AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.067

Motorproblem 750 e32 - vibrerar och går dåligt

Sida 2 av 3
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej slan,på min var det noll komp på en cylinder en gång,men då var det en bränd avgasventil.
Paap Reeder
Hej slan!
Ta ut alla stiften och kör motorn på starten 30+30+30 sekunder tag sedan ett nytt kompprov.
Varför = hade exakt så på min cyl 3-4-5 efter att motorn stått 3-4 veckor.
Hur: tror att det har med hydraullyftarna att göra. Sedan dess har dessa cyl fungerat "bäst i hela motorn".
Du får ingen förbränning undet 8 i komp vilket isf skulle göra att din gått på bara 9 st cyl......vilket inte jag tror är fallet.
MVH /// Paap R
sl
56
slan
728iA -97
hmm, dethär låter ju lite skummt, tyvärr har ja inte tillgång till komptestet längre.
Men jaq körde komptestet så att ja började längst in från oljepåfyllningen och då blev det 9.5 10 11.5 0 0 0, iofs hade den stått en vecka eller kanske 2.

Påverkas kanske lyftarna av oljenivån i motorn?
cu
65
curt
750iaL-95
525iA touring-96
325i -93
Köp inte en ny motor. Skaffa en ny topp i stället. Sannolikt ventil eller slitna kammar. Normalt så lossnar banjobultarna och då slits kammarna. Att kammarna gör så komp blir noll är inte sannolikt men det verkar som ventilerna är brända och inte sluter tätt.
Om du skulle byta toppen ett litet tips. Låst fast kamkedjan på vänster sida så den inte dras ned eftersom den är självspännande där innan du lossnar den. Glöm inte att låsa vevaxeln i nollläget innan du börjar. Det finns styrpinnar som man skjuter in och låser under.

ClG
Länk
sl
56
slan
728iA -97
Nu har jag kört en bit med bilen iaf. Och olja har letat sig tillbaka upp i plenumet. Den har också börjat ryka sådär mkt igen (blå/vit rök)

testade att rycka några spridare men hände ingenting när den stog på tomgång, blir absolut inte klock på denhär maskinen...

En grej som jag tycker e lite konstig är att när man bromsar in så börjar motorn vibrera igen (somvanligt på tomgång) men precis när man stannar och trycker ner bromsen lite extra för o stanna helt så slutar det att vibrera för att börja igen direkt efter. Det funkar att göra så när man står still också, vet inte om det har nått med lådan o göra men skummt är det ialla fall.
Låter som att kolvringarna skulle va slut.

Har du testat att ta ett kompressionsprov?
Oj...såg just att du hade det...

Men testa igen...kör motorn varm och testa direkt efter.
sl
56
slan
728iA -97
jajust. Inte kan väll batteriet få bilen å gå taskit?
För ända sen bilen strulat har den gått väldigt tungt när jag startat den. Inte domhär wuchuchuchuchuchu wroom, utan mer åt wu chu chu chu chu wrom.
Men å andra sidan ska den ju inte läcka ölja för det. :)
Hehe nee det är nog inte batteriernas fel att den läcker olja =D

Men visst kan dom göra att bilen blir trög och inte riktigt funkar som den ska. En 850Ci jag grejade med hade slut batterier och den va helt knäpp tills jag satt dit två bra batterier eller hade laddare på dom gamla.
Paap Reeder
Hej slan!
Har du möjlighet att mät vridmotståndet framme på vib.dämparen?
Behöver ej ta ut stiften ...vrid bara ngn mm.
MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Batterispänningen kan ha mycket stor betydelse. En vintermorgon gick min i nödläge, gick bara på halva motorn och endast på en växel. Jag laddade batteriet en kvart, sen var allt som vanligt igen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sl
56
slan
728iA -97
"Har du möjlighet att mät vridmotståndet ..."
nu hänger ja inte med alls, vad är vibbdämparen och vart sitter den ?
Paap Reeder
Hej slan!
..anslöt till vad du skrev at du tycker att din m70 går runt trögt med startmotorn.
Så tyckte även jag om min varför jag mätte upp vridmomentet att dra runt motorn "framme på remskivan till fläkt-gen o. s. v".
(utan stift d v s ingen kompression)

Min går runt på 4,9 kgm vill jag minnas.

MVH /// Paap R
mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
Hej paap !!

var din motor kall ellr varm då du mätte upp det värdet...det är ju lite beroende av om den är varm och finns mycket olja på lagren eller om den har stått ett tag då går den ju tyngre!!

mvh mrhorsepower

Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=)
sl
56
slan
728iA -97
hmm ok , jobbigt värre o dra ut alla stift bara för o testa det :P
jusst nu kör jag omkring i bilen och har väll givit upp hoppet om att fixa nuvarande motorn...
Blir förmodligen utbytesmotor eller till att sälja.

men sätter jag i utbytesmotor tänkte jag ta ner den gamla för att lokalisera felet.
Paap Reeder
Hej slan!
Nej..... krångla inte med detta när du nu har motorn igång.
Tänkte utifall att du hade den "nere" till delar.

4,9 fick jag med kall motor.

MVH /// Paap R
sl
56
slan
728iA -97
ok, men nu har den nog generalrasat, påväg hem från jobbet så började den ticka som om det vore en diesel så började den klaga på oeldruck = inte bra. Blir utbytesmotor då ja antar att ingen vill köpa den i dethär skicket.
mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
vad har du för pris på den???

mvh mrhorsepower

Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=)
sl
56
slan
728iA -97
får jag 23 så släpper jag den, annars byter ja motor.
Paap Reeder
Hej slan!
Köp en bottendel av ECP och flytta topparna (efter "viss översyn").
Tror att du totalt med alla delar och toppjobb kommer under 10´.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.