AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.605

En fråga om Oljor och tickande.

Sida 2 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Castrol GTX Magnatec

Castrol

Helsyntetisk, lättflytande olja som fäster vid motorns innerytor och skapar ett effektivt skydd dygnet runt. Viskositet: 5W/40. Specifikationer: API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4.

Artikelnr: 41-C4007065 Pris: 499:-

Dock så läste jag på forumet om en som fått mera tick av magnatec olja...
320-325
jag kör på den men jag tyckte att magnetic tickade mer än valvolines helsynt men men jag skall iallafall byta olje sort nu. tänkte oxå hälla i såna där rengörningssats i motorn sån där omega ... verkar som många här på forumet har posetiva erfarenheter av såna tillsatser. men johan B kanske inte tycker så.. har för mej att jag läste några inlägg för länge sen att det var lite negativt, men jag har precis bytt kam o vippor ÄNDÅ tickar den.. sen har jag rengjort oljeröret ovanför kammen oxå men det hjälpte inte nånting,.. jag är lite nyfiken på Mobile 1..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Du kan ju justera dina ventiler ialla fall... mina är ju "självjusterande" visst det hör man ju :( buhhääää....
kn
310
knudi
535i -92
har hört att det är bra o kleta ner lite ventilslippasta genom oljelocket så slipar det till det som eventuellt knackar =)

200km/h-50km/h på 1s
kn
310
knudi
535i -92
förresten du kanske har en diesel och dem brukar ju knacka litegrann

200km/h-50km/h på 1s
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Va rolig du är nu knudi!!! Nån annan som kan komma med ett seriöst svar...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar som en del har upplevt att Magnatec-oljan har tickat mer än tidigare oljor som de använt. Frågan är bara vilken olja de har gått från och i vilket skick oljan varit (gammal oxiderad olja kan bli rätt tjock!).

Just den oljan har jag ingen personlig erfarenhet av, men har svårt att tro att den skulle orsaka mer oljud än annan olja!

I ditt fall hade jag nog faktiskt köpt biltemas 5W40-olja som är riktigt bra. Särskillt när man tar hänsyn till priset!

Köp INTE deras 5W50-olja, den har mycket sämre specifikationer!

Eftersom det är klasser det handlar om, kanske du bör välja en olja som inte ligger nära 30-klassen viskositetsmässigt.

Kolla i denna tabell, där står exakt "typvärde" för kall och varmviskositet för respektive olja:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med Biltemas 5W-40 har man råd att byta olja efter kanske 6-900 mil istället för att vänta kanske dubbelt så länge...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
BILTEMA OLJA!!!!!! 99% av allt jag har köpt av dom har inte passat eller gått sönder innan man har hunnit komma ur butiken, Johan B har du gått på whiskeyn nu eller???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svar NEJ! (inte ännu, helgen har inte börjat ännu!) :o))

Faktum är att deras 5W40-syntetolja är en bra olja (den är tillverkad av en av de största Norska oljebolagen - gissa vilket!)

Att det står Biltema på etiketten gör inte att oljan är sämre.
Den har riktigt bra klassningar. Klassningssystemet är strikt standardiserat och ger att oljor inom samma klass är direkt jämföbara kvalitetsmässigt!

En hel del skräp finns det förvisso hos Biltema, men köper man produkter från dem med urskiljning kan man göra bra affärer! (har sett Bosch-lyktglas till gamla Saab 900, för mycket förmånliga priser, jämfört med vad de kostar hos t ex Saab eller Mekonomen), allt som har biltema-etikett är inte dåligt!

Mvh

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok :)

nu har jag ialla fall varit på autoexperten och köpt en ELF olja helsyntet 5w40...
Bilen blev lite tystare (hör det inte in i kupen ialla fall) dock är den ju långt ifrån så tyst som jag vill ha den, men men det är väll bara att acceptera att bil-j*veln inte är ny, dock så blev en grej mycket bättre nu än med den gamla oljan och det är att oljetryckslampan släcks på ca 1 sekund mot med den gamla oljans 5 sekunder... = slammer fri vid kallstart :)

Tack så mycket Johan B...

men jag kommer inte vara nöjd förrens bilen är helt tyst :) Jag prövar med sirap och sågspån ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Deejaywasp, håll ett öga på hur oljan ser ut framöver!

Om den blir väldigt svart snabbt, är det troligen en indikation på att den nya oljan tvättar rent i motorn (som kan vara smutsig pga tidigare oljekvaliteter).

I så fall kan det vara lämpligt att göra ett nytt oljebyte (och givetvis filter) efter några hundra mil. Annars finns det en liten risk för att borttvättade föroreningar täpper igen oljefiltret.
Därefter bör du ha fått ur det mesta av föroreningarna i motorn och kan ha normala bytesintervall efter det.

Mvh

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok... jag skall hålla ett öga på oljan, Tack Johan!
Sp
51
Spud
518i -90
"Det verkar som en del har upplevt att Magnatec-oljan har tickat mer än tidigare oljor som de använt. Frågan är bara vilken olja de har gått från och i vilket skick oljan varit (gammal oxiderad olja kan bli rätt tjock!)."

Jag hade kört ca 700-800 mil på Mobil1 5/50 helsyntet innan jag provade Magnatec oljan. Den tickade mer vid 0 mil än Mobil1 oljan som alltså gått 700-800 mil.

Därför är jag tillbaka på Mobil1.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ok... nu har jag kört ca 20 mil på den nya oljan och den är redan kolsvart... är detta normalt? ska jag byta oljan igen eller kan jag lugna mig tills nästa oljebyte?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kör ca 200-300 mil till och byt på nytt! (glöm inte byta filtret!)

Troligen var din motor rätt smutsig och nu gör kvalitetsoljan rent!

Mvh

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok... tack...

Jag hällde också i förmycket olja... 4liter så nu blir det olja under bilen på natten...

Är det någon fara?

Dock är den oljan som ligger på marken inte svart utan ser som ny ut....
djwasp: m40-spisen ska ju ha 4 liter

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jo jag vet... åndå blev det alldeles för mycket på stickan...
Sp
51
Spud
518i -90
3.75 l om man inte bytt filtret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.