AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.670

Hjälp! Bulten till oljetråget gick av halvvägs in!

Sida 1 av 2
J_
12
J_27
525iT -92
Jo, som sagt.
Bulten till oljetråget gick av halvvägs in då jag var färdig med oljebytet. Nu sitter en del av bulten inne i tråget medan jag har bultskallen i handen.
Det läker olja, dvs den håller inte tätt med den del av bulten som sitter i :(

Va f-n gör jag ??

//Johan

Tyvärr kan jag inte låta bli att fråga men hur hårt drog du? Det är väl 17 eller 19 mm bultskalle?
Nog om det, hur mycket sticker ut från tråget? Är där något att dra i som du kan dra med ex en polygrip? Såga ett spår i bulten så du kan ta den med en kraftig skruvmejsel. Annars är det att borra och använda en "grisapitt" dvs ett verktyg med "felvända" gängor som drar ut bulten.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
J_
12
J_27
525iT -92
Nja, iag kan inte påstå att jag drog speciellt hårt, men det är klart att efter den shock jag fick så är det lätt att efterkonstruera.
Tyvärr är det inget som sticker ut ur tråget utan bulten sitter en liten bit in :/

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ingen fara, bulten är ihålig så ta en mejsel med vanlig klinga som är något smalare än hålet bulten och ge den en lätt smäll med hammaren.Nu är det bara att gänga ut med mejseln.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Ba
42
Baja650
525iA -88
Ska köpa 540 e39
Hissa upp bilen och sätt under ett par pallbockar, sedan tar du fram en borrmaskin och borrar ett hål i bulten så att du kan slå in en skruvmejsel i hålet eller i bästa fall en "grispitt" .
Sedan så är det bara att gänga ut den.
Beroende på hur lång bulten är så kanske du inte behöver borra igenom hela utan kan kanske borra en bit och sedan slå in en mejsel.

Rotax Power Rules
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Grispittar ska undvikas eftersom dom gör att det spänner mera.O i detta fall är det helt onödigt att ta till våld.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
här finns exakt samma problem:
Länk

och eftersom den del av bulten som sitter kvar antagligen inte sitter speciellt hårt så tror jag ett det går utmärkt att använda en grispitt därför att bulten kommer följa med utan innan det börjar gå tungt och ev spänner fast/kärvar...

Diesel-räsern
J_
12
J_27
525iT -92
Så ni tror att det går att fixa på ett hyffsat enkelt sätt ?

Jag är ingen mekare så jag är faktiskt ganska bekymrad :/
Ba
42
Baja650
525iA -88
Ska köpa 540 e39
Det är bara att du slänger dig under bilen och provar för annars så lär det inte bli gjort.
Är dock inte så svårt så det borde du klara.

Rotax Power Rules
Det som jag ser som ditt största problem är om du behöver flytta bilen. Använd tipset med skruvmejsel (en du inte är så rädd om) och hammare, det behöver du inte vara proffs för att göra. Slå inte in den för långt då kommer den att expandera bulten och den sätter sig än mer.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Torx-stift är bra! Ger bra grepp utan att expandera skruven så mycket! Dessutom kan du utan större skrupler slänga torxstiftet efteråt om det blir förstört, då det inte kostar så många kronor!

Välj lämplig storlek på torx och knacka fast det i hålet på skruven - gänga ut resterna - klart!

Mvh
J_
12
J_27
525iT -92
Hur tror ni att gängorna i tråget mår efter ett sådant ingrepp ? Jag hoppas för allt i världen att dom är hela :/

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Nu har du tittat för mycke på BB Johan B =)) ,skämt o sido torx är bra eftersom du kan använda spärrskaft till.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trucker, BB är kult! :o))
Man får sålla lite bland hans tips bara! ;o)

J_27, om man gör rätt, händer inget med gängorna!

Största risken är väl att de är sönderdragna i samband med att skruven drogs av....! :o/

Mvh
Gängorna tar inte skada av ingreppen om du använder "rätt" verktyg. Dvs inga verktyg som är breddare än bulten får användas. Gängorna kan ju ha skadats om du drog i bulten snett eller liknande, det går at åtgärda men då blir det krångligare och dyrare om du inte kan fixa det själv.

Lite OT men J_27, det är bra att fråga först annars kan det gå illa.......

Länk

Jag gjorde exakt samma misstag, dra in en grispitt bara, du behöver inte dra spec hårt så kommer den lossna.

bmw har gjort försvagningar i bulten så den ska gå av och bli ihålig med mening, mkt bra tänkt.

däremot dåligt om man råkar dra lite åt fel håll, den smäller av lite väl lätt.

men en ren baggis, som sagt, dra in en grispitt (den är felgängad och när den börjar ta bett så kommer den gänga ut delen som är kvar.)

funkade KLOCKRENT på min 535a.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
J_
12
J_27
525iT -92
Man tackar för alla tips. Ni har iallafall lugnat mig och gett mig hopp om att det går att fixa till felet.

Jag stod på en mack med lyft då det hela hände och som tur är så har dmo en verkstad i samma byggnad en bit bort. Tänkte försöka vara där då dom öppnar imorgon bitti 7.00 (ojoj).
Förhoppningsvis vet dom vad en sk. grispitt är för ngt, men om dom inte vet vad skall jag kalla det istället ?
Det huvudsakliga problemet som jag ser det är att dom som säljer bmw här i Skellefteå där jag bor har lagt ned verksamheten. Mekonomen eller Laitis (autoexperten tror jag dom tillhör) har väl knaprigast oljepluggar te bmw ?
Kanske går med liknande piratplugg ?

Jokko: Att något är vänstergängat betyder inte nödvändigtvis att det är felgängat. Om jag nu ska vara lite dryg så är ju grispitten snarare rättgängad i det här fallet, eftersom den är till för att dra ur en högergängad bult med ;)
J_
12
J_27
525iT -92
Nu har jag lyckats få ut den trasiga bulten och ersatt den med en provosorisk bult.
Några rader på gängorna på oljetråget är paj, men den håller iallfall tätt som tur är.
Känns inte så kul att köra så, men vad gör man ? For direkt och köpte orginalbult (25 :- på Burlins motor, Skellefteå), men har ännu inte bytt.

Vad skulle ni ha gjort ? Skall jag höra efter vad dom skall ha för att gänga om oljetråget eller skall jag hoppas på det bäsa att allt håller tätt ?

Fråga efter pris är ju inte fel. Är Burlins Motor någon BMW verkstad? Du kan nog lämna bilen till vilken verkstad som helst, detta med gängpaj är inte speciellt BMW. Borde kunna fixas på 30 minuter. Annars någon form av gängtätning, typ gärngtejp, Loctite eller liknande. Det bästa är dock riktiga gängor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.