AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.644

328 går illa. Verkstaden hittar inte felet! Har redan lagt 10000kr

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har en 328 -95, som jag mitt klantarsel råkade missa en växel på och fick en millisekunds övervarvning till följd. Efter detta går bilen lite risigt, framförallt på tomgång, riktigt risigt, står och hoppar. Har haft bilen inne först på en verkstad (icke aukt.)som mätte upp allt: Komp, avgasvärden, kammarna -allt ok. Då byttes ventillyftarna, vanosen, vevhusventilationsmembran lite på chans, jag godkände. Dryga 10000 kr inte ett skit bättre blev det, killen på verkstaden erkände att detta var för svårt för honom och rådde mig att lämna bilen till BMW Solna istället för de kanske skulle kunna hitta felet. Tre(!) dagars felsökning på BMW Solna men de konstaterar bara att alla värden är bra och ringer mig och säger att dom tror att det är elektroniska styreheten. Totalt skulle det kosta 14000 kr, men dom är ändå inte säkra på att det blir bra....Det går tydligen inte heller att "testbyta" den delen för den ska "kodas in" och då har dom ingen returätt på prylarna..... någon som haft samma typ av problem, eller kan råda mig?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hmm... Fy fan vad jobbit! Jag har också ett liknanade problem med bilen min! Men jag lämnade in den på BMW solna och dem likaliserade felet till lambdasonden som jag skall byta så fort jag får in lite pengar.. Men jag tror att ett byte inte gör någon skillnad utan att nollställa styrboxen.... ?

Försök att nollställa din styrbox, jag vet inte, men det kan vara värt ett försök? Det är mycket simpelt, du kopplar ut minuskabeln på batteriet och låter den stå så över natten, sen kopplar du in han på morgonen och låter bilen gå på tomgång en 5-10 minuter. Jag skulle försökt med det.

Men men... Jag lider med dig, jag vet hur jobbigt sådana fel är/kan vara.

Lycka till!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
olaO: För att nollställa styrenheten behöver du bara vänta några minuter med batteriet bortkopplat. Sen skall bilen gå på tomgång till den uppnått normal arbetstemperatur. Tveksamt om det hjälper dock... Verkade det verkligen som om det hade med den lilla övervarvningen att göra? Började bilen gå dåligt direkt efter det? Hur allvarlig var övervarvningen?

MD: Behöver du en ny lambdasond på bilen byter du den väldigt lätt själv och den kostar 800 på Motornord. Köp en billig blocknyckel på biltema, gärna en som inte riktigt har fulllängd så kommer du åt bättre. 22 mm skall det vara. Sen åker du till en GDS hall eller e oljegrop, kryper under bilen och skruvar loss sonden. Den sitter precis framför katalysatorn. På med den nya och nollställ styrenheten och saken är klar. Allt är gjort på under en halvtimme.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bilen gick dåligt direkt efter det råder inget tvivel. Övervarvningen var illa, typ 4500 varv på trean sen lyckades tvåan hoppa i när det skulle varit fyran.....givetvis reagerade jag med kopplingen men bilen hann ta stryk.

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

olaO: Låter verkligen tråkigt! Varför kontrollerade inte din mek. kille om någon ventil har krökt sig? Vet iofs inte om det kan hända, men om kamkedjan är "slapp" och kuggade över ett hack när bilen övervarvades.

Som du skriver att du ligger på 4.500 varv och slänger i tvåan istället för fyran låter inte så farligt i mina öron, hur många varv per minut var du uppe i när tvåan slets i? själv så har jag kört min kärra till 120 km/h på tvåan, men då varvar jag in på ekonomimätaren.

Fartoflakt & MD: Själv fick jag lov att plocka ner hela avgassystemet innan jag fick bort lambdasonden, detta berodde på att den satt så inihelvete hårt! :)

Du kan försöka få fart på den gamla genom att värma den med gas och knacka ur all sot som sitter innut i den.

//K
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kommer inte ihåg varvet exakt men körde typ 145-150 när jag råkade få i tvån, det skrek till rejält. vad beträffar krökta ventiler så har båda verkstäderna kollat kompet, kamaxelpositioner osv då borde väl det du säger upptäckas? Det sjuka i det här är att bilen drar aningens mindre soppa nu än tidigare. Den går bra över 1500 varv men riktigt dåligt på tomgång.

ra
976
rawsezx

olaO: Ja det stämmer nog som du säger, om dem har komptestat så borde dem ha upptäckt om en ventil var krökt...
Om man koncentrerar sig på tomgångsmotor, lmm, och lambdasond då? alla dessa fungerar?

Det är ingen vacuumslang som har spruckit, eller nått sånt, så att
den drar tjyvluft någonstans?

//K
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dom har haft den på BMW sen i tisdags så jag hoppas att de kollat sånt innan de byter styrboxen för 14000....

ra
976
rawsezx

Alltså det måste väl kunna gå att byta ut styrboxen från en annan 328 -95:a för att kunna kolla om det är den som det
är fel på.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
rawsezx: Min sond satt oxå så innihelvete när bilen var kall. Jag tog en snabb repa så systemet blev varmt och skönt. Sen lossnade den lätt. Eftersom sonden sticker upp lite så svalnar den fortare än systemet (och speciellt katten). Återanvända lamdbasonder är inget jag rekommenderar. Det är en slitdel som bör bytas efter cirka 15000-20000 mil oavsett om bilen har okej avgasvärden. Man får ofta ett direkt genomslag på bränsleförbrukningen efter ett byte på en gammal bil.

Jag tror också att det bör gå att prova med en styrbox från en annan 328 -95 om det bara står samma nummer på boxen. Känns ju ganska aktuellt innan man pyntar 14000 utan att veta om det bli bättre...

Jag är fortfarande skeptisk till att det var själva övervarvningen som är den direkta orsaken. Möjligen en utlösande faktor, men det låter inte så allvarligt tycker jag. Peta i tvåan från 3:an vid 4500 varv kanske inte är något man skall göra varje dag, men är det verkligen så allvarligt?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
De säger att det inte går att ta från en annan då det tydligen måste vara en ny som man kodar in.Jag var rätt snabb med att fråga om det, jag lovar....

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
fartofläkt: håller med dig... var landar man på för varv när man lägger i trean och har dratt till varvstoppet på tvåan?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det vete fasen... Jag kan inte hitta utväxlingsförhållanded för E36 på nätet... Men uppskattningsvis skulle den felväxling som beskrivs rendera i ett varvtal på mellan 6500 och 7000 varv. Om man möter upp snabbt med kopplingen då (det nämndes en millisekund...) så borde det väl absolut inte vara någon fara?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kanske jag hade mer varv körde typ 140-150 på trean när jag drog i tvåan, fruns bil...hon satt bredvid......hon säger att det blir automat för mig i fortsättningen.........;-)

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Att komma undan med något lindrigare än skiljsmässa i det här läget tycker jag att du ska ta som en bonus! :D
He
70
Heavy
530D Touring -00
Har du kollat kamkedjan?
fast att det sitter en kamkedja så kan den kugga över
vid sådana övervarv.
För det låter på dig som att det kan vara en möjlig orsak.
för då går motor`n taskigt på låga varv
detta går enkelt att kolla med tändningslampa om
styrningen för tändningen sitter på kamaxeln och inte på
svänghjulet bak på motorn.
för då visar den riktigt oavsett hur mycket kamaxeln har vridit på sig.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Den är ju inne just nu och jag gav det förslaget men de sa att kammarna stod helt rätt. De kan dom väl inte göra om det kuggat över?

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Det behöver ju inte ha kuggat över i toppen, så kammarna kan stå rätt i förhållande till varandra. Det är ju lite skumt att den går rent från 1500 och uppåt, men vanosen kanske kan reglera så pass mycket att den kan kompensera för en överkuggning?
Att det skulle vara styrboxen låter ganska otroligt, då skulle du haft symptomen tidigare, ofta av karaktären ibland bra, ibland inte alls.
Ola O:Fick du i 2:an i typ 140 o så resulterar det i ett varv på ca 9000 efter en snabb check via omräkningstabellerna här på forumet...9000 e ju en rejäl övervarvning:-(...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....för att inte tala om accelerationen i den rörliga massan upp till det varvtalet!
Det är nog stor risk att ventiler, ventilfjädrar och lyftare inte hänger med riktigt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har gjort EXAKT samma sak som dig, med EXAKT samma symptom som följd och med en EXAKT likadan bil. I mitt fall var det en krökt ventil och jag tappade en cylinder direkt, men den kom tillbaka vid lite varv. Ta ett nytt kompressionsprov noggrant, för jag tror ändå att du har krökt en ventil, fast kanske inte lika mycket som jag gjorde. 14 kilos komp hade jag på dom friska cylindrarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.