AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.602

En fråga om Oljor och tickande.

Sida 1 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Min m40 motor tickar precis som dom flesta m40, dock så är den relativt tyst innan bilen har uppnåt arbetstempratur...

Tänker jag rätt då jag tror att bilen skulle ticka mindre med en tjockare olja?

Vad ska jag ha för olja som är tjock utan att vara för trögflytande så motorn inte slammrar allt för bedrövligt vid kall start...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SOm du beskriver symptomen har du kanske en olja som har för låg varmviskositet! (kan även vara mekaniskt!)

Vilken olja använder du nu?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
oj... kommer inte ihåg vilken olja jag har men det är en delsyntet i alla fall, fast det kanske inte hjälper så mycket :(

Vad rekomnderar du/ni för olja som är tjock när den är varm och tunn när den är kall :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skall du ha en olja med ett brett viskositetsområde.
Dvs. en olja med ett lågt kallviskositetsvärde och samtidigt en olja med ett högt varmviskositetsvärde.

Förslagsvis:
5W50

Det är bara syntetoljor som har så brett viskositetsområde.

Men titta inte enbart på viskositeten, kolla även att ACEA och API-klassningarna är bra! (det finns vissa lågprissyntetoljor som har förhållandevis dåliga klassningar!)

Oljan bör vara klassad API SJ eller SL samt ACEA A3.

Mvh

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
tack johan :) Du vet ingen 5W50 olja som du kan rekomendera på rak arm till mig som inte kostar allt för mycket?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan kolla här:
Länk

De jag spontant kommer att tänka på är BP, Mobil, Valvoline och Pennzoil. Direkt billiga är nog ingen av dem...
Kolla om du kan köpa olja hos någon verkstad som sysslar med tyngre maskiner (typ lastbilar eller skogsmaskiner) de brukar kunna ge bra priser på olja.

Biltema har en olja som har den viskositeten, men den har låga kvalitetsklassningar (enbart API SG, verkar inte vara ACEA-klassad alls!).

I ditt fall kan det kanske vara OK att använda en 10W50 olja. Jag skulle inte rekommendera att gå lägre än 50 i varmviskositet med de problem som du beskriver.

Har du koll på hur kamaxeln ser ut? Jag misstänker att det kan vara den som är sliten!

Mvh

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
vill du ha bra olja så ta kontakt med autoexperten, dom har bra ELf olja till bra pris! Får du inget bra pris så kontakta mig!
JAg får sååå bra priser från dem! Köpte deras bästa Elf olja och ngk stift filter till riktigt bra pris! Ångrar mig inte!!!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är dom som ligger vid kämperondellen på kämpevägen bakom X-traköp!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Johan B jag har ny kamm nya lyftare osv. så det ligger inte problemet...

99% av alla m40 motorer jag har lyssnat på tickar... även fast kammen är frisk :(

Jag känner att det är dax att någon tar tag i detta och kommer på ett sätt att få motorerna att hålla käft, det ska låta ur avgasröret, inte ur motorn...

Peter: ok, tack... jag har själv kontakter där så jag ska kolla upp med dom...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Deejaywasp:

Vad har du för viskositet på oljan nu i motorn?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
10w30 har jag för mig men jag är inte alls säker...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En olja med varmviskositet 30 är en tunn olja!

Byt i såfall till en xW40 eller xW50 olja! (x=0, 5 eller max 10)

Om du tycker att det är värt pengarna kan du med fördel prova Castrol TWS 10W60 (såg att någon sålde den oljan billigt på Powerbörsen!), den brukar fungera mycket bra mot "ljudliga motorer".

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller helt med Johan, byt snart till en 5W-50 + nytt filter!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack så jätte mycket för alla svar speciellt "Johan B" ,,

bara en liten sak till: skulle en 5W50 olja funka även till vintern eller ska jag vänta tills sommaren kommer....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Eftersom den tickar nu när den är varm rekomenderar jag byte innan vintern, en 5W-50 olja är tunnare än en 10W-30 vid kallstart.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kallviskositeten (första siffran) anger hur lättflytande oljan är vid 40 grader C. Desto lägre värde, desto mer lättflytande och därmed bättre "vinterolja".

Det som en del har svårt att förstå är att vissa oljor med brett viskositetsområde, klarar av att vara både tunnflytande när det är kallt samtidigt som de är relativt tjockflytande när de är varma.

T ex en 5W50-olja jämfört med en 15W30-olja:
5W50 oljan är tunnare när de är kalla (mäts vid 40 grader) samtidigt som den är tjockare än 15W30-oljan när de är varma.
5W50-oljan täcker in hela viskositetsområdet som 15W30-oljan har. Således kan man använda 5W50 om det står i instruktionsboken att motorn kräver t ex 15W30.

Dessutom har 5W50-oljan större krav på flytbarhet vid vissa minusgrader (har inte exakta siffror i huvudet, men det är typ -25grader C).

Att kolla på oljans konsistens i flaskan när man står i butiken säger nästan ingenting om hur oljan är när den är kall och varm!

Men detta är som sagt ENBART flytbarheten (viskositet) hos oljan, det säger INGENTING om oljans övriga egenskaper (t ex smörjning, avdunstning, slitage i referensmotorer, fosforhalt, viskositetsförändringar vid slitage i oljan etc.).
För att få reda på de egenskaperna måste man kolla API- och ACEA-klassningarna.
Enkelt uttryckt: Högre klassning är en olja med bättre egenskaper.

T ex är en API SL-olja bättre än en API-SG-olja. Oljorna är alltid bakåtkompatibla i API-systemet, en bättre olja (högre klass) täcker alltid automatiskt in kraven på en sämre olja (lägre klass). I klartext: om det står i instruktionsboken att motorn skall ha API SG, kan man utan problem använda en API SL-olja.
Kolla bara att viskositeten är den rätta!

Motsvarande är en ACEA A3-olja bättre än en ACEA A2-olja.

Däremot är A1 och A4 speciella klasser.
A1 är en speciell klass för bränslebesparande oljor (ofta tunna oljor).
A4 är för direktinsprutade motorer (GDI och motsvarande).

Står det ett årtal efter klassningarna, är ett senare årtal en bättre klassning än ett tidigare även om själva klassningarna (bokstäverna och siffrorna i API- och ACEA-klassningen) är de samma.

Mvh

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ok.. tack...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Johan b king of oil... DU ÄR GRYM :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Johan: tror du att denna kan bli bar till min m40 Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
bar: bra...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag klickar på länken får jag upp ett tomt fönster!
Lite svårt att uttala sig! ;o)))

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.