AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.926

blått i instrumentpanelen

Sida 1 av 3
Kalleboy
Håller på med att byta de ytmonterade lysdioderna
totalt 39st inkl. färddatorn som har 14st
men måste ta loss visarna på mätarna för att komma åt
någon som har testat att demontera dessa någon gång
utan att skada vridspolarna ,tips!?
det är ej svårare att byta lysdioderna på färddatorn än på något annat i instrumentpanelen,bara så ni vet.

BMW 4 EVER
sportsbmw
Blir nog riktigt schysst! Du vet inte om det finns någon sida med bilder så att man kan se hur det blir/ser ut??

mvh / Rickard!

/// BMW RULES ///
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
hm,det e väl inte dioderna som e oranga,utan nån typ av plast??du måste nog byta den isåna fall???

D är fegt o släppa gasen!
Kalleboy:
Jag undrade tidigare om det var LED eller glödlampor i nyare E39:ors instrument, reglage osv. Du menar i alla fall att det är LED i mätarna eller hur?
Bra i så fall. Hade min MID-panel ute för ett tag sen, tyvärr verkade där sitta ett antal glödlampor, som väl så småningom ger upp. Borde sitta LED överallt i så nya bilar tycker jag.

FP
Kalleboy
jo visst e det oranga lysdioder alla 39st men det finns ett diffusionsfilter bakom färddatorn som skall ge en jämnare belysning till LCD-displayen.
det sitter en lampa under oljetrycks-varnings lampan
vad har den för funktion?

BMW 4 EVER
Kalleboy
jo visst e det oranga lysdioder alla 39st men det finns ett diffusionsfilter bakom färddatorn som skall ge en jämnare belysning till LCD-displayen.
det sitter en lampa under oljetrycks-varnings lampan
vad har den för funktion?

BMW 4 EVER
Kalleboy
MID-panel ? vilken e det? till stereon eller?
någon som har en LCD-display som texten för färddatorn ej är ok så är det med största säkerhet glapp mot kontakten på kretskortet ,man behöver ej lossa ratten för att ta ur instrumentpanelen om någon undrar

ps:något strul med datorn därför kom det 3 lika inlägg

BMW 4 EVER
MID=Multi Information Display. Stereo, telefon, klocka
färddator mm beroende på utrustning. Sitter i mittkonsolen.
Många blandar ihop LED, LCD osv på dessa sidorna.
Här kommer lite info:
LCD=flytkristalldisplay, svarta tecken mot grå bakgrund. Varianter på bakgrund finns samt med olika bakgrundsbelysning, oftast med LED.
Vanlig på t.ex ficktelefoner.
LED= Lysdioder. Finns som instaka lampor eller sifferdisplayer. Vanlig i t.ex klockradio. Finns i röd, grön, orange, gul, blå och vit färg.
VFD= Vacuum Flourescent Display. Gröna eller blå siffror, vanliga i t.ex video och microugnar.
Plasmadisplay: Gasurladdningsdisplay med orange sken. Ofta uppbyggt som dot-matrix, dvs med små punkter som kan forma alla tecken och siffror. Det är denna som BMW använder. Drivs multiplexerat, dvs varje rad och kolumn tänds i snabb följd så att det för ögat ser ut som om det lyser med fast sken. Det är glapp här som gör att enstaka delar av displayen försvinner.
Ibland fuskar man med färdigutformade tecken som belyses bakifrån. Jämför t.ex vägmätaren med växelindikatorn i E39.

FP
Feedback:
Verkar som BMW även kör med LCD dot-matrix displayer och orange bakgrundbelysning i vissa modeller.
Själva glasdisplayen är ofta ansluten till kretskortet med typ gummilist med ingjutna ledare. Extremt högohmiga kretsar här, kan glappa och "tappa" vissa delar i displayen om det kommer in lite smuts osv. Försiktig demontering och rengöring brukar hjälpa.
Alternativt kanske man kör med en tunn flexibel "flatkabel" som är värmeförseglad mot glasdisplayen och kretskortet. Med lite tur kan man värma om förseglingen under lite tryck (runt 150°C brukar bli bra) och återställa glappande displayer.

FP
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tja, jag har plockat ut instrumenthuset när jag va på lunch, men kunde inte klura ut hur man ska öppna huset. Är det någon som har gjort det? Om jag inte har fel så måste man väll åka och släcka Airbag lampan på BMW efter att man kopplat ur spänningen?

Mvh Ingo E39 med 19"
Kalleboy
att koppla bort kablarna på baksidan gör inget
Airbag lampan tänds ej pga. detta
demontering av hus:för in 2st små skruvmejslar
i flikarna på överkanten av husets bakkant
tag en tång och vrid på plast-tapparna ca:45grader
en efter en vipps så pluppar fram delen loss .

Kalleboy
någon som har tips på hur man får loss visarna på
mätarna?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Kalleboy: Jaha det sa BMW meckarna att den gjorde, men jag litar nog mer på dig om du har testat. Kul ska testa i kväll. Hoppas man får loss visarna, jag läste någonstans att man ska vrida moturs men det är ju ingen garanti (jag kan minnas fel).

Mvh Ingo E39 med 19"
Kalleboy
det var visst 40st dioder som jag behöver byta ut
provade att byta några och det blev grymt snyggt
tyvärr när jag skulle plocka bort visarna så åkte axeln
som den sitter på också med + returfjädern men tror jag vet hur man kan göra för att slippa köpa ett nytt kombi-instrument ,det sitter en svart plastkåpa på varje visare om man kan lossa (bända loss åt sidan) så kan man kanske borra ett litet hål vid sidan av axeln så skall nog visaren lossa lättare utan att axeln följer med,själv har jag fått införskaffa ett beg. kombi-instrument,en sak till för att underlätta är att kolla upp hur anod & katod är placerade alla är nämligen ej åt samma håll ,en sak till bara det är värt varenda öre att byta färg på instrumenteringen

BMW 4 EVER
Grip
När/var kommer man att kunna beskåda det färdiga resultatet då? Har du nån hemsida att lägga upp det på?
ka
26
kalleboy72
BMW 528iA-97
hej la ut 2 bilder
lite svårt att ta bilder utan blixt pga.
lång slutartid=suddig bild
Länk
skall lägga ut mer snart

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Kalleboy..
Såg bilderna på instrumenten..SKITSNYGGT
Bor du i Stockholms området tänkte kanske du har lust att byta på min m3??
Jag betalar en slant..
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Mycket snyggt : ) Hur bytte du färg i klimatdisplayen?

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Vad är det för art. nr i Elfa på de 40 diodrarna som du bytt. Gärna nummrena på resten också.

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
verkligen stiligt!! ser nästan ut som en volksvagen ;)

näe, men ärligt, var det 'lätt' o byta?? har du lätt för o fatta dig i ord - så skriv ihop en komplett beskrivning + artikelnummer på vad man behöver... sen lägger du upp det på en hemsida ,din egen eller nån annans - så lär halva sverige bli skitglada!!

mvh Danne Ps vill också ha!!

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Det kan ju va så att han inte vill att halva Sverige ska ha likadant, då försvinner ju tjusningen!
Jag skulle nog inte vilja att alla har lika. Men å andra sidan så kanske många tycker att det e för krångligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.