|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
ormen |
Den lilla fläkten som sitter i panelen bakom temp.rattarna går hela tiden, även när tändning är av och nyckeln ur... ska den göra det? smått irriterande surrande... eller är det nåt som är galet i systemet? Vanlig AC, den lilla varianten... |
|
Nej, den ska stanna när du stänger av tändningen. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
ormen |
ok, nån som vet var man skall börja felsöka? ev. åtgärd? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På E39 går den i ca 12-16 minuter tills bilen går ned i viloläge. Men den funktionen kanske inte finns på E34??? ///MVH Hasso |
|
Vilken lilla fläkt pratar nu om? *BAWORAK* |
|
|
den ska gå i några minuter efter du stängt av motorn! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har svårt ställa in värmen i min E34, blir bara varmt eller kallt, har denna lilla fläkt med saken att göra, eller används den bara till AC:n?? Annat troligt fel är värmeventilerna då kanske...?.....låter jobbigt att riva bort, särskilt så här års utan garage! ;) |
|
|
Men vad är det för förbannad fläkt ni pratar om??? Jag har då ingen vad jag vet, förutom den vanliga fläkt som gör att det blåser ut behagligt vald inställd temperatur... Men det är knappast den ni pratar om, och ngn annan fläkt har jag aldrig hört talas om. *BAWORAK* |
|
|
Har jag rätt är det en liten sak som "suger" in coupé-temperaturen för att ha som ref. vid styrning av AC, dock vet jag ej om så är fallet när man inte har ACC??? |
|
ormen |
SvanteE: har du AC? Då har du kanske en sådan...det sitter en liten horisontellt placerad fläkt, ca. 5-6cm i diam. bakom värmereglagen. Vet inte hur det ser ut på "Stora Klimatanl.". Den suger in luft via ett krökt rör, som går från det räfflade insugshålet ovan värmereglagen i panelen. Man får lossa panelen för att se fläkten, vilket kanske inte är så tokigt o göra ibland för i min satt en riktigt svullen dammråtta. downthehighway: du har nog problem med värmeväxlare i torpedvägg eller nån "ventil"(spjäll) i luftkanalerna har kanske hakat upp. På min gamla 525 utan AC, hade några luftkanaler "delat sig" och förskjutits. Riv lite i inredningen i kupén o kolla kanalernas sammankoppling, det är plaströr som är ihopskjutna... peter78w: jag får väl sova i bilen en natt... eller är nån insignal som säger STOPP till manicken borta... får väl leta FEL.. |
|
Ormen: tack för tips, men låter konstigt för jag har ju goo värme om jag drar på fullt, om jag fattat rätt ställer sig värmeventilerna då i max öppet!!?? Samma i min (max kallt), då bara kallluft, men därimellan svårt ställa temp. Om något rör/luftkanaler ramlat isär borde väl inte det få dessa effekter??? |
|
|
Ormen> Hag har den "stora" Ac´n fast utan automatik vill säga. När man tittar på den här länken ser jag ingen fläkt: Länk Men det kanske är så att det inte finns det på min då? *BAWORAK* |
|
|
Både stora (med liggande hjul) och lilla AC (med stående rattar Länk ) har en liten fläkt för att suga in kuptempératur. Det brukar synas att gallret på paneln blir lite dammigt efter ett tag. Downthehighway: Ditt problem kan bero på trasigt styrelektronik eller trasiga temperatursenorer till tilluften. Är båda sidorna dåliga eller bara förarsidan? I ändlägena har temperaturreglaget på förarsidan override på passagerarsidan. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik W:OK..ska kolla lite o jämföra H & V sida, dax för lite felsökning alltså!! PUHH!!...det är ju så kallt o inget garage!! :( |
|
|
Erikw> Var så snäll och tala om för mig var den däringa insugsfläkten syns på de mer än detaljerade bilderna (utan tillstymelse till fläkt)... *BAWORAK* |
|
ormen |
SvanteE: skit samma, på länken finns det ingen sådan fläkt. Just p.g.a. att som rubriken lyder:MEKTIPSET BASERAS PÅ EN -89 UTAN AC ... Men på näst sista bilden, ser du lilla gallret nästan längst till höger, där fläkten ska sitta - OM AC FINNS. |
|
Ok, säger du det så:-) Tror nog att det är stavfel bara...den mittersta knappen ser mycket likt ut den jag har med en snöflinga:-) Nåja, skit i vilket. Kommer jag åt den där fläkten bara genom att "bända" lite i de nedre hörnen då eller? Verkar lite farligt det där med vajrar o skit som det skrivs om. Går det utan att ta bort värmereglaget? Vill ju bara kolla om jag också har en dammråtta där. Utöver det: ngn som vet varför jag har svårt att få "airmixen" att fungera? Blir ingen skillnad nästan längre oavsett om hag vrider den till blåttt eller rött. *BAWORAK* |
|
| Verkar som Svante E har samma bekymmer som mig!!?? | |
|
down....> NEj det har jag inte. Har inget problem alls med värmen eller kylan i sig. Inte heller med hastigheten på fläkten. Mitt problem är just "airmixen" (detta som jag nästan bara sett på BMW, mycket bra uppfinning), dvs jag vill kunna ha på tex 25 grader vid fötterna och (ev uppe vid vindrutan) för att få värme i bilen, men jag vill att "ansiktsblåsen" skall vara friskluft. Kanon när man kör länge och börjar bli lite dåsig samtidigt som man vill behålla värmen i bilen. *BAWORAK* |
|
| OK, så du kan ställa värmen som du vill?? Så bra för dig! ;) | |
ormen |
jag skruvade loss hela panelen + lilla inrednings biten till höger om panelen, det går att lirka ut hela paketet en aning, vajrarna släpper efter så pass mycket... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.