en mätning av effekten om de misstänker en för hög effekt.. |
|
|
Jag har själv haft en 02 som planerna var att regga med turbo. Det slutade med en besaiktning utan snurra och imontering av turbo efter besiktningen. =) Du får max ha 155 hk i en 02 har jag för mig. Det är helt sjukt. Jag fick då inte ha mer effekt i min 1802 från -72. Och det är ju ingenting. Och är motorn modifierad så ska det vara bromspapper på motorn. Och om du vill få bilen reggad så ska en auktoriserad BMW verkstad gå igenom bilen och godkänna den för den högre effekten. Och det är då inget jag hade någon som helst lust med. MVH Morgan. |
|
|
iXer: Är motorn i originalutförande utgår man från att den har originaleffekt. Är motorn modifierad kräv ett intyg på effekten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Om det är ett turbo-bygge på en -73 och bromspapper på 20% effekt ökning så ska det inte va några problem att besiktiga.(trots att bes.killarna vet att man kan ställa turbotrycket)130hk original +20%=156hk ca.0.3-0.4bar laddtryck! Kan det gå på en 2000tii-73? | |
|
Förutsatt att effekten vid besiktningen inte bedöms vara högre än den i effektintyget angivna är det inga problem. Med andra ord, höj inte trycket förrän efter besiktningen för att vara säker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så det berömda "intyget" från BMW krävs inte om bilen är äldre än -75 och motorn är i originalutförande och inte överskrider 20% effektökning? Innebär det att man kan turbokonvertera ALLA bmw innan -75 så länge de inte överskrider 20% effektökning? |
|
|
Ja, det stämmer. I en del fall kan man öka motoreffekten över 20% också, BMW har generellt intygat att vissa modeller tål högre effekt. Detta finns då infört i fordonsdata... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men om man då till exempel har en 528i E12 som original är på 177hk, kan man då utan problem höja effekten till 218hk som tex M535i E12 har som standard? Det är ju samma kaross, endast bromsar, fjädrar/dämpare och krängningshämmare som skiljer. Eller går det bara om man använder sig av M535:ans bromsar osv. ? Och om det går, får man då höja effekten från 218hk till 261.6 (+20%)? Och om det gick och man har en bil före -75, skulle man då kunna montera en nertrimmad M5-motor? |
|
|
Du får alltid höja effekten 20% utan övriga åtgärder. Tillåter tillverkaren det får du höja effekten ytterligare, ev. med krav på ytterligare modifieringar. Ska man använda en "nertrimmad" motor krävs ett effektintyg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| gå in på sfro´s hemsida..... | |
|
markkus: Det är väl en jäkla skilnad på vriden i 528'an och 535'an? //Ticco www.ticco.com |
|
| 235Nm mot 310Nm. Så sant... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.