AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
31.078

M3 E36 3.0 Olja Castrol SLX eller TWS ?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

0w40 är en "skonsam viskositet", speciellt på vintern. Men viskositeten säger inte allt, läs igenom vilka krav den uppfyller också. (Tror iof att den är helt ok men klassningen är mycket viktig som sagt)

Länk Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Anders S.:
Det stämmer väl att 10/60 oljan är tjockare och inte blir så varm lätt eller..alltså en bra sommar olja...

Och att ex. 0-40w är tunnare och bättre på vintern,men den kan bli varm på sommaren...detta låter ju fan likt..

Har 10/60 nu, som ska bytas när jag ställer in den..och de blir ju ingen åkning innan april..då kan ja väl lika gärna häva i en BRA o-40 olja..ha den över vintern, köra 100 mil till våren exempelvis och sen byta till 10/60 över sommarn....

Det låter väl bra?

///M3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, att en 10/60-olja inte blir lika varm stämmer inte nödvändigtvis. Däremot håller den högre viskositet NÄR den blir 100 grader, därav kan den i vissa fall (om den går hårt och toleranserna är sådana att den är bäst lämpad) vara bättre. Beroende på oljans viskositetsindex kan man se vilken olja som blir tunnast ju högre temperaturen blir (en 10w60 är nödvändigtvis inte tjockare än en 5w50 vid tex 150 grader, det enda man vet är att den är tjockare vid 100 grader). En viktig sak i sammanhanget är dock att en tjock olja tillsammans med höga varvtal kan vara direkt sämre (om oljan inte blivit tillräckligt varm för att hålla "rätt" viskositet när varvtalen är riktigt höga).
De är inte oljans tjocklek som smörjer, det är smörjfilmen i sig! Alla motorer behöver anpassas med en viskositet för just den motorn. Toleranser, värmeutveckling, varvtal och lagertryck. Många tror att en tjock olja är detsamma som en bra olja vid hög värme och höga varvtal, men har motorn små toleranser och den körs på höga varvtal kan det vara direkt katastrof om för tjock olja används innan den fått en lämplig tjocklek (läs: tillräckligt tunn).
Angående 0w40-oljan i vinter så tycker jag det låter som en bra ide, kolla bara att den uppfyller höga krav / klassningar.

Länk Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En olja med högre varmviskositet blir varmare än en olja med lägre varmviskositet!
Det beror på att en "tjockare" olja skapar mer friktionsvärme i oljan.
Dessutom stjäl faktiskt denna ökade friktion lite kraft (minskad effekt i motorn + ökad förbrukning)!

Anders, oljans viskositet är nästan linjär, vilket gör att en 10W60-olja är tjockare vid 150 grader, än t ex en 10W50-olja. Annars är det riktigt att man mäter viskositeten vid 100 grader C, och utifrån mätvärdet får oljan en klassning.

Annars håller jag med Anders!

Däremot bör man tänka på att det är viskositets-KLASSER! Detta kan göra att en 50-olja och en 60-olja kan vara mycket lika varandra viskositetsmässigt. 50-oljan kan ligga högt i sin klass och 60-oljan kan ligga lågt i sin klass.

Som talande exempel på att tjockare olja inte alltid är bättre:
Moderna F1-motorer använder syntetisk olja med ungefär 15W30-viskositet. De har så små toleranser och höga varvtal att en tjockare olja inte skulle fungera.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,
Oljans viskosit är "nästan" linjär, jag vet :). Det är ju lutningen på linjen som gör viskositetsindex och det kan ju som du förmodligen redan vet, skilja rätt mycket på olika oljor.
Exemplet mellan 5w50 och 10w60 kanske var dumt då båda oljorna i så fall måste ligga precis på gränsen till varandra vid båda klassningarna (kall/varm-visk) och den ena måste då vara mycket mera "stabil" i det fallet.

Men om man vill kan man ju rita upp linjen på olika oljor med hjälp av cst-talet vid 40 och 100 grader och se när olika linjer (oljor) möts! :)

Länk Länk
Är det någon av er "oljeshejker" som råkar veta någon bra sajt för info om oljor? Kan man t ex ta reda på dessa "cst-tal" och på så sätt jämföra oljor?

Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johans sammanställning innehåller dessa uppgifter, saknas på vissa dock. Se länk: Länk

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hmm..okej, fattar lite mer...:)
Vet i fan vilken olja jag ska häva i nu alltså..
Mobil 1 0/40w
Pentzoil 5/40w
TWS 10/60

OM man här tänkt att varvmköra motorn under vintern några gånger, då är det väl bättre med 0-40w olja då...

HJÄLP MIG...vad ska jag göra...:)

Tycker att enligt anders s. här så verkar nästan 0/40 olja bättre för M3:an...och ger mer effekt med..inte sant?

///M3
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som sagt, det beror lite på hur du kommer använda den. Men under vintern skulle jag personligen INTE köra 10w60. Med -20´ så kommer det låta som en skördetröska när du startar motorn... :))

0w40 funkar även utmärkt på sommarern men kan i vissa fall vara något tunn vid hårdkörning. Men som parantes kan ju nämnas att även STCC-bilarna går på 0w40 eller 5w50. Dom går ju "ganska" hårt om man säger så...

Länk Länk
Synd att inte Agip Racing 10w60 fanns med på listan. Ska leta lite efter siffror men tycker generellt att det är svårt att hitta info om Agip på nätet.

Jens
oktanoholic
det ända rätta är pennzoil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det som gör att Pennzoil skulle vara bättre än någon annan olja?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har precis varit och köpt två dunkar Mobil 1 5w50 (helsyntet)för 350:-/dunken. Tänkte använda denna olja över vintern. Jag tycker att det är en mkt prisvärd och bra olja som kan användas året runt i en m3:a.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
JN:

Var köpte du oljan?

MVH Robban
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
På en olje/smörjmedelsgrossist i Gävle (Gävleborgs petroleum). Tror att de ägs utav Hydro, så om det finns ngn Hydro grossist i närheten utav dig så borde de antagligen ha samma sortiment o priser.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tackartackar!
pe
9
petertj
525iT-96
Bästa oljan & filter, köper man tveklöst köper man Biltema!
Lasse Karlsson
Känns som det är körstil och när bilen används som är avgörande vilken olja man häller i. Kör man bara sommartid och gör det oftast tufft och hårt är kanske TWS 10W-60 att föredra, men kör man lite lugnare och kanske tar ut kärran nångång på vintern tex vid god väderlek så kan man med lugn ta en olja med lägre viskositetsklassning för att erhålla bättre smörjning vid start under "kyligare förhållanden".

Själv tänker jag inte ställa pärlan hela vintern(det klarar inte abstinensen), tänker ta ut henne(med vintersulor) med jämna mellanrum, så hon får gå(tror personligen att bilar mår bäst av att gå en del) dock bara vid varmare dagar och torra fina vägar! Har valt Mobil 5W-50 och den har varit utmärkt så här långt(ca 2 månader). Tror också att den blir bra vid de enstaka lite kallare starterna som kommer.

HA DET!!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Kör på castrol TWS! Bästa oljan för en M motor oberoende modell skulle jag tro! kör själv på den oljan i min 328. Den är dyr som fan men va ska man annars lägga pengarna om inte på det man älskar mest?
of
10
ofelia68
Bmw alpina B10 3,3 touring
Hej Ni kan använda även
Mobil 1 5-50
det går utmärkt
Komm ihåg att på vinter ska man inte gåsa hårt
tummregel för vilken ölja som helst under 3000varv och kall motor

Ciao

Gino
Alpina B10 3,3

Gino Gugliotta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.