|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
jo, med tanke på att han hade sönder mätare-nånting o fick skaffa ett nytt kombiinstrument så... fast som du säger ingo - man vill juh vara ensam om något ibland, men då skulle han inte skrivit ut från början i mitt tycke... utan bara varit cool o lagt ut bilder o sen inte sagt mer ;) mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
Kan va så Danne. Jag vill gärna ha lika dant fast grönt :) Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Kalleboy> jag har plockat bort AC panelen och såg "diodrarna" som lyser in från sidan. Jag antar att de är lätta att byta till en annan färg, men det ligger en orange plastfilm bakom displayen, ska den oxå bytas eller ska den bara tas bort? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
ingo - blir inget vidare snyggt med grönt, eller? prova o byt o maila mig en bild sen =) undrar om man kan byta till blå display i en pioneer P99a?? annars får restan vara kvar i orange. mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
Jo nog kan det bli snyggt med grönt. Det är ju en vane sak som allt annat. Jag har bara haft bilar med grön instrumentering. Jag tänkte nästan köpa en bil med stjärna för att inte ha orange. Sen är det så att om man har dålig färgsyn så är rött det sämsta, det är mycket därför Audi byter till lite mer vitblå ljus. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
He He vad trevligt att så många var intresserade av detta inlägg ,då skall vi bena ut vissa problem! till instrumentpanelen är det 40st dioder köptes på WWW.ELFA.SE artnr:75-313-04 kostar 16kr+moms, + ett diffusionsfilter som skall sprida ljuset jämnare bakom trippmätaren,färddatorn artnr:75-584-14 67kr+moms ett måste för att byta alla dioder är att få loss visarna ,jag viste inte det jag vet idag ,så jag blev tvungen att köpa ett nytt kombiinstrument ,det sitter en returfjäder på varje visar-axel som ej får lossna,man kan föra in ett litet gaffelliknande verktyg som går runt axeln och spärrar fjädern att lossna på andra sidan där tog jag 2 bestickknivar på var sin sida om visaren och bände loss en efter en på ekonomimätaren behövdes ej gaffelverktyget,bara bända , obs glöm ej att lossa alla skruvar som håller ihop kretskort & mätartavla.innan ni försöker dela på dessa ,innan ni lödar loss alla dioderna som skall bytas ut kolla polariteten,kommer att lägga ut en skiss på min sida snarast.en sak som kan vara lite jobbigt är att kalibrera mätarna igen så tryck inte fast visarna för hårt då ni måste lossa & justera . sen klippa till diff.filtret & lägga tillbaka LCD´n. när du e nöjd med din ombyggnation tryck då fast frontplastskyddet som skyddar mätarna ,åter montera i bilen ,grymt snyggt vill jag säga,detta är inget lätt jobb om man inte är ganska bra på lödning av ytmonterade komponenter = liten lödkolv ett måste BMW 4 EVER ps. återkommer med ECC-controllern på min site |
|
|
BMW_DANNE har du klarat av att byta dioder i kombi-instrumentet ,så är nog inte din Pioneer P99a en svår match. troligen kan du ha samma dioder där ,glöm ej att sen byta dioderna på din Mobiltelefon allt skall ju matcha,eller hur! |
|
|
Detta kanske kan vara nåt att lägga in under "Mekartips" är till vänster? mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Okej ska ha kóll på din sida : ) kan du bara säga om det är samma diodrar i ECC:n som i kombi-instrumentet? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
: ) en ska till, hur kalibrerade du mätarna? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
många tack för noggrann info - skall kolla upp med en polare om han e sugen på lite lödjobb =) mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
Tjena Danne> hur går det med stereobygget? Om du har en p-99 så lär du tävla i minst 25000 klassen eller? Jag ska (om jag har tur ) försöka komma in under 15000:- Det ska bli intressant å se om det går. Jag ska försöka få använda orginalenheten utan att det räknas in i systemet : ) Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
INGO : det sitter 12 dioder bakom ECC´n använde 4st ELFAnr:75-004-24 pris:56kr/st+Moms som är högintensiv blå men ej för ytmonterad = långa ben resten av dioderna hade jag samma som i kombi-instrumentet ELFAnr:75-313-04 16kr/st + Moms. placerade dessa på ett jämt avstånd typ:1yt,1hög,2yt,1hög,2yt,1hög,2yt,1hög,1yt. yt = ytmonterad lysdiod, hög= högintnsiv lysdiod. kolla polariteten innan du lödar loss de gamla lysdioderna pga. vissa dioder sitter i serie, det kan bli lite omlödningar annars ,skall lägga ut en skiss på min site i veckan. ni kan testa displayen utan att montera på alla knappar & fronten, som har en tendens att lägga sig lite fel ,ett litet tips bara :lägg på en klick vaselin bakom knapparna som håller kontaktblecket sig kvar när ni monterar tillbaka fronten ,kan säga att det kan ta många timmar annars att få alla kontakter att ligga rätt ,men det märker ni väl annars. just det utan 2st diffusions filter så ser det inte snyggt ut ,jag la ett mellan dioderna & sidan på LCD-displayen + ett filter där den oranga filtret låg . klipp föriktigt filtret är mycket skört ,en sista sak jag fick smälta lite på baksidan av fronten för att de högintensiva lysdioberna skall få plats varför jag använder några högintensiva är för att jag tyckte att det lyste för svagt blått BMW 4 EVER |
|
|
Kalibrera mätarna : inte så svårt bara logiskt tankmätaren kolla när tanken är tom & när du tankat fullt så det ser bra ut,Hastighetsmätaren antingen med en GPS eller mot Färd datorn nollställ medel hastigheten & jämför ,varvräknaren kolla med en varvtals-instrument,tempmätaren kolla innan demonteringen när motorn är varm (min visare stod rakt upp ),ekonomi mätaren kolla mot medelförbrukning på färddatorn precis vid nollställningen . BMW 4 EVER |
|
|
Kalleboy> Tack du e en klippa :) Jag jag ska nog använda vasselin, jag höll pa att bli gråhårig :) Mycket välbeskrivet, tusen tack!!!! Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Hur fick du bort displayen till ECC:n? Bände du bort plåtbläcken? Jag har testat att bara dra ur filtret men det sitter FAST! Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Ingo - har inte börjat med bygget än, har inte fått mina framhögtalare ännu, 25000klassen har utgått o ersatts av 30000klass istället... men min tanke är att köra i 15000 , med en P99 från -98a ... detta innebär att den bara listar 9000:- sen billiga steg o högtalare, satsar på o byta upp mig ev under säsongen, eller till nästa år - beroende på hur det låter! hur menar du köra med originalcd:n utan att den räknas in?? förklara... tyvärr e den juh rätt högt listad om man kollar vad BMW begär för den i utpris - dessutom varken tidskomp eller eq... satsa hellre på en annan Cd e mitt råd =) kanske en SONY 8000r ?? det kör visst 'alla' andra med i denna klass =) mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
ingo: tog aldrig bort displayen bytte bara filtret |
|
|
Danne> Jag såg en diskution på SASCA sidan om vad som skulle räknas in i priset och det var oklart om det gick som orginal. Om det inte gör det så blir det en annan spelare (dock ej p-99) och en helt annan klass. Jag har kollat på p-9:an som jag får billigt (18000:-) men då blir det så hög klass att man inte har en chans :( så jag vet faktiskt inte. Kalleboy> du lyckades alltså lirka ut filtret ändå :O Räckte det inte med ett filter där det oranga låg? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
ingo - ok, tvivlar dock på att man kan få det o inte räknas in alls i priset... isåfall bord man jh kunna uppgradera typ BMW stora hifi anläggningen lite o tävla i rookie 15... =) men försöker man inte så vet man juh inte om det går... ses vi på elmia annars eller?? om du e klar tills dess alltså... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.