AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.380

motorkrångel 323i -82

Sida 1 av 2
jocker18@home.se
Hej. hittade en e21 323i -82

lät en kompis kolla på den åt mig, och nu---

---när jag fick hem den, var den tyvärr i sämre skick än väntat!okej, det kan jag ta, toppen lät illa tyckte jag. tänkte för mig själv "trimkam dåligt inställd"

Sen tyckte jag den var slö, gick liksom lite illa. sen låg varvskyddet på 5400!!! uhm tänkte jag å köpte ny rotor utan varvstopp och ny fördelare. ja, den varvade mer, mycket riktigt!

MEN, den gick fortfarande inte rent, inte alls bättre som väntat. jag började rycka i kablar, drog på bort en i taget. till min förvåning(?) så märkes det knappt på 6:ans cyl. shit! vidare så märkes det inte alls! på 2:an heller!! FAAN!!!

Stiften var glötiga, framförallt på 2:ans :/

min slutsats för 15 min sen var dåliga ventiltätningar, så det inte kan tända för all olja, stämmer det?

ska man:
1: lyfta toppen, renovera och sätta dit den igen.

2: köpa en annan topp, färdig osv.

3: byta till en annan motor (m20, b25, den här kan ju faktiskt vara dålig på andra sätt också, eftersom den verkar hårt körd?

såå? vad säger ni??

jag har ren. en lika dan topp innan, men jag vill verkligen inte göra om det!!!

BmW - enjoy!
svintoleffe
Kolla om du har gnista på stiften.
Det ska till en hel del soppa för att tändstiftet inte ska tända, då Ska stiftet dränkas när den inte tänder, blå ryker bilen mycket eller, kommer det mycket vitt rök ur avgassystemet?.
Byt ej till en nyare motor till exempel då det öär myckett nyare el och du kanske kasnke kanske lyckas lura bes man så får du igenonm den igenom bes.
jocker18@home.se
tjenare. jepp, jag har en hmm, rätt så vit gnista på stiften, 2 och 6 iaf. bilen blåryker inte mer än någon annan vad jag sett iaf, kanske lite när den är helt kall, men inte annars.

har fått för mig om att den dricker vatten, kan det varra så att toppackningen är trasig mellan vatten och tändstift på något sätt? den går inte upp i temp något nämnvärt iaf.

inget vatten under oljepåfyllningslocket, och ingen olja i kylvattnet i behållaren iaf

BmW - enjoy!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
jocker: Jag har en komplett 323i E21 topp liggandes.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
svintoleffe
Om du packningen har gått då är jag nästan till 98% säker på att toppen är paj.
Har du kollat med startgas på alla slangar så att du inte har tjuvluft.
Du får kolla om det försvinner vatten, .
Synd att jag inte kan demontera mitt topplock isånt fall hade du fått köpa det, men jag vill helst sälja allt i ett stycke.
Om den inte ryker mer än någon anna bil behöver du inte oroa dig för tätningarna, då det inte är något fel på dom.
jocker18@home.se
men nu försvinner det vatten iaf, så mycket kan jag säga!

glet i ojlepåfyllningslocket :///

såå, vad gör man?

bmw-beroende: vad ska du ha för din topp? 070-2671618,0491-780174, sms:a, ring,gör vad som

BmW - enjoy!
svintoleffe
Då är det nog toppen eller om du har tur pakningen.
Det är bara att riva köpa packningar bultar .
jocker18@home.se
okej, hur märker jag om det är packning/eller topp? jag lyfter ju bara, skrapar rent, och lägger dit en ny packning å nya bultar? jag måste ju inte lyfta "bort" toppen till bänken, lr? jag kanske måste kolla om den skev osv?

BmW - enjoy!
jocker18@home.se
hur fort kommer det gegga till oljepåfyllningen vid kallstarter? går det över en dag? har hört att det kan bli lite vid många snabba rundor

BmW - enjoy!
svintoleffe
Nu vet inte jag hur mycket klett du har, är det helt vitt och ett, stort lager då är det nog kört tyvär.
Ska du vara på säkra sidan när du plockar bort toppen så får du lämna in den på en firma så får dom prov trycka toppen , om den har någon sprika sen så ser dom ju om den är skev ochså.
På någon timme så var min totalt igen kletad, plus att bilen.

MVH Leffe
jocker18@home.se
jag har ett lager på typ 3-4mm som har kommit sen igår! det fanns inget då, kollade när jag hade kört 10 mil typ.

hur stor risk är det att toppen är skev, sprucken om den inte har gått upp i temp nämnvärt?

vilka sorts firmor kollar det här?

BmW - enjoy!
jocker18@home.se
bytte man till motronic när e-30 kom, 84? lr?

tänkte bara om det funkar med en motor från 323-85 t.ex

BmW - enjoy!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
K-jetronic i E21. Det var L-jetronic i E30 fram till någon gång under -84, då blev det LE-jetronic fram till -89 (tror jag) då det blev Motronic.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
jocker18@home.se
okej, är väl ingen idé att fråga vad som passar till vad då ingen någonsin lyckats ge ett bra svar på det här forumet ändå.

men! är det några av dom som ser lika dana ut, så man ka lura bes?

BmW - enjoy!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Här på Autopower finns ett mekartips på att byta just till Motronic på en 323i E21. Kolla här: Länk

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
jocker18@home.se
nehe du, det var lite väl mycket tid och jobb för min del!!

men tack ändå :)

hur går det till att använda mitt k-jet till en 323 topp med l-jet eller le-jet då?

BmW - enjoy!
Andie_83
e21 ska ju va mek sprut, annars är det ju ingen e21:a längre. Eller hur e21 syskon? ;)

Ha det

MVH

//Andy
jocker18@home.se
om vi återgår till frågorna.

kan min motor har slutat tändá på minst en cyl för att toppackningen varit dålig n längre tid?

hur stor risk är det att mer än toppackningen är gången?

BmW - enjoy!
svintoleffe
98 % på att dte är toppen som är kass.
Om den har slutat tända för att topppackningen är trasig dte vågar jag inte säga något om.
har du kollat så du får fram bensin över huvudtaget till tändstiftet.
Motronick kom år 87.

MVH Leffe
jocker18@home.se
mja, det verkar lite blött, men jag har inte kollat spridaren iofs.

var nere och tog kompprov nyss.

1: 10.5
2:6.2
3. -
4. -
5. 10.5
6. 10.5

3 och 4 ej mätt (trångt)

men det är väl antagligen på 2:an som packningen är dålig? jag ångrar mig lite, det är mest 2:an som krånglar, inte 6´:an så mycket.

såå, slutar den tända för packningens skull eller måste jag kolla bränslet också?

klart är att den tar in vatten i motorn iaf, så mycket vet jag.

nya toppbultar och ny packning beställd.

BmW - enjoy!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
jocker: Jag vill ha 2 000:- prutat och klart. Toppen är frisk med mycket fräsch kam i.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.