|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har problem med min 750. Den vibrerar på tomgång upp till ca 1.500varv, men gasar man iväg med den så försvinner det i princip. den går också mkt sämre än den gjorde förut, orkade knappt över 190 när jag körde den senast, samt att den läcker olja från oljepåfyllningslocket (?) när den blir varm. Misstänkte vevhusventen och bytte slangar och ventiler till den, men det blev inte mkt bättre. har någon nått tips om vad det kan vara tro? | |
Paap Reeder |
Hej! Tror inte att den går på alla tolv. Över 1500 är det svårt att höra om alla 12 tänder. Tror att den missar på minst 2 cylindrar. Rycker jag en tändstiftshatt ...så visst känner man att den misständer men man måste lyssna. Två hattar loss gör att man ser att den rattlar. Det stämmer nog också bra med 10 cyl ger 190 kmh 11 cyl ger 220 samt 12 ger till varvstoppet. Är det en tändkabel bör Du inte åka alltför länge med det ty Du matar ut soppa i kattarna....No good! MVH /// Paap R |
|
hmm, ok kan ju stämma. Jag kör förövrigt inte med bilen, känns absolut inte aktuellt när den går som den gör. Men det blir väll till att kolla alla stift/tändkablar då. |
|
Paap Reeder |
Hej! Kablarna bör hålla ca 6.1 kohm samt ca 2 kohm på kabeln till spolen. MVH /// Paap R |
| Ryck hellre ur en spridar kabel om du ska kolla vilken cylinder den går dåligt på! | |
|
ok, nu har jag ialla fall testat tändkablarna på höger halva och dom var bra. Dock kollade jag också stiften och dom var helt igengeggade. Och enligt den pärm jag fick med bilen så ska dom va bytta för en månad sen = inte bra. Så jag antar att det kommer in olja, men frågan är om det är toppen eller kolvarna som e slut. Finns det nått enklare sätt att lista ut vilket det är, eller är det skroten som gäller tro? sen undrar jag också om det finns nå bra knep för o komma åt på vänster sida, antar att servooljebehållarn måste flyttas? |
|
| Byt bägge vevhusventilationsmembranen en på varje sida på insugsröret sitter längsbak mot torpedväggen. | |
Paap Reeder |
Hej! Först måste man fastställa om det är pga olja eller pga fet blandning som stiften geggar. Tag med stiften och åk till en firma som säljer stift - exvis Mekonomen. De har längst bak i tändstiftsrek.tabellen ett antal bilder på stift som körts i olika motorfelsmiljöer. Nu kan Du jmf och försöke lista ut vilket det är. Troligen olja. Du är det ett mödosamt arbete som ligger framför. Några förslag på inkörsportar: - är alla stift lika geggiga? - är det gegg på både isolatorfoten och stiftsväggen i isolatorläget eller bara ettdera? - hur många mil är det kört med dessa stift? - tar bilen olja? - finns olja i plenumkamrarna? - fungerar vevhusventilationen? - vilken kompression är det i cylindrarna? Betr vä sida tycker jag det är lättast om man lossar hållaren (röret) till genersatorkabeln+diagnosuttagen+hållaren där pluspolen sitter. Då kommer Du åt alla stiften samt att man kan ta ett komptest. Är ena lambdan trasig samt den andra ger för låg spänning kommer motorn att gå fett. Dito om LMM ger fel värden. M.m säkert 50 olika andra möjligheter. Hur långt har motorn gått? MVH /// Paap R |
|
"Först måste man fastställa om det är pga olja eller pga fet blandning som stiften geggar." - nu är jag rätt okunnig om stift, men det var hårt svart klegg, som sten typ, mellan och runt själva stift och "ledaren" eller vad man kallar den, . "- är alla stift lika geggiga?" nej, av dom 6högra var ett sotigt, 4 gleggade och ett sjysst. "- hur många mil är det kört med dessa stift?" dom var bytta 030909 o jag köpte bilen 031001 så <50mil "- tar bilen olja?" kan inte svara på det, körde såpass lite (ca25mil) men den började trycka ut olja från oljepåfyllningslocket (tror ja) när den började gå dåligt. "- finns olja i plenumkamrarna?" vet inte, vars sitter dom? "- fungerar vevhusventilationen?" bör göra det, bytte ventiler och slangar därframme vid insugen på båda sidor, men dock inget bak vid torpedväggen. "- vilken kompression är det i cylindrarna?" kan inte svara på det, har inte gjort nå komptest "Är ena lambdan trasig samt den andra ger för låg spänning kommer motorn att gå fett. Dito om LMM ger fel värden. M.m säkert 50 olika andra möjligheter." - går inte motorn in i nödprog och vägrar gå över 2500rmp då? "Hur långt har motorn gått?" - 21" enligt mätarn, import -94 så jag har ingen aning om det stämmer eller ej. Dock är bilen iövrigt mkt fräsch. |
|
Paap Reeder |
Hej! Det Du säger om "sten... o s v" tyder enligt min uppfattning på olja i förbränningsrummet. Var det stift 4 som hade denna "stenbeläggning"? ... och övriga sotiga? Den kastar sig inte in i nörpdrogramet bara för att den går fett. Lambdan(orna) är ju de sensorer som skall skicka "beslutsinfo" till boxen. Är den infon fel agerar ju inte microprocessorn eftersom den tror att allt är OK. MVH /// Paap R |
| ja 4 stift på höger sida var stenkleggade, ett var svart (sotigt) och ett såg ok ut | |
Paap Reeder |
Hej slan! Otroligt mycket intressant!! Har Du även tittat på stiften på vä sida? Min 4:a men framförallt 10:a är sotiga / "steniga". Övriga ser jättejuste ut. Min uppfattning nu är att följande bör göras: 1 - ta loss stiften på vä sida - rapport -> 2 - ta så loss spjällmotorerna från plenumkamrarna (de 4-kantiga "tuberna" som det står BMW på och varifrån det 6+6 insugsrören utgår från). Spjällmotorerna sitter med 4 st bult - hylsa 10 mm. När Du fått loss dem kikar Du in - lys med en kraftig ficklampa - och kolla vad Du ser?? Rapport! MVH /// Paap R |
|
kul att det är nån som gillar dethär iaf :) Kollade två st stift på väster halva, och dom såg perfekta ut = lite gulnade som dom ska. fick inte loss nå fler då jag fortfarande inte förstår hur jag ska komma åt ordentligt, menmen.. jag bytte iallafall samtliga stift på höger halva men motorn går fortfarande inte som den ska = svagare och vibrerar på lägre varv men inte lika mkt som förut. Dessutom fullkomligt bolmade det rök när jag startade och körde bilen, men efter 5-10min slutade det att ryka på tomgång men rök dock en hel del när jag körde/gasade. Polarn som körde bakom sa att det lukade illa, och de e väll då oljan som luktar vajj då antar jag. Detta kan kanske ha berott på att bilen stått strömlös, soppa förbrukningen var 39.5 (kan det bli mer?) i ca 5km men sjönk sen till en normalare nivå. på onsdag får jag tillgång till komptest och kan ta en titt i plenumkamrarna också. |
|
Paap Reeder |
Hej slan! Är således i utredningsfasen angående min sotiga 10:a varvid det är ju alltid är bra att träffa på nån mer med liknande problem. Minns Du vilka stift på högern som var sotiga? Vore bra att veta ty jag är inne på lite teorier om hur oljan kan komma in i förbränningsrummet. Är det via plenumkammaren är det billigt ...är det via kolvarna eller insugsventilens tätning blir det genast dyrare lösningar. Således hur såg stiften ut på hö sida framifrån? TÄNK på att när Du tar kompproven att Du då har lossat pluskabeln till spolarna TY om polarn kör med starten kan Du få Dig en riktig "kyss" förutom att Du kan spräcka spolen om den får gnistra utan högspänningskabeln monterad. MVH /// Paap R |
|
Ok, kan oljan inte komma in via toplockspackningen då? tror att det var så att räknat längstfram till höger var det klegg klegg klegg halvokej klegg väldigt sotigt Inte 100% på om det var 3:e eller 4:e som såg ok ut, ska ta ut och kolla igen nu när jag testkört bilen. förövrigt tyckte jag att det fanns lite olja vid spjället när jag bytte vevhusventen, men jag ska kolla mer noggrant i plenumkammarna. Dessutom läcker den fortfarande olja vid oljepåfyllningslocket, förstår inte riktigt hur, men det kommer ialla fall lite där vid körning. |
|
Paap Reeder |
Hej slan! Nästa vecka skall jag köpa en toppackning till mitt resdelslager som observationsobjekt. Då kan jag se om det är rimligt att det skulle kunna komma in oli via packningen vilket jag inte tror just nu. Just nu tror jag att både Din och min tar in oil via insuget. Särskilt på Din talar oljeläckaget vid påfyllningen om att vi har att göra med ett övertryck i motorn som gör att oljedimman som ju alltid finns i vevhuset "kommer fel". Min "teori" skulle bättre kommit till pass om våra 4 å 10 vore klaggiga och övriga bra eller sotiga men vi får se. MVH /// Paap R |
|
Ok, idag kollade jag plenumen och mycket riktigt var det rikligt med olja i det vänstra (som leder till höger motorhalva) kollade även in i höger plenumkammare och såg att det låg lite olja där också, dock långt ifrån lika mkt som på vänster sida. Så nu behöver jag få ut oljan, hur gör man det lättast, ska man försöka torka rent eller blåsa eller montera loss hela alltet. Eller behöver man ny insugspackning då (hörde att den var dyr) ? Min teori är så att den olja som ligger i insuget är kvar från innan jag bytte vevhusventilationen, så jag tänkte försöka göra rent, byta stift och se hur den mår. Har även tillgång till komptest och ska försöka göra det imorrn eller så fort så möjligt nu i veckan. |
|
Paap Reeder |
Hej slan! Tycker inte att du skall lossa insugsrören - då kanske man måste börja greja med insugspackningarna - utan försök att torka rent. Vira en trasa runt en lämplig trälist eller dyl. Spraya in litet avfettning och upprepa. Var rädd om tempgivaren "i botten" ty den sticker ut några cm och är skör. Nu finns bara "the hard way" kvar d v s sätt ihop allt och köra 30-50 mil och kolla igen efter olja i "plenumet". Sedan är det dags för nya beslut. Intressant att se vad din komp blir. Glöm ej "oskadliggöra" tändspolarna. Det är bra kräm i dessa ty de är de som skall starta upp hela kärnkraftverket. MVH /// Paap R |
|
Ok, får försöka knepa ihop något att få ut oljan med. Tänkte göra så att ja bytr olja + filter + stift samt försöker få rent i plenumkamrarna, så får jag se hur den går. Och jag håller med, det ska bli intressant att se hur den mår, men samtidigt lite läskigt :) Jag hör iaf av mig under veckan för att rapportera iaf |
|
|
Har gjort komptest på havla motorn, mer kändes meningslöst då det var noll (!) komp i dom tre första högra cylindrarna, dom andra va på 9.5 10 11.5 så det blir utbytesmotor eller sälja som gäller :\ |
|
|
ojoj , hur länge har det varit så illa med kompet ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.