|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag växlar från 1-2, 2-3, 3-4 & 4-5 så känns det som det glappar i kraftöverföringen. Släpper jag upp kopplingen lite för snabbt så dunkar det till någonstans under bilen. Någon har nämnt att det är "plattorna" som kan vara slut, kan det stämma? Vad är "plattorna " för något? Med vänliga hälsningar Patrik A | |
| Hardyskivan? | |
patrick0209 |
hej det är din hardyskiva som är spruken eller så börja tapparna att glida ut jag byte ut min på min mercedes.benz 220 kombi -1987 kaross W124 för att jag fick en 2:a på besktnngen |
|
okay, tack så mycket folkes.. Helgen e räddad Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tror i 1:a hand inte på Hardy-skivan utan snarare på BMW,s achilles häl i form av stödlagret. Stödlagret är ett gummiupphängt lager som sitter ungefär mitt på kardanaxeln och skall "hålla den i styr". Det sitter ovanför avgassytemet varförd den har en litet tuff atmosfär att leva i...gummit torkar (värmeskyddet till trots) och spricker och sedan när Du gasar iväg kommer kardanen att hoppa. Det dunkar då ungefär strax framför baksätet. Symptomtest: 1:an och en 3/4-gasacceleration ....dunk, dunk, dunk.....sedan när Du fått fart ... försvinner ljudet.....tills nästa rödljus. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Mina symtom är: växel1accel ->koppling ner,växel2koppling upp "dunk"accel->koppling ner,växel3koppling upp"dunk" etc etc. Det dunkar även när man tex ligger i tvåan och släpper gasen för att motorbromsa.. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
Paap Reeder |
Hej! Lägger Du handen på kardantunneln precis framför baksätet och gör "de dunkframkallande manövrarna" så kommer Du att känna det i handen som om ngn slår med hammare underifrån. "Hardyskivan" kan Du inte känna fysiskt känna "uppifrån". MVH /// Paap R |
|
okay, jag ska prova :) Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
| Silentblocken kanske? | |
|
Men jag undrar också... Jag nämnde att det kunde vara hardyn för någon men denne hävdade bestämt att det är "plattorna".. Vad är "plattorna" för något? Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
| Som sagt, silentblocken... Jag skulle tro att det är de han menar | |
|
vart sitter silenblocken ? Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
mr Bear: Har du kollat stödlagret? Paap Reeder har skruvat med sin 750 sen stenåldern, han om någon har erfarenhet... |
|
| kolla här får du se Länk | |
| Kanske inte var svar på din fråga om vart dom sitter... Om du tittar under bilen så ser du bakre fästet som ansluter bakaxeln till karossen ungefär som en hockeypuck med en bult underifrån upp mot karossen, dom bussningarna kallas silentblock. Hoppas du vart lite klokare av den förklaringen =) | |
|
jag bugar och tackar för detta.. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Är det inte märkligt vad det ser konstigt ut när man tryckt på "besvara inlägget"? Har setat och läst mina egna inlägg i den här tråden och blir bara förvirrad =) Med risk för att öka förvirringen så vill jag förtydliga mig lite vad det gäller silentblockens placering. Det jag menar är inte dom bakre fästena i bakvagnen utan det jag menar var just bakvagnen... Det blir alltså dom främre fästena i bakvagnen... Nu vart allt klart som korvspad =D |
|
|
hahahaha... jo du har rätt.. Ibland känns det förvirrat.. Tack så mycket :) Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
lyfter en gammal tråd, hur är det på E38 automatare, vad finns på vägen från lådan till bakhjulen som kan orsaka glapp känsla om man är lite snabb med gasen (av eller på) då känner jag att drivlinan liksom inte hänger med Hardyskiva? stödlager drivknutar eller vad säger ni gott folk? Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
trådlyftare: Ingen som känns vid vad som finns på vägen mellan låda och bakhjul som kan orsaka glapp känsla ? Gäler en Automatare då alltså.. tycker mn tappar en del köglädje på glapp som detta. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Gott folk, här är en Länk på ett fel som starkt kan bidra till ovanstående nämnda symptom. Har din E38 rullat så där 16000-20000 mil? Då kan bakre yttre kulled i hjulupphängningen vara dags att byta. Kolla genom att lyfta bilen så bakhjulet hänger fritt. 1. Ta ett vertikalt grepp om hjulet och känn om det glappar. 2. Ta sedan ett horisontellt grepp och kolla samma sak. Är svaret ja på ett och nej på 2 så är kulleden förmodligen slut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.