AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
31.075

M3 E36 3.0 Olja Castrol SLX eller TWS ?

Sida 1 av 2
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
BMW i malmö vill hälla i Castrol SLX medan de flesta här på forumet säger TWS. Vem har rätt ???

Mip
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kör du bilen på vintern, använd SLX.

Kör du bilen bara på sommarn och/eller mycket bana och hårt. Kör TWS.

Det är stor skillnad på varmviskositetsvärdet på det två oljorna. Den ena räcker gott och väl för normalkörning (och är oändligt mycket bättre som vinterolja samt även vanliga kallstarter för den delen) den andra är mer avsedd för extremkörning.

TWS är främst framtagen för M5E39 och Z8, förmodligen mest pga oljeförbrukningen i dessa.

Länk
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
TWS så håller vanosen. SLX om du prompt ska köra i 10-20 minus...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag hade en M3:a skulle jag garanterat använda Castrols RS 0W-40 på vintern och Castrol RS 10W-60 på sommaren!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS är den bästa oljan för din M3a. om det inte är extrem kallt och du är tvungen att göra kallstarter dagligen.
TWS är Castrols problemlösare olja för tickande hydrallyftare,rasslande Vanosar och hög oljeförbrukning.
Enligt dn info som jag fick på Castrols infoträff.

///MVH Hasso
Länk

Jag lånar tråden och frågar Hasso varför du tror att TWS är en problemlösarolja för dessa saker. Beror det bara på viskositeten eller finns det andra faktorer som spelar in?

Om det i första hand rör sig om viskositeten, skulle t ex Agip 10w60 fungera lika bra?

Jens
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
TWS rekomenderas till M5/Z8 och funkar säkerligen på M3!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jens, troligen är Agips motsvarighet till TWS ungefär lika bra! (men det är givetvis inget som Castrol basunerar ut på en föreläsning om olja! ;o))
Racingoljor har även lite mer anti wear additives, mer skumdämpande additiv etc. som sammantaget gör dem lämpliga för motorer som går hårt, varvar högt och blir ordentligt varma.

Finns många olika oljemärken/oljor som är likvärdiga, men BMW säljer Castrol eftersom de har ett avtal (tidigare var det Mobil hos BMW!)!

TWS är en utmärkt olja om man kör hårt!

Annars håller jag med Anders, om man kör lugnt och/eller på vintern med många kallstarter är en olja med lägre kallviskositet att föredra!

Vad står det i instruktionsboken angående viskositet? TWS fanns ju inte när din M3 tillverkades....

Så länge som du inte går under rekommenderad varmviskositet är det ingen fara!

När det gäller kallviskositet är det bara positivt om den är så låg som möjligt!

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
MR Marsup...Jens: Jag TROR inte det fick jag sluta med när jag lämnade svenska kyrkan.
Det är uppgifter som jag fick direkt av Castrol och inget JAG tror.
En oljas egenskaper beror på vad tillverkaren blandar i för tillsatser och i vilken kombination och mängd.
Agip kostar väl bara 1/3 del av TWSen så att den har samma förutsättningar att vara lika bra nje det undrar jag , då priset oftast är relaterat till utvecklingskostnaden där Castrol är en av världens främsta tillsammans med Exxon/ Mobil.
Det finns billig mineralolja med speciellt riktade egenskaper också
tex Hydros Vimur 20W-50 som är en olja som ger låg oljeförbrukning för slitna äldre motorer.
Visst är det i de allra flesta fall så att klassningen är viktig och
oljans smörjande egenskaper är då likvärdig så länge man håller sig till kvalittstmärken inom ungefär likvärdig prisgrupp.
Men det är ju så att även tillverkarens kombination av tillsatser ger oljan olika egenskaper även om klassningen är den samma.
Och TWS är speciellt framtagen för högprestanda motorer som körs tufft och vill ha en del olja pga detta. Och även utmärkt i racingolja. Och Jag kör på Mobil är väl bästa att tillägga:)) Slutade använda Castrol för 20 årsedan då GTX en skummade i lyftarna i min trimmande nyrenoverade V8 när varvtalet gick över 5700 varv. Och det lät inte kul :)) Mobil Gold löste problemet på den tiden.
Ska väl tillägga att jag luktade på Agip 10W-60 som var kört 250 mil i en högprestanda maskin luktade inte gott och såg och luktade ut att vara körd minst 1000 mil.
Men för normalbilisten funkar säkert Agip Ok.

///MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag litar fullt på Hassos uppgift, TWS ÄR en mycket bra olja för hårt arbetande motorer!
Den är tyvärr inte helt gratis....;o)

Angående Agip, jag förutsatte att det handlade om en helsyntetisk racingolja! (Har inte råkoll på Agip, som är rätt små i Sverige!)

Men som jag skrev innan, det finns flera oljor som motsvarar TWS i kvalitet (och även pris)...(t ex Mobil & Shell)

Precis som Hasso skriver är det motortyp och körförhållanden som kan vara helt avgörande för vilken typ av olja som man bör använda!

Mvh
Hasso; Tack för utläggningen! När jag frågade vad du tror så menade jag bara att jag ville ha din åsikt. Jag förstod att din info kom från Castrol själva. Ang priser så har jag aldrig sett Agip Racing 10w60 till 1/3 av priset för TWS. Hittar inga svenska prisuppgifter på nätet men dock en engelsk, £8/liter. Det blir drygt 100 kr/litern. Kostar TWS:en då 300kr litern? Tror att den ligger närmare 100-150 kr litern beroende på var du köper den och hur många liter åt gången. Om man inte handlar hos BMW själva förstås :)

Johan B; Den Agip-olja som jag syftar på ÄR en helsyntetisk racingolja (Agip racing 10w60).

Anledningen till att jag frågar är att min mekaniker vill hälla Agip i min M3:a och den ska enligt honom vara lika bra som TWS. Jag kör ju ganska lugnt men vill ändå ha en olja som är skonsam mot t ex Vanos. Men om den ser gammal ut redan efter 250 mil så vet jag inte riktigt...

Jens
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar just om det kan vara Perre i Huddinge som vill hälla i Agipen :))
Och enligt ägaren till den bil som Perre hade hällt Agip så var den betydligt billigare än TWSen. Bilen ovan:)) jag syftade på, den hade iofs gått 75 mil med för fet blandning så det är kanske en orsak till att den inte kändes fräsch.
TWS är ju dyr allt från 130-200 kr litern är ju inte ovanliga prisnivåer beroende var man hittar den.
(Mekonomen har ca 155 kr ut verkstadsnetto)
Agip är ju ett stort märke men inte i Sverige och oljan funkar säkert bra även i din bil. Den är förmodligen rätt ny för den finns inte med i BMWs tabeller för godkända oljor.

///MVH Hasso
Länk

Det stämmer bra det, Hasso :) Ok, om den gick med fet blandning så kan det ju ha påverkat lite. Känns ändå mer och mer som att jag helst vill ha TWS i bilen. Ska höra med Perre om han har den hemma.

Vad skulle du förresten säga är ett rimligt pris för oljebyte i M3 E36 med Castrol TWS?

Konstigt att Agip inte finns med i BMW:s lista. Jag hade den oljan (Agip Racing 10w60) i min 328:a för över ett år sen och då var den nog inte ny.

Jens
TWS är en mkt bra olja men du vinner ingenting genom att hälla den istället för SofTec i en M3 E36. Detta sade Jurgen Weise till mig. Basta :-)

BMW M3 *Flight instructions not included*
Själv kör jag Castrol RS 10-60 i min M E34,e de helt fel???Pratade faktiskt med Castrol själva innan jag bestämde mig o enligt dem så var den oljan minst lika bra som TWS, dessutom e den ju API SL klassad,har för mig att TWS inte var de sist ja kolla på den,osäker dock...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS är egentligen den "gamla" Formula RS 10W-60
Och namnet TWS tillkom bara för att castrol ville använda det inarbetade Formula RS namnet på en nyutvecklad olja.
Agip som oljemärke finns med i BMW lista men inte 10W-60.(2002 utgåva)
TXT softec Funkar säkert osså finns i 5W-30 - 5W-40.
I Castrols rekomendationstabell så ska de flesta bilar numera köras på SLX eller TXT men det är väl en smaksak vad man väljer, beroer ju lite på hur ny bil man har och hur långa serviceintervaller man har.

///MVH Hasso
Länk

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag skulle inte välja en olja med varmviskositet lägre än 50. På 3,0an är det ganska vanligt att kamkedjesträckarn tappar orken med för tunn olja och det rasslet låter ju inte så kul o kan inte vara så hälsosamt för kedjan.
Kör själv Mobil1 5W50 Rally Formula som funkar bra. 90:-/litern.

/// Fredrik
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Enl.BMW själva använder de ALLTID TWS-oljan till M-bilar,detta sedan ca 1 år tillbaka(då den kom)

/JS
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Inte BMW i Malmö (förenade bil) säger att dom häller i SLX i M3 3.0.

Mip
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
detta var BMW i mölndal (ägs av BMW AG i Munchen)

/JS
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kan man inte ha Pentzoil 0-40w?
Ska byta olja snart och har tänk slänga i TWS 10/60w men finns det billigare oljor som funkar bra så gör de ju inget...
Dessutom blir det ju en del kallstarter, då är de väl bra med 0-40w fullsyntet???????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.